A abiz sanoi:
Hei, olen juuri rakentamassa kahden auton autotallia, kun olin menossa asentamaan pohjavaneria, huomasin, että koko runko heilui. Onko tämä normaalia?
Myös nyt kun kaikki pohjavaneri on paikoillaan, se heiluu jonkin verran, korjaantuuko tämä kun julkisivu asennetaan tai kun tulee enemmän painoa kattotiilistä johtuen?

Olen vähän huolissani että olen unohtanut jotain mitä minun olisi pitänyt asentaa haha, liitän muutamia kuvia jotta voitte nähdä miten runko on rakennettu.

Muuten ajattelen, että pohjavanerin ei välttämättä tarvitse nousta aivan harjaan asti, se noin 5-7 cm rako jonka minulla nyt on voi peittää kattohuovalla, sitten asennan harjalautatukia, harjalautaa ja harjatiivistettä siihen päälle, joten tuntuisi turhalta käyttää aikaa siihen, mitä mieltä olette?

Edit: oletan, että sokkelieriste, joka on noin 1 cm vaahtomuovia, voi tehdä siitä hieman heiluvamman?
Sinun täytyy olla vinotukia kulmissa kaikkiin suuntiin.

D datja sanoi:
Kiristä reikälevyjä kaikilla seinämäillä myös

[linkki]
A abiz sanoi:
Terve, olen keskellä parigargen rakentamista, kun olin mennyt ylös laittamaan raakalaudoituksen, huomasin että koko runko horjui. Onko tämä normaalia?
Vaikka nyt kaikki raakalaudoitus on paikallaan, se edelleen horjuu jonkin verran, korjaantuuko tämä kun julkisivu on paikallaan tai kun tulee lisää painoa kattotiilien vuoksi?

Minua hieman huolestuttaa, että olisin jättänyt jonkin puuttumaan, joka pitäisi olla siellä haha, liitän muutamia kuvia niin voitte nähdä miten runko on rakennettu.

Lisäksi ajattelen, että raakalaudoituksen ei tarvitse välttämättä mennä aivan harjaan asti, tuo pieni rako, joka on noin 5-7 cm, voidaan peittää huovalla, sitten laitan harjalautapidikkeen, harjalauta ja harjaeristystä päälle, joten tuntuu turhalta käyttää aikaa saadakseen se täydelliseksi siellä, mitä mieltä olette?

Edit: oletan, että aluskate, joka on noin 1 cm vaahtomuovia, voi tehdä koko asian hieman horjuvammaksi?
Kuten olet kehystynyt ilman vinotukia kulmissa, kaikki voi romahduttaa

D datja sanoi:
Kiristä reikävyö kaikille seinille myös

[linkki]
Yläkulmasta vinosti alas sokkeliin, 45 astetta on paras.

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
A abiz sanoi:
Hei, olen keskellä tuplagaragen rakentamista, kun menin ylös asettamaan raakalautaa, huomasin, että koko runko huojuu. Onko tämä normaalia?
Vaikka nyt, kun kaikki raakalauta on paikallaan, se huojuu hieman, korjaantuuko tämä julkisivun kanssa vai kun kattoon tulee lisää painoa kattotiilien ansiosta?

Alan olla hieman huolissani, että olen unohtanut jotain, mitä minun olisi pitänyt laittaa haha, liitän useita kuvia, jotta näette, miten runko on rakennettu.

Muuten ajattelen, että raakalaudan ei välttämättä tarvitse mennä ihan huipulle asti, sen pienen 5-7 cm raon, joka minulla nyt on, voi kai peittää bitumipaperilla, sitten laitanhan harjapuiden pitimet, harjapuun ja harjaeristyksen siihen, niin tuntuu turhalta käyttää aikaa sen täydelliseksi tekemiseen siellä, mitä mieltä olette?

Edit: luulen, että alajuoksueristys, joka on noin 1 cm vaahtokumia, voi tehdä koko jutusta hieman huojuvampaa?
Mielestäni on rakennettu jatkuvalla yleisliitoksella kaikissa ylittävissä kattorakenteissa keskipisteestä alusta loppuun, eikö näitä pitäisi kaksinkertaistaa ja liittää eri osiin (naulalevyillä)?

Myöhemmin kiinteä ylittäjä, jotta pysyy yhdessä?

Normaalisti pitäisi olla täyspitkä tai keskellä kulkeva palkki, joka ottaa vakauden.

Tiedän, että rakenteen voi rakentaa monella eri tavalla.

Ota yhteyttä rakennesuunnittelijaan ja anna heidän arvioida kuvat aluksi, pitäisi maksaa 1-2.500 euroa
Ollakseen turvallisella puolella.

