Aion jännittää kattokuitulevyt kattopalkkien väliin cc 1,2 m. Koska haluan mahdollisimman pienen rakennuskorkeuden (jokainen cm on tärkeä) olin ajatellut laittaa OSB-levyn jokaisen kattopalkin päälle ja 13 mm kipsilevyn sen päälle. Minulla on vähän huono käsitys OSB:stä, voisiko tämä jänneväli olla ok? Vanerilevy varmaan toimisi hyvin, mutta tuskin lastulevy - OSB lienee jossain keskivaiheilla vahvuudessa?

Koska kipsilevy 'vaatii' cc30 katossa, en usko, että OSB-levy takana estäisi sen pullistumisen cc120:llä, valitettavasti.

Lisäksi mainitsen, että siinä on 45 asteen vinokatto, joten tietty jäykkyys on olemassa painovoiman suunnassa.

cc120 kuulostaa hieman liialliselta vain OSB:lle. Jos senttimetrien merkitys on niin tärkeä, voisi vaihtoehto olla 22 mm raakalauta. Mutta muuten harva on luultavasti suositeltavaa.

kalubah sanoi:
Vanerilevy toimisi varmaan hienosti, mutta lastulevy tuskin - OSB on kai jossain niiden välillä vahvuudeltaan?
On erilaista vahvuutta... ruuvi pitää hyvin OSB:ssä, mutta mitä tulee taivutusjäykkyyteen, koen omasta kokemuksesta ja ilman lukuja, että OSB on ennemminkin taipuisampi kuin lastulevy vastaavassa paksuudessa. Muuten en edes asentaisi vaneria tällä tavalla. Joten olen samaa mieltä edellisen kanssa - harva.

Yksi vaihtoehto, jonka tiedän joidenkin käyttävän, on asentaa väärät kattotuolit, eli kooltaan pienemmät kattotuolit oikeiden väliin.

Yhdenmukainen ei siis :P
Käytän sitten raakaponttia.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.