Meillä on ollut isompi remontti, jossa suljimme aiemmin nokiin asti ulottuvan tilan uudella lattianiskakerroksella. Olemme myös lisänneet huoneen siihen tilaan, mikä on tarkoittanut seinien pystyttämistä. Nyt minulla on viimeinen ovi ja sen lista, jossa uusi seinä tulee kulmaan ovikarmin kanssa 45 asteen kulmassa. Kuinka ihmeessä minun pitäisi ratkaista tämä? Katso kuva. Syy, miksi seinä kohtaa siinä, johtuu siitä, että se on mukautettu uuteen porrasaukkoon.
Kokeile asettaa pystysuora kappale ensin, sitten muodosta vaakasuora. Leikkaa se ensin 67,5 asteen kulmassa (pystysuoraan siis) ja seuraa sitten reunaa veitsellä ja sahalla.
En tiedä tuleeko siitä hyvä, mutta niin minä olisin kokeillut.
Kokeile asettaa pystysuora pala ensin, sitten tee vaakasuorasta sopiva. Leikkaa se ensin 67.5 asteen kulmassa (eli pystysuora), ja seuraa sitten reunaa veitsellä ja sahalla.
En tiedä, tuleeko hyvä, mutta niin olisin kokeillut.
Voisi olla kokeilemisen arvoista! Sauma voi korjata paljon.
Normaalia olisi, että ylälista jatkuu pystysuoran listan yli ja katkaistaan 45 asteen kulmassa. Tee samoin nyt, mutta erona on, että ylälista täytyy leikata juuri ennen 45 asteen kulmaa ja mukauttaa seinän kulmaan.
Normaali tapa olisi, että yläkarmi jatkuu pystykarmin ylitse ja jiirataan 45 astetta. Tee nyt samoin, sillä erotuksella, että yläkarmi täytyy katkaista juuri ennen 45 asteen jiirausta ja sovittaa seinän kulmaan.