2 169 lukukertaa ·
8 vastausta
2k lukukertaa
8 vastausta
Ovatko nämä kantavia seiniä?
Asun yhdessä kerroksessa olevassa talossa, jossa on 60-luvulta peräisin oleva kellari. Talo on jaettu kahteen osaan (kulmatalo), joista toisessa on olohuone yläkerrassa ja takkahuone kellarikerroksessa. Toinen osa on muu talo.
Aiomme nyt remontoida kellarin ja mietimme, että puramme seinät 1 ja 2, jotka näkyvät kuvassa (jotka kuuluvat siis toiseen osaan eli muuhun taloon).
Molemmat seinät ovat tiiltä eikä betoniharkkoa kuten piirustuksen pisteet osoittavat, mikä saa minut kyseenalaistamaan, ymmärränkö piirustuksen oikein
Olen melko varma, että seinä 1 ei ole kantava, osittain sen suunnan takia ja osittain jos tulkitsen osan piirustusta oikein.
Piirustuksen mukaan seinä 2 vaikuttaa kantavalta, mutta eikö se tunnu liian pieneltä ollakseen kantava? Tarkoitan, eihän se ole kovin pitkä?
Ehkä tulkitsen piirustusta väärin? Katson neljää seinää, jotka näkyvät osan piirustuksessa ja ajattelen niiden olevan kantavia?
Voinko ainakin olettaa, että seinä 1 ei ole kantava?
Aiomme nyt remontoida kellarin ja mietimme, että puramme seinät 1 ja 2, jotka näkyvät kuvassa (jotka kuuluvat siis toiseen osaan eli muuhun taloon).
Molemmat seinät ovat tiiltä eikä betoniharkkoa kuten piirustuksen pisteet osoittavat, mikä saa minut kyseenalaistamaan, ymmärränkö piirustuksen oikein
Olen melko varma, että seinä 1 ei ole kantava, osittain sen suunnan takia ja osittain jos tulkitsen osan piirustusta oikein.
Piirustuksen mukaan seinä 2 vaikuttaa kantavalta, mutta eikö se tunnu liian pieneltä ollakseen kantava? Tarkoitan, eihän se ole kovin pitkä?
Ehkä tulkitsen piirustusta väärin? Katson neljää seinää, jotka näkyvät osan piirustuksessa ja ajattelen niiden olevan kantavia?
Voinko ainakin olettaa, että seinä 1 ei ole kantava?
Olet varmaan oikeilla jäljillä spekulaatioissasi,
1 ei kantava.
2 ehkä kantava, mutta luultavasti ei.
Kun aiot purkaa nr 2, aseta tuki sivulle ja tunne sitten jos niihin kohdistuu painetta, kun seinä on purettu. Siinä tapauksessa sinun täytyy laittaa pieni palkki sinne.
1 ei kantava.
2 ehkä kantava, mutta luultavasti ei.
Kun aiot purkaa nr 2, aseta tuki sivulle ja tunne sitten jos niihin kohdistuu painetta, kun seinä on purettu. Siinä tapauksessa sinun täytyy laittaa pieni palkki sinne.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 141 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 141 viestiä
Sen ei tarvitse olla. Täällä asunnossa on sisäseinä, jossa vain yksi metri keskellä on kantava. Voi myös olla niin, että kantava seinä kulkee ensin viivaa pitkin ja siirtyy sitten sivusuunnassa toiselle viivalle.R ravve007 sanoi:
On todennäköistä, että sektiosuunnitelman kellariseinät ovat kantavia.R ravve007 sanoi:
Mitä tulee kellariseiniin, on myös ajateltava, että maan alla olevat altistuvat maapainolle ja sisäseiniä (osaa sisäseinistä) saatetaan tarvita kestämään.
Tuo ei ole luotettava. Ei ehkä ole puristusta, joka tuntuisi juuri purkaessa, mutta voi olla huomattava puristus, kun katolla on paljon lunta.larsbj sanoi:
Viimeksi muokattu:
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 141 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 141 viestiä
Okei, asettaa jotain raskasta sinne yläpuolelle tulevaisuudessa (akvaario, keittiösaareke jne.).larsbj sanoi:
Joo, joten todennäköisesti sisäänkäyntitason seinät eivät ole kantavia, mutta kellarin seinät pitävät rakenteen ylhäällä. Voidaanhan nähdä poikkileikkauspiirustuksesta, että pohjalevyn alla on vahvistuksia piirrettyjen seinien alla.
