Asennusvälit ovat melko yleisiä rakennusalalla nykyään. Eli höyrynsulkumuovi on esimerkiksi 45 mm koolauksen verran seinään/kattoon. Mutta myös asennusväli pitäisi eristää. Käyttävätkö ihmiset mitään kangasta tai paperia pitämään eristys paikoillaan, kunnes levyt/paneelit ovat paikoillaan? Oikeilla jaoilla seinissä tämä ei ole ongelma, mutta katossa sen sijaan...
Minulla on juuri nyt katossa asennusväli käsiteltävänä, ja vanhassa talossa jako on kaukana standardista. Toisin sanoen eristys ei todellakaan halua pysyä katossa. Katto peitetään puupaneeleilla. Miten "ihmiset" tekevät? Harventavatko kaikki kattonsa, vaikka sitä ei tarvittaisi kantavuuden vuoksi (minulla on noin 600 mm jaolla jo ja kattolaudat)? En haluaisi menettää kattokorkeutta, koska tämä viistokatto on jo melko matala ulkoseinän/katonräystään kohdalla.
Yksi vaihtoehto on asentaa höyrysulku ja sitten ruiskueristää jälkikäteen pienten reikien kautta, jotka sitten teippaat ikääntymistä kestävällä teipillä.
Siitä on tullut malli: "aseta pari tai kolme kierrosta kattopaneelia ja työnnä sitten eriste sisään". Kaikki yritykset pitää eristys katossa paikoillaan etukäteen ovat epäonnistuneet, kuten puulistat ja narut. Joko koko paketti putoaa alas, roikkuu tai jää kiinni ponttiin, kun kattopaneelia lyödään paikoilleen. Ehkä se johtuu siitä, että minulla on melko matalalla oleva katto (noin 20 astetta).
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.