Saitko rakennusluvan tälle rakenteelle?
Vai onko autotalli, jota nyt aiot rakentaa, asemakaava-alueen ulkopuolella?

• Tykkään
proxi ja 3 muuta
  • Laddar…
Sinun täytyy tukea kaikki seinät tuuliristeillä, kunnes olet asentanut levyt kaikille seinille. Tämä varmistaa, että runko on suora ja oikea, kunnes sinulla on täysi levyn vaikutus.

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
A abiz sanoi:
Moikka, olen keskellä tekemässä kahden auton autotallia, kun menin laittamaan raakalautaa, huomasin, että koko runko heilu. Onko tämä normaalia?
Vaikka nyt kun kaikki raakalauta on laitettu, se heiluu vähän, ratkaiseeko tämä itsensä julkisivun kanssa tai kun tulee enemmän painoa katon tiilien takia?

Olen vähän huolissani, että olen unohtanut jotain, mitä minun olisi pitänyt laittaa hahah, liitän muutaman kuvan, jotta voitte nähdä, miten runko on rakennettu.

Muuten ajattelen, että raakalautan ei välttämättä tarvitse mennä koko matkan harjakattoon asti, se pieni rako, joka on noin 5-7 cm, voidaan peittää paperilla, sitten laitanhan harjalautahaltijat, harjalauta ja harjan eristys siihen päälle, joten tuntuu turhalta käyttää aikaa täydelliseksi saamiseen siellä, mitä mieltä olette?

Muokkaus: oletan, että alajuoksujen eristys, joka on noin 1 cm vaahtokumia, voi tehdä koko rakenteen vähän epävakaaksi?
Kun rakensin uuden parvekkeen, laitoin vaijerit kulmasta kulmaan vinosti vanttiruuveilla. Tuli paljon vakaampi.

Nissens
A abiz sanoi:
Moro, olen juuri rakentamassa kaksoisautotallia, kun olin menossa asentamaan raakaponttia, huomasin, että koko runko heiluu. Onko tämä normaalia?
Vaikka kaikki raakapontti on nyt paikallaan, se heiluu jonkin verran, korjaantuuko tämä julkisivun tai katon painon kanssa kattolevyn muodossa?

Olen hieman huolissani, että olen unohtanut jotain, mikä minun olisi pitänyt kiinnittää haha, liitän muutaman kuvan, jotta näette, miten runko on rakennettu.

Muuten ajattelen, että raakapontin ei välttämättä tarvitse ulottua harjaan asti, pieni 5-7 cm rako joka minulla on nyt, voi peittää paperilla, sitten asennan harjalistan pidikkeet, harjalista ja harjaeriste sinne päälle, joten tuntuu turhalta käyttää aikaa sen täydelliseen asentamiseen sinne, mitä mieltä olette?

Edit: oletan, että aluseristys, joka on noin 1 cm vaahtokumia, voi tehdä siitä hieman heiluvan?
Yksi asia, johon reagoin, on se, että kattotuolit lepäävät vain 45 mm kantavalla pinnalla kummassakin päässä. Spontaanisti tuntuu, että siitä voi tulla erittäin suuri paine pienelle alueelle, erityisesti lumikuormituksen aikana, mutta myös muuten.

Oma autotallissani on yksi pilari suoraan jokaisen kattotuolin alla. 120 cc kattotuoleilla yksi kattotuoli osuu joka toiselle pilarille. En tiedä, onko se välttämätöntä, mutta se on tukevampi merkittävästi suuremmalla kantavalla alueella.

• Tykkään
BoAK ja 1 muu
  • Laddar…
Nissens
Pal92 sanoi:
Väittäisin, että vakaa syll on yhtä tärkeä kuin vakaa hammarband, minulla ei ole viistotukia tai diagonaalisia metallinauhoja autotallissani, ja kun siinä oli katto mutta ei paneelia, se oli erittäin vakaa.
Hammarbandet ei ole tarkoitettu kantamaan ylhäältä päin tulevia kuormia, vaan estämään seinän pullistuminen ulos/sisään.

Mats-S
A abiz sanoi:
Jaha okej så det är bara något tillfälligt? Bör inte fasaden ha samma effekt när den kommer på? Men absolut det ska jag göra tills fasaden är på.
Juuri niin fasadi hoitaa, kun se paneeli on paikoillaan, niin siitä tulee jäykkä.

Mutta rakennuksen aikana sinun pitäisi ehdottomasti ristittää kehikko niin, että se on asianmukaisesti kiinnitetty aikana, jolloin ulkoverhouspaneeli naulataan paikoilleen. Sen jälkeen lisätään sisäpuolelle esimerkiksi OSB-levyt, jotka vielä vahvistavat koko taloa.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Mats-S
Nissens Nissens sanoi:
Autotallissani on jokaisen kattotuolin alla suoraan pylväs. Kattotuolien 120 cc:lla yksi kattotuoli sijoittuu joka toiseen pylvääseen. En tiedä, onko se välttämätöntä, mutta siitä tulee tukevampi, kun kantopinta-ala on huomattavasti suurempi.
Näin se juuri pitäisi rakentaa, tietenkin matkan varrella tulee joitain poikkeuksia ikkunoiden ja ovien kanssa, mutta jos voi, on ehdottomasti parempi sijoittaa kattotuoli seinäpylvään päälle.

• Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Nissens Nissens sanoi:
Yksi asia, joka minua ihmetyttää, on se, että kattotuolit lepäävät vain 45 mm kantavalla alalla kummassakin päässä. Spontaanisti tuntuu, että tämä voi aiheuttaa erittäin suuren paineen pienelle alalle, erityisesti lumikuormituksessa, mutta muutenkin. Omassa autotallissani on tolppa suoraan jokaisen kattotuolin alla. Kun kattotuolit ovat 120 cc, yksi kattotuoli osuu joka toiselle tolpalle. En tiedä, onko se välttämätöntä, mutta se tekee siitä vankan ja huomattavasti suuremman kantavan alan.
Tässä on upotettu seisova lyömäpuu/kantolinja myös, se ei ole vaarassa kattotuolien/seinäpuiden sijoittelun kanssa.

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
D
S Seka70 sanoi:
Käsitykseni mukaan on rakennettu läpimenevä general-liitos kaikissa ylittävässä kattopalkkikentässä keskiosasta alkaen loppuun asti, eikö näitä pitäisi tuplata ja liittää eri osioissa (spikmattor)?

Myöhemmin kiinteä ylälaita, joka pitää koossa?

Normaalisti tulisi olla täysimittaisia tai keskellä menevä palkki, joka ottaa vakauden.

Ota yhteyttä konstruktiotekijään ja anna heidän asiantuntijakuvia aluksi, pitäisi maksaa noin 1-2.500kr
Olla turvallisella puolella.

Oletko saanut rakennusluvan tälle rakenteelle?
Vai onko autotalli, jonka nyt aiot rakentaa, asemakaava-alueen ulkopuolella?
Kyllä, minullakin on epäilyksiä tuosta general-liitoksesta siellä ylhäällä enkä olisi koskaan rakentanut niin itse. Mutta olen amatööri enkä tiedä, onko se ok tehdä niin.

• Tykkään
Roger Fundin ja 1 muu
  • Laddar…
D datja sanoi:
Ja, minullakin on epäilyksiä tuosta katonräystäästä ylhäällä, enkä olisi koskaan rakentanut niin itse. Mutta olen amatööri, enkä tiedä, onko ok tehdä niin.
En usko, että siinä on mitään vaaraa, kattotuolit eivät näytä kotitekoisilta ja todennäköisesti rakennuslupaan sisältyy vaatimukset kattotuolien laskennasta?
Googlaa kantava ristikko ja näet esimerkkejä.

Nissens
FredrikR FredrikR sanoi:
Tässä sinulla on upotettu pystyssä oleva hammarband/kantolinja myös, se ei ole vaaraksi kattopalkkien/seinäregiden sijainnin kanssa.
Mitä myös? Vain upotettu sääntö kantaa kattotuolit. Kuten kirjoitin, vain 45 mm kantaa kattotuolit kummassakin päässä.

Hammarband ei vaikuta millään tavalla kattopalkkien pitämiseen ylhäällä…

Nissens
S Seka70 sanoi:
Käsitykseni mukaan on rakennettu läpi kulkevalla general-skarv kaikissa ylittävässälä katto palkisto keskiosas alusta loppuun, eikö näitä pitäisi kaksinkertaistaa ja liittää eri osiin (naulalevyillä)?

Myöhemmin kiinteä ylähirsi pitämään yhdessä?

Normaalisti pitäisi olla täyspitkät tai keskellä oleva palkki, joka tuottaa vakauden.

Ota yhteyttä rakennesuunnittelijaan ja anna heidän tarkistaa kuvat aluksi, maksaa noin 1-2.500kr
Pysyäksesi turvassa.

Oletko saanut rakennusluvan tälle rakenteelle?
Vai onko autotalli, johon rakennat, detaljisuunnitelma-alueen ulkopuolella?
En näe mitään saumaa ylittävässä hirressä…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.