Se voi toki olla kantava laatalle, mutta siinä tapauksessa heidän täytyy olla tehneet se heikommaksi siellä kuin muissa paikoissa, mikä vaikuttaa epätodennäköiseltä. Ja se huomataan silloin ja tarvitaan palkki.BirgitS sanoi:
Okei, laita jotain raskasta päälle siellä sitten tulevaisuudessa (akvaario, keittiösaareke jne.).
Joo, niin luultavasti sisäänkäyntikerroksessa ei ole kantavia seiniä, mutta kellariseinien pitää pitää yläpuolella oleva laatta. Voihan sen nähdä leikkauspiirustuksesta, että siellä on vahvistuksia pohjalaatan alla piirrettyjen seinien kohdalla
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Seinä 1 stabiloi autotallin melko pitkää ulkoseinää. Ei pitäisi purkaa ilman vastaavan vaikutuksen omaavaa toimenpidettä. Minun on vaikea uskoa, että seinä 2 on kantava. Leikkaus on harhaanjohtava, koska siinä ei ole piirretty vain kantavia seiniä. Haluaisin kuitenkin nähdä teknisen kuvauksen ennen kuin sanon mitään varmaa. Talo on jonkinlainen elementtitalo, mikä paljastuu alakerran ulkoseinien fiberplankista. Elementtitaloilla voi olla hieman erikoinen rakenne.
Kiitos kaikista vastauksista!
Se, mihin tulen, on se, etten uskalla purkaa seinää 2, tuntuu liian riskialttiilta ilman varmuutta siitä, onko se kantava.
Ajattelin, että savupiippu, joka on samalla etäisyydellä ulkoseinästä kuin seinä 2, saattaa ollakin se, joka näkyy leikkauspiirustuksessa kantavana, eikä seinä 2. Toisaalta savupiippu kulkee koko matkan kattoon asti, mikä ohjaa ajatukset takaisin siihen, että piirustuksessa näkyvä seinä voisi olla seinä 2.
Mitä tulee seinään 1: tuntuisi järkevältä, että se tukisi pitkää ulkoseinää. Selitä mielellään lisää, mitä pitäisi tehdä, jos haluamme purkaa sen. Ajattelimme rakentaa uuden seinän noin 1,5 m seinästä 1 taaksepäin, joten tämä uusi seinä voisi kantaa ulkoseinän sijaan - otamme mielellämme vastaan vinkkejä siitä, miten uusi seinä tulisi rakentaa (palkit, tiili?). Onko kyseessä pitkä ulkoseinä, joka tarvitsee tukea, vai onko se katto?
Se, mihin tulen, on se, etten uskalla purkaa seinää 2, tuntuu liian riskialttiilta ilman varmuutta siitä, onko se kantava.
Ajattelin, että savupiippu, joka on samalla etäisyydellä ulkoseinästä kuin seinä 2, saattaa ollakin se, joka näkyy leikkauspiirustuksessa kantavana, eikä seinä 2. Toisaalta savupiippu kulkee koko matkan kattoon asti, mikä ohjaa ajatukset takaisin siihen, että piirustuksessa näkyvä seinä voisi olla seinä 2.
Mitä tulee seinään 1: tuntuisi järkevältä, että se tukisi pitkää ulkoseinää. Selitä mielellään lisää, mitä pitäisi tehdä, jos haluamme purkaa sen. Ajattelimme rakentaa uuden seinän noin 1,5 m seinästä 1 taaksepäin, joten tämä uusi seinä voisi kantaa ulkoseinän sijaan - otamme mielellämme vastaan vinkkejä siitä, miten uusi seinä tulisi rakentaa (palkit, tiili?). Onko kyseessä pitkä ulkoseinä, joka tarvitsee tukea, vai onko se katto?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kommenttini seinästä 1 on yleisluonteisempi. Muurausseinät eivät voi olla rajattoman pitkiä ja korkeita. Kuinka pitkät ja kuinka korkeat ne voivat olla, riippuu materiaalin tyypistä, maapainosta jne. Jos uusi seinä sijoittuu niin, että varasto suurenee ja se rakennetaan muurattuna, en näe ongelmia.
Klikkaa tästä vastataksesi


