Hei!

Ensimmäinen viestini foorumilla, olen yrittänyt lukea kuinka minun pitäisi toimia ja löytänyt jonkin verran hyödyllistä tietoa palkkien laskennasta, mutta ei suoraa selitystä siitä, kuinka minun tulisi ajatella minun tapauksessani, aion korvata seinän alakerrassa 1 1/2 kerroksisessa talossa. (3D-kuvissa alla näette kuinka HALUAN sen olevan)

Eräs laskenta-insinööri (kuitenkaan ei talonsuunnittelija) päätyi siihen, että minun pitäisi käyttää HEA 200 palkkia... Mutta silloin hän laski, että seinä ottaa myös voimia katosta.

Kuitenkin, talostani olevat piirustukset ovat puutteellisia, omien tutkimusteni perusteella ei näytä siltä, että seinä jonka haluan poistaa, kantaa kattoa. (katso kuvia). Toisaalta se tuntuu heikolta (45x70 tukipuut jotka TUNTUVAT löysiltä). Toisaalta on olemassa erillisiä pylväitä jotka menevät perustuksesta katon harjaan.

Spontaani ajatukseni on, että seinä "vain" estää ylemmän kerroksen lattian joustamista.

Kysymykseni on, että jos joku osaava foorumilla voisi näiden kuvien perusteella nähdä, onko ilmeistä jompaan kumpaan suuntaan, että olenko täysin väärässä vai voinko olla oikeassa tässä. Ja miten pitäisi ajatella, kun lasketaan palkkia.

(Talon runko on laajennus ja on kiinni toisessa talon rungossa pitkällä sivulla)

3D-malli puolitoistakerroksisen talon rakenteesta, jossa näytetään kattopalkkien ja tukipilarin sijainti.
3D-kuva talon laajennusosasta, jolla on rakenteelliset mitat: 5600 mm, 7351,237 mm, 2135 mm, 2432,782 mm ja 9500 mm; näyttää palkit ja seinät.
Rakennuspiirustus, jossa näkyy HEA 200 palkki, kolme tukea ja mitat seinän korvaamiseksi 1 1/2-kerroksisessa talossa.

Yst. terv.
 
Sinun täytyy antaa rakennusinsinöörin laskea se.

Kuten minä tulkitsen sitä, se osa, jolla on pisin jänneväli, tulee kantamaan noin 36 neliömetriä palkistoa. Jos oletamme, että olet oikeassa, ulkokatto on itsekantava. Sitten on asuinrakennusten peukalosääntö, että palkiston tulee olla mitoitettu 200 kg/neliömetri plus palkiston ja lattiassa lepäävien rakennusosien omapaino, esim. väliseinät.

Tämä tarkoittaa, että sinun palkkisi pitäisi ehkä kantaa 3,8 - 4 tonnia. Meillä on samanlainen kuormitustapaus talossamme (5 x 8m, jossa on teräspalkki keskellä), suunnittelija valitsi HEA180:n.

Näin suuren kuorman osalta on myös laskettava tarkkaan, miten palkki asetetaan, ja mahdolliset pilarit. Ja mitä usein unohdetaan, jos kukaan suunnittelija ei laske, mihin pilarit tulisi asettaa. Joissain tapauksissa perustus on myös vahvistettava, jotta se kestää pilarien pistemäisen kuorman. Sinun tapauksessasi keskimmäinen pilari saa ylimääräisen suuren kuorman, se ottaa kuorman molemmilta puolilta palkkia.
 
Kiitos paljon ajatuksistasi!

Aion jättää tämän rakennusinsinöörille, haluan vain saada mahdollisimman paljon tietoa etukäteen, jotta tiedän, mitä on kohtuullista odottaa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.