En ole koskaan valanut mitään. Olen etsinyt jo useita päiviä hyvin perusopasta siitä, kuinka valetaan kellarilattia betonilla/eps-betonilla. Finjas opas oli aika hyvä, mutta minulla on muutamia kysymyksiä.
Kellarintila, jossa on betonilattia eristämättömällä levyllä, on 40 neliömetriä, josta noin 10 neliömetriä on noin 80 mm matalampi kuin muu osa. Aion valaa matalamman lattian samalle tasolle muun kanssa. Olen ajatellut käyttää EPS-betonia eristämään hieman ja se tarkoittaa myös huomattavasti vähemmän säkkejä.
Käsittääkseni tehdään seuraavasti:
1. Primaa lattia, olemassa oleva betonialusta, eli tässä tapauksessa levy
2. Kiinnitä ohjurikiskot hieman EPS-betoniin halutulle korkeudelle
3. Sekoita ja kaada betoni
4. Vedä betonia tasoituskepillä/ohjauslevyllä ohjurikiskojen mukaan
5. Kun oikea taso on saavutettu, poista ohjurikiskot ja täytä kourut ohjurikiskojen jälkeen EPS-betonilla
6. Anna kuivua
7. Vuorokauden kuluttua levitä tasoitemassa/vuorovaahdote vähintään 20 mm EPS-betonin päälle vahvistuksella
Kysymykseni:
Onko tämä yllä oleva ehdottomasti helpoin tapa?
Ovatko ohjurikiskot puuta, onko sillä merkitystä?
Milloin poistan ohjurikiskot?
Kuinka suuret etäisyydet tulisi olla ohjurikiskojen välillä - tila on noin 2,8 m x 4 m?
Kuinka toimia EPS-betonin kanssa seinien suhteen, täyttääkö betoni aivan seinään asti?
Jotain, mitä minun tulisi miettiä?
Tarvittavat työkalut? Ajattelin käyttää vispilää ämpärissä
Olisin todella kiitollinen avusta! Haluan kokeilla tehdä tämän kuitenkin (joskus on ensimmäinen kerta! ), jos menee pieleen, palkkaan ammattilaisen.
Ota kaksi tai 3 reglar vain riippuen siitä kuinka leveä se on. Kun aiot nostaa ne, sinun täytyy kaivaa ylös hieman toisesta päästä ja sitten vetää ylös regeln.
Riippuu mitä sinulla on vetääksesi. Jos sinulla on regeln joka on yhtä leveä kuin huone, kaksi rataa riittää.
Onko se betoni/muurattu seinä kyllä, jos se on orgaaninen niin laita paperi väliin.
Lainaa sekoitin. Säästät paljon aikaa. Murslev voi olla hyvä myös.
Tuli mieleen tärkeä kysymys: Koska käsittelyaika on 15-60 minuuttia, miten minun pitäisi edetä? Taidan jättää betonimyllyn väliin, ajattelin ostaa kunnon poravasaran/porakoneen sen sijaan tai vaihtoehtoisesti laastinsekoittimen. Pitäisikö minun sekoittaa yksi säkki ja kaataa se, sekoittaa uusi ja sitten kaataa se? Onko olemassa riski, että tasoituslistat tarttuvat kiinni, jos olen liian hidas?
riski, jos ratoja on liian vähän, on se, että helposti painuu ratojen väliin ja saa silloin lattialle banaanin muodon
Kuinka suuri huone on? menee aika sujuvasti sekoittaa myös jätesäkissä, älä käytä tombola
Ei se ole riski, saat ne helposti ylös seuraavana päivänä.
Tein eräässä paikassa niin, että yksinkertaisesti laitoin 45*45 tukikkeja, jotka oli naulattu yhteen kahdella 28*70 tukilla päällä, valoin tukinkien väliin ja vain vedin kaiken taaksepäin ja jatkoin valamista.
Tämä tila on melko pieni. Entä mitä jos olisi 4 aluetta ja täytettäisiin yksi (1) kerrallaan? Tila on 2,8 metriä syvä, jos pohjana on yllä oleva kuva, ja 4 metriä leveä. Viisi runkoa á 2,8 m = 4 aluetta. Jokainen alue tarvitsee noin 150 litraa valmiiksi sekoitettua EPS-betonia, mikä on noin 4 säkkiä. Finjan mukaan tarvitaan 24 kpl 50 litran säkkiä 10 m² ja 10 cm kerrospaksuudelle, minä teen 11 m² ja noin 6 cm paksuuden = noin 18 säkkiä. Onko liian monta vai liian vähän aluetta? Ehdinkö sekoittaa ennen kuin se kovettuu? Ajattelin sitten täyttää yhden alueen kerrallaan.
Ajattelin sekoittaa Jula:sta olevassa sadevesitynnyrissä, tilavuudeltaan noin 200 litraa, olettaen että voi sekoittaa tyypