Hei

Olen sulkenut vanhan oven aukon entiseen saunaan ja avannut uuden aukon toiseen seinään. Tämä oli myös oven aukko kerran, kun talo oli juuri rakennettu, kävi ilmi. Aukko on 200 cm miinus 4 cm, joka on tänään lattialla. Koska ulkopuolella on platon+parketti ja sisäpuolella tulee olemaan klinkkerit+lattialämmitys, tämä lattiapinta on melko hyvä minusta. Oven aukko on todellisuudessa siis 196 cm. Minulla on ovi, jonka karminkorkeus on 199 cm, jonka uskon olleen siinä, ovi on kunnostettu ja näyttää hyvältä. Jotta ovi mahtuisi, minun pitäisi siis leikata noin 3 cm karmin ja oven alareunasta, mutta se tuntuu pahalta, koska ovi on mielestäni liian matala.

Vaihtoehtona on tehdä aukko korkeammaksi, mutta sitten olen kantavassa parru. Tämä on siis kellarissani, jos se ei aiemmin tullut selväksi. Parru on 16,5*6,5 cm ja oven aukon sivuilla olevat tukipuut ovat 12*4,5 cm. 20 cm oven aukosta puuparru muuttuu teräsparruksi ja tämä lepää tukipuun päällä, jonka mitat ovat 12*10 cm.

Mielestäni ei olisi ongelmaa sahata 3 cm parrusta pois kantavuuden kannalta, mutta ehkä ei ole sallittua tehdä tällaisia muutoksia, ja ehkä on sääntöjä siitä, miten se tulisi vahvistaa?

Olen itse melko pitkä ja annan etusijalle oven korkeuden, ja haluaisin leikata parrua saadakseni korkeutta. En kuitenkaan halua koskea parruun, jos se voi aiheuttaa ongelmia myöhemmin, jos aiomme myydä talon.

Mitä tehdä??

//Pehr

Onko mahdollista asentaa pystypalkki kummallekin puolelle ovea?
Siinä tapauksessa saat kaksi pylvästä, jotka siirtävät voimaa alaspäin ja voit sahata pois palkin.

Voiko palkin yläpuolelle laittaa vahvikkeen? tyyppiä litteärauta korvaamaan kantovoiman menetystä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.