Hei!

Aion leikata reiän julkisivuun, noin 1600 mm leveä. Olen tullut siihen tulokseen, että liimapuupalkki kooltaan 90x180 mm sopii minulle hyvin. Olen käyttänyt Moelvens ohjelmaa.

Joten kysymyksiin:

1/ Onko hyvä idea yhdistää 2 kpl 45x195 koolinkia vaakapalkiksi?

2/ Mitä tarkoitetaan tukipituudella?

3/ "Pilarilaskenta: 10,4kn min 41mm". Mitä se tarkoittaa?

4/ Ajattelen, että pilarit, kuten 90x90, riittäisivät? Kaksinkertainen 45x95 kestää hyvin 10 kn puurakennusoppaan mukaan pystysuunnassa. Ne kiinnitetään lisäksi pulttaamalla muuhun taloon.
http://www.traguiden.se/konstruktio...dimensionerande-barformaga/?previousState=100

Ikikiitollinen vastauksesta, jos tämä on jotain, joka kestää :)

Viimeksi muokattu:
1) Säännöt tulisi mieluiten liimata ja ruuvata. Silloin kantokyky kasvaa huomattavasti ja vastaa 45x245-kokoista sääntöä. Tällaisen palkin kantavuus riippuu paljon puutavaran lujuusluokasta, mutta sillä on silti vaikeuksia vastata 90x180-liimapuupalkkia.
2) Tuettavan pituus on niiden pylväiden tai säännönpäiden syvyys, joilla palkki lepää. Jos sinulla on kaksi yhdistettyä 45x95 sääntöjä, joiden päissä palkki lepää, tuettavan pituus on 90 mm.
3) Mitä minun 41 mm tarkoittaa, en ymmärrä.
4) 90x90 riippumatta siitä, onko se rakentamispuutavaraa tai liimapuuta, kestää suuria pystysuoria kuormia. Minun on vaikea ymmärtää, että se voisi olla ajankohtaista tässä tapauksessa.

Olisi helpompaa kommentoida laskelmiasi, jos saisin tietää hieman enemmän edellytyksistä.

Hei, kiitos nopeasta vastauksesta!

En ole aivan varma, mitä edellytyksiä tarkoitat. Talo on rakennettu -49 pystyssä olevilla lankuilla ja vaakasuoralla raakalaudalla kummallakin puolella siitä. Olemme juuri tehneet laajennuksen ja aikeena on nyt avata tämä.

Aukosta tulee noin 1600 mm leveä ja vaadittava korkeus palkin asentamiseen. Olen tyytyväinen vastaukseesi ja aion tilata LT-palkin, tolpat ruuvaan ja liimaan yhteen. Amatöörinä otan mieluusti ylimääräisen varmuuden. :)

Tieto siitä, että se on lankkuseinä, selittää paljon. Onnea matkaan!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.