Asun yhdessä kerroksessa olevassa talossa, jossa on 60-luvulta peräisin oleva kellari. Talo on jaettu kahteen osaan (kulmatalo), joista toisessa on olohuone yläkerrassa ja takkahuone kellarikerroksessa. Toinen osa on muu talo.

Aiomme nyt remontoida kellarin ja mietimme, että puramme seinät 1 ja 2, jotka näkyvät kuvassa (jotka kuuluvat siis toiseen osaan eli muuhun taloon).

Molemmat seinät ovat tiiltä eikä betoniharkkoa kuten piirustuksen pisteet osoittavat, mikä saa minut kyseenalaistamaan, ymmärränkö piirustuksen oikein :)

Olen melko varma, että seinä 1 ei ole kantava, osittain sen suunnan takia ja osittain jos tulkitsen osan piirustusta oikein.

Piirustuksen mukaan seinä 2 vaikuttaa kantavalta, mutta eikö se tunnu liian pieneltä ollakseen kantava? Tarkoitan, eihän se ole kovin pitkä?

Ehkä tulkitsen piirustusta väärin? Katson neljää seinää, jotka näkyvät osan piirustuksessa ja ajattelen niiden olevan kantavia?

Voinko ainakin olettaa, että seinä 1 ei ole kantava?
 
  • Pohjapiirros kellarikerroksesta 60-luvun talossa, punaisella merkitty tiiliseinät 1 ja 2; seinä 1 autotallin ja varaston välissä, seinä 2 ruokailuhuoneessa.
  • Arkkitehtoninen piirustus 60-luvun talon pohjapiirroksesta ja leikkauskuvista, mukaan lukien kellarikerroksen ja vinkelitalon osat.
Olet varmaan oikeilla jäljillä spekulaatioissasi,
1 ei kantava.
2 ehkä kantava, mutta luultavasti ei.
Kun aiot purkaa nr 2, aseta tuki sivulle ja tunne sitten jos niihin kohdistuu painetta, kun seinä on purettu. Siinä tapauksessa sinun täytyy laittaa pieni palkki sinne.
 
BirgitS
R ravve007 sanoi:
Seinä 2 vaikuttaa piirroksen mukaan kantavalta, mutta eikö tunnu siltä, että se on liian pieni ollakseen kantava? Tarkoitan, se ei ole erityisen pitkä?
Sen ei tarvitse olla. Täällä asunnossa on sisäseinä, jossa vain yksi metri keskellä on kantava. Voi myös olla niin, että kantava seinä kulkee ensin viivaa pitkin ja siirtyy sitten sivusuunnassa toiselle viivalle.

R ravve007 sanoi:
Ehkä tulkitsen piirustusta väärin? Katson neljää näkyvää seinää sektiosiirrossa ja ajattelen, että niiden täytyy olla kantavia?
On todennäköistä, että sektiosuunnitelman kellariseinät ovat kantavia.

Mitä tulee kellariseiniin, on myös ajateltava, että maan alla olevat altistuvat maapainolle ja sisäseiniä (osaa sisäseinistä) saatetaan tarvita kestämään.

larsbj larsbj sanoi:
Kun aiot purkaa numeron 2, aseta tuki sivulle ja tarkista sitten, onko niissä puristusta, kun seinä on purettu. Jos on, sinun on asetettava pieni palkki sinne.
Tuo ei ole luotettava. Ei ehkä ole puristusta, joka tuntuisi juuri purkaessa, mutta voi olla huomattava puristus, kun katolla on paljon lunta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
justusandersson ja 1 muu
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sanoi:
Tuo ei ole luotettava. Sen ei tarvitse olla painetta juuri silloin kun revitään, mutta lumikuorman ollessa katolla voi olla kova paine
Mutta yläpuolella ei ole kantavaa seinää, joka voisi siirtää lumikuorman alas. Lisäksi kattotuolit ovat itseään kantavia.
 
BirgitS
larsbj larsbj sanoi:
Mutta yläpuolella ei ole kantavaa seinää, joka voisi siirtää alas lumikuormaa. Lisäksi kattotuolit ovat itsekantavia.
Okei, asettaa jotain raskasta sinne yläpuolelle tulevaisuudessa (akvaario, keittiösaareke jne.).

Joo, joten todennäköisesti sisäänkäyntitason seinät eivät ole kantavia, mutta kellarin seinät pitävät rakenteen ylhäällä. Voidaanhan nähdä poikkileikkauspiirustuksesta, että pohjalevyn alla on vahvistuksia piirrettyjen seinien alla.
 
BirgitS BirgitS sanoi:
Okei, laita jotain raskasta päälle siellä sitten tulevaisuudessa (akvaario, keittiösaareke jne.).

Joo, niin luultavasti sisäänkäyntikerroksessa ei ole kantavia seiniä, mutta kellariseinien pitää pitää yläpuolella oleva laatta. Voihan sen nähdä leikkauspiirustuksesta, että siellä on vahvistuksia pohjalaatan alla piirrettyjen seinien kohdalla
Se voi toki olla kantava laatalle, mutta siinä tapauksessa heidän täytyy olla tehneet se heikommaksi siellä kuin muissa paikoissa, mikä vaikuttaa epätodennäköiseltä. Ja se huomataan silloin ja tarvitaan palkki.
 
Seinä 1 stabiloi autotallin melko pitkää ulkoseinää. Ei pitäisi purkaa ilman vastaavan vaikutuksen omaavaa toimenpidettä. Minun on vaikea uskoa, että seinä 2 on kantava. Leikkaus on harhaanjohtava, koska siinä ei ole piirretty vain kantavia seiniä. Haluaisin kuitenkin nähdä teknisen kuvauksen ennen kuin sanon mitään varmaa. Talo on jonkinlainen elementtitalo, mikä paljastuu alakerran ulkoseinien fiberplankista. Elementtitaloilla voi olla hieman erikoinen rakenne.
 
  • Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Kiitos kaikista vastauksista!
Se, mihin tulen, on se, etten uskalla purkaa seinää 2, tuntuu liian riskialttiilta ilman varmuutta siitä, onko se kantava.
Ajattelin, että savupiippu, joka on samalla etäisyydellä ulkoseinästä kuin seinä 2, saattaa ollakin se, joka näkyy leikkauspiirustuksessa kantavana, eikä seinä 2. Toisaalta savupiippu kulkee koko matkan kattoon asti, mikä ohjaa ajatukset takaisin siihen, että piirustuksessa näkyvä seinä voisi olla seinä 2.

Mitä tulee seinään 1: tuntuisi järkevältä, että se tukisi pitkää ulkoseinää. Selitä mielellään lisää, mitä pitäisi tehdä, jos haluamme purkaa sen. Ajattelimme rakentaa uuden seinän noin 1,5 m seinästä 1 taaksepäin, joten tämä uusi seinä voisi kantaa ulkoseinän sijaan - otamme mielellämme vastaan vinkkejä siitä, miten uusi seinä tulisi rakentaa (palkit, tiili?). Onko kyseessä pitkä ulkoseinä, joka tarvitsee tukea, vai onko se katto?
 
Kommenttini seinästä 1 on yleisluonteisempi. Muurausseinät eivät voi olla rajattoman pitkiä ja korkeita. Kuinka pitkät ja kuinka korkeat ne voivat olla, riippuu materiaalin tyypistä, maapainosta jne. Jos uusi seinä sijoittuu niin, että varasto suurenee ja se rakennetaan muurattuna, en näe ongelmia.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.