Vi skall renovera ett av våra rum i källaren och funderar i så fall på att ta bort en väggbit som är lite i vägen, men vi behöver lista ut om den är bärande eller inte innan man vågar peta på den.
Väggen finns i källarplanet, stående på en betongplatta. Enligt ritningen från 1978, när tillbyggnaden gjordes, så verkar det ha varit en hel vägg där från början, men en stor del är borttagen och nu vill vi ta bort den sista biten (inringad på källarplanets bild). Balken som nämns på ritningen sitter inte ihop med den väggen utan den sitter i väggen på andra sidan ytterdörren.
Vad tror ni om detta? Vågar man riva bort den sista biten också?
Mistä seinä on rakennettu?
Mihin suuntaan yläpuolella oleva lattialaatta on?
Onko kellariseinän ulkopuolella maapainetta?
On olemassa riski, jos se toimii tukimuurina ulkoseinälle.
Kipsilevyt ovat seinällä joka tapauksessa, miltä se näyttää sisältä en ole tutkinut.
Välipohja joo.. Nyt tulee esille täydellinen tietämättömyyteni, olemme asuneet talossa vasta muutaman kuukauden ja yritän edelleen oppia samalla kun esiin tulee asioita, joita haluaa tehdä En tiedä miten voisin selvittää sen, mutta harja kulkee samaan suuntaan kuin ulkoneva seinän osa joka tapauksessa (jos sillä nyt on jotakin tekemistä asian kanssa)
Seinän ulkopuolella on portaat alas ulko-ovelle. Ulko-oven ulkopuolella, kuvassa eteenpäin, on noin 2-2.5 m maanpainetta ulkoseinää vasten.
Jos olen ymmärtänyt sinua oikein, on siis rappuset toisella puolella sitä seinää, jonka haluat poistaa? (ei rappusia vaan se seinä ) Eli, ei mitään, ilmaa?
Lattia ei lepää sillä seinällä vaan ulkoseinällä, mutta jos katsot lattiaa ja näet meneekö palkki TÄSMÄLLEEN sen seinän yläpuolelle tai jos se seinä on kahden välissä.
Älä tee kuten eräs puuseppä sanoi minulle (isolla rakennustyömaalla) "Hyvä tapa tarkistaa, onko se kantava, on ajaa sisään tigersåg, jos se jumiutuu, se kantaa"
Virhe minulta, käsitin väärin, mihin suuntaan lattialaatta menee! Unohda mitä kirjoitin puomeiden tarkistamisesta Ne eivät lepää sillä seinällä joka tapauksessa
Melkein, portaat sijaitsevat ulkoseinän ulkopuolella ja menevät talon suuntaisesti. Kun katson tarkemmin ylintä kuvaa, huomaan nyt, että se on luultavasti se, joka on piirretty vasemmalla puolella vihreistä viivoista, jotka olen itse piirtänyt Se on valettu seinä portaiden toisella puolella, joka kestää maanpaineen (ylimmän kuvan vasemmanpuoleisin viiva).
Palkki menee pitkän vihreän viivan kohdalla ylimmässä kuvassa, joten se ei ole lainkaan kiinni siinä seinäpalassa. Mutta vaikka siinä ei olisi palkkia, voisiko se auttaa kannattamaan jotain yläpuolella?
Luin sen vinkin sahasta jossain viestissä täällä foorumissa luultavasti, haluan olla 100% varma ennen kuin teen jotain, mikä voi olla vaarallista Yleensä ymmärrän rajani, vaikka onkin hauskaa yrittää oppia niin paljon, että pystyy tekemään asioita itse
Piirustuksista näet, että suoraan sen seinän yläpuolella, jonka haluat purkaa, on toinen seinä, mikä viittaa siihen, että seinäsi on kantava. Jos luen osiotasi oikein, sinulla on myös vouti sen seinän alla, mikä tarkoittaa, että se on kantava.
/Torpalainen
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.