3 055 lukukertaa ·
3 vastausta
3k lukukertaa
3 vastausta
painekyllästetty ulkoseinän alaohjauspuu
Olen lukenut muutamasta paikasta, että painekyllästetty ulkoseinäsokkeli, joka on alkanut lahota, on todella huonoa ja jopa vaarallista. Olen juuri pyytämässä tarjouksia koko lattiani purkamisesta ryömintätilan päällä, joka on lahoamisen vaivaama. Myös sokkeli täytyy vaihtaa, ja ensimmäinen paikalle tuleva ammattilainen sanoo, että hän aikoo laittaa painekyllästettyä puuta lattiaan ja sokkeliksi. Onko tämä järkevää, ja ovatko ne uusia tekniikoita ja vain vanhoista painekyllästetyistä tavaroista pitäisi olla huolissaan? Muuten hän tuntuu tietävän, mistä puhuu.
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 076 viestiä
Hei!
Kyllästettyä puuta ei käytetä. Se haisee ja lisäksi homehtuu. Jos asentaa kyllästetyn puun, olettaa, että se kostuu. Ei, varmista, että se on ja pysyy kuivana. Selvitä, miksi lattia on vaurioitunut. Oikeastaan on aivan normaalia, että vaurioita on syntynyt, koska ryömintätila ei toimi ilman erityistoimenpiteitä. Paras tapa pitää torpparipohja kuivana on asentaa eristys palkkien alle (ilman puulistoja). Ota esimerkiksi solumuovi ja kiinnitä se alapuolelle ruuveilla. Poista kaikki orgaaninen materiaali maasta ja peitä maa muovilla ja kallista sivuille päin. Laita kiviä muovin päälle, jotta se pysyy paikoillaan.
Kyllästettyä puuta ei käytetä. Se haisee ja lisäksi homehtuu. Jos asentaa kyllästetyn puun, olettaa, että se kostuu. Ei, varmista, että se on ja pysyy kuivana. Selvitä, miksi lattia on vaurioitunut. Oikeastaan on aivan normaalia, että vaurioita on syntynyt, koska ryömintätila ei toimi ilman erityistoimenpiteitä. Paras tapa pitää torpparipohja kuivana on asentaa eristys palkkien alle (ilman puulistoja). Ota esimerkiksi solumuovi ja kiinnitä se alapuolelle ruuveilla. Poista kaikki orgaaninen materiaali maasta ja peitä maa muovilla ja kallista sivuille päin. Laita kiviä muovin päälle, jotta se pysyy paikoillaan.
Se johtuu siitä, että salaojitus on huono, eikä maassa todellakaan ole muovia, mikä aiheuttaa sen, että kosteus hiekassa (kyllä, se pitää paikkaansa ryömintätilan lattialla) nousee talon perustukseen. Lisäksi edellinen omistaja on varastoinut runsaasti orgaanista materiaalia lankkujen muodossa ryömintätilassa suoraan märän hiekan päällä. Joten kyllä, olen tekemässä salaojitusta, siivoan pois kaiken materiaalin, asennan muovin, poistan hiekan ja lopuksi asennan hieman sepeliä tilalle. Ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä, minun on varmaankin asennettava myös kosteudenpoistaja, ja jos teen kaiken tämän, ei luultavasti tarvitse painekyllästettyä, kuten sanoit.
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 076 viestiä
Jos aiotaan käyttää tämän tyyppistä rakennetta, vaaditaan kosteuspoistaja, jotta lopputulos olisi hyvä. On olemassa tyypin talonvalmistajia, joilla on tämä rakenne ja kosteuspoistaja vakiovarusteena. Mitä tulee hiekkaan, niin normit olivat tällaiset vuosina 1970-75. Ongelma on vain se, että tuuli tuo mukanaan siitepölyä, siemeniä ja kaikenlaista muuta. Sitten alkaa kasvaa sieniä, koska se on ihanteellinen ilmasto. Ratkaisustasi tulee varmaankin hyvä.
Klikkaa tästä vastataksesi