Tarvitsen apua navetassa olevan palkkirunkoisen rakenteen mitoituksessa.

Liitän mukaan kuvan siitä, kuinka olen suunnitellut sen. Ehtona on, että tähän runkoon aion asentaa välipohjan, joka "pitää kasassa" seinät ja toimii alakattona. Tähän välipohjaan ei kohdistu kuormitusta.

8 metrin pituisille palkeille haluaisin mahdollisuuksien mukaan asentaa siltanosturin.

Balkkirungon luonnos ladon sisälle, sisältää mittasuhteet 8,00m leveä ja 2,97m syvä, suunniteltu keski- ja sisäkatoksi.

Joten kysymykseni ovat:
1. Onko sinulla parempaa konstruktiivista ratkaisua?
2. Mitä mitoitusta tarvitsen eri palkkeihin?
3. Mitä mitoitusta tarvitsen, jos haluan nostaa sanotaan yksi tonni siltanosturilla 8 metrin palkeilla?
4. Kuinka korkea on pistekuormitus laatalla, johon palkit kiinnittyvät?

Jos ette voi vastata, otan mielelläni vastaan vihjeitä (sähköposti osoite) jostakin, joka työskentelee tällaisten asioiden parissa ja voi antaa tarjouksen laskelmista.

Ystävällisin terveisin
Da
 
5*Q*L^3/384*E*I


Q = Utbredda lasten i Newton
L = Jänneväli
E = 210000 teräkselle
I = löytyy palkkitaulukoista ja kasvaa palkin mittojen kanssa

Pistelastien laskeminen on eri asia ja se vaatii järeitä palkkeja jos sen on kestettävä tonni.
 
Okei, mutta miten pitäisi ajatella, kun on kaksi palkkia...
Balkin ja kuormataulukko, jossa esitetään eri IPE-profiilien kantavuus ja taipuma eri jänneväleillä. Sisältää selityksiä ja laskentaperusteita.

Miten tämä taulukko luetaan? Ovatko kuormitus ja taipuma ne, jotka on mainittu taulukossa?
 
Ei siksi, että haluaisin olla negatiivinen, mutta..

On turha laskea ehdotetun rakenteen varassa, koska se ei koskaan voi olla vakaa sivusuunnassa. Lisäksi on laskettava tolppien nurjahdus, ym.

Aloita alusta ja ota avuksi suunnittelija. Siitä tulee huomattavasti edullisempaa, tehokkaampaa ja ennen kaikkea turvallisempaa.
 
mycke_nu sanoi:
En halua olla negatiivinen, mutta..

Ei ole mitään järkeä laskea ehdotetun rakenteen päälle, koska se ei koskaan voi olla vakaa sivusuunnassa. Lisäksi on laskettava pylväiden linkoutuminen jne.

Aloita alusta ja käytä rakenneinsinöörin apua. Se tulee olemaan huomattavasti halvempi, tehokkaampi ja ennen kaikkea turvallisempi.
Se kiinnitetään välipohjaan, joten sivusuunnassa voin kiinnittää cc60:een.

Kyllä, kuten kirjoitin, jos joku tietää jostain rakenneinsinööristä, joka vastaa ylipäätään sähköposteihin, otetaan se kiitollisena vastaan :)

Eikö koko foorumin tarkoitus ole olla yhteydessä "ammattilaisiin"? :rolleyes:

Mutta kiitos vastauksesta!
 
Viimeksi muokattu:
En voi rakentaa, vain löytää virheitä. :)
 
Hei.
En ole rakennusinsinööri, ja sinun pitäisi luultavasti konsultoida sellaista, mutta IPE300-palkilla saat enimmäistaivutuksen juuri yli 7 mm pistekuormalla 1000 kg sekä omapainolla. Jos seuraa nosturinormia, joka sallii enimmäistaivutuksen 1/1000, IPE300 täyttää siis tämän vaatimuksen.
 
mmar2087 sanoi:
Hei. En ole rakennusinsinööri, ja sinun pitäisi todennäköisesti kääntyä sellaisen puoleen, mutta IPE300-palkilla saat maksimipoikkeaman hieman yli 7 mm pistekuormalla 1000 kg sekä omapainolla. Jos noudatat siltanormia, joka sallii maksimipoikkeaman 1/1000, niin IPE300 siis täyttää tämän vaatimuksen.
Kiitos vastauksesta!

Muutama lisäkysymys, oletko laskenut vain pistekuorman?

Oletko laskenut, että se on kaksi palkkia, en usko, että niiden "tarvitsee kestää" kummankin 1000 kg?

Tiedän joitakin IPE360-palkkeja, jotka ehkä voisivat toimia, mutta en ymmärrä miten lasken sen, vaikka minulla on yllä oleva kaava... :o
 
Hei.
Ei, tämä on 1000 kg pistemäärän keskelle + oma paino 1 palkille, ilmeisesti en lukenut viestiäsi tarpeeksi huolellisesti.

Pistemäärä: PxL^3/48*E*I => 1000kg*9,81*8000^3/48*210000*83560000 = 5,96 mm
Jakautunut kuorma: 5*Q*L^3/384*E*I => 5*337,6kg*9,81*8000^3/384*210000*83560000 = 1,26 mm

Yhteensä siis 7,2 mm
Jos jaat 1000 kg tasaisesti 2 palkin välillä (500 kg/palkki), taipuma on (5,96/2) + 1,26 = 4,24 mm
 
Kun IPE360:aa käytetään, hitausmomenttia lisätään 83560000:sta 162700000:een ja omapainoa lisätään 337,6:sta 456,8:aan edellä mainituissa laskelmissa. Kun 2 palkkia jakavat kuorman, saat notkoksi nyt noin 2,41 mm. Yhdelle palkille, jolla on pistekuorma keskellä, saat noin 4 mm.

Kuitenkin erittäin tärkeää on tukea näin pitkiä palkkeja, mutta tulkitsen, että aiot tehdä sen välipohjalla.
 
Viimeksi muokattu:
mmar2087 sanoi:
Kun käytetään IPE360:aa, hitausmomentti kasvaa 83560000:sta 162700000:een ja omapaino kasvaa 337,6:sta 456,8:aan yllä olevissa laskelmissa. Kun kaksi palkkia jakavat kuorman, saat nyt taipuman noin 2,41 mm. Yhdelle palkille pistekuorman ollessa keskellä saat noin 4 mm.

Kuitenkin on erittäin tärkeää tukea näin pitkät palkit, mutta tulkitsen, että aiot tehdä sen välipohjalla.
Ok, suurkiitos!

Vain yksi kysymys, laskitko siis pistemäisen kuormituksen vai jaetun kuorman, todellisuus tulee olemaan tasaisesti jaettu kuorma plus pistemäinen kuormitus. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kun nostaa 100 kg, kuormitus on lähempänä 300-400 kg palkilla?

Joten kysymykseni on, miten lasketaan sekä tasaisesti jaettu kuorma välipohjasta että pistemäinen kuormitus?

Aion myös piirtää kaksi tukipalkkia palkkien väliin lisäämään "vipuamisen" riskiä...
 
Laskelmat koskevat sekä pistekuormaa 1000 kg että omaa painoa (jakautunut kuorma). Kuten huomaat viestistä 9, pistekuorma vaikuttaa eniten.

Edit: Vai tarkoitatko myös välipohjan kuormaa? Sitä en ole ottanut mukaan laskelmaan, koska tiedot siitä puuttuvat. Tämä koskee ainoastaan palkin painon ja 1000 kg pistekuorman aiheuttamaa taipumaa.
 
Viimeksi muokattu:
mmar2087 sanoi:
Laskelmat koskevat sekä pistekuormaa 1000 kg että omapainoa (jakaantunut kuorma). Pistekuorma antaa suurimman vaikutuksen, kuten näet viestissä 9.

Muokkaus: Vai tarkoitatko myös välipohjan kuormaa? Sitä en ole ottanut huomioon laskelmissa, koska tästä ei ole tietoa. Tämä koskee vain taipumista palkin painon ja 1000 kg:n pistekuorman vuoksi.
Ahh. Se on juuri mitä tarkoitan ;)

Kuormitus välipohjaan on mitään muuta kuin itse välipohja ja kipsikatto. Muistan, että tavallisesti lasketaan 200kg/m2, kun on "tavallinen" välipohja, minulle riittää 100kg (jos edes sitäkään, koska yläpuolelle tulee kylmä ullakko).
 
Editoi: unohda edellinen viesti. 8x8 m pitäisi olla, mutta arvaan, että välipohja lepää myös jonkin muun kuin palkkien varassa? Tarvitsen varmaan lisää tietoa laskeakseni tätä.

Jos koko välipohja pitää kantaa, pelkästään 2 kpl IPE360:lla, taipuma on 16,19 mm.
 
Viimeksi muokattu:
mmar2087 sanoi:
Edit: unohda aiempi viesti. 8x8 m sen pitäisi olla, mutta arvaan, että bjälklag tukee myös jokin muu kuin palkit? Tarvitsen varmaan lisää tietoa laskeakseni tämän.

Jos koko bjälklag kantaa vain 2 kpl IPE360, taipuma olisi 16,19 mm.
Bjälklag kiinnitetään seiniin ja sitten se lepää palkkien päällä...

Piirrän, miten ajattelen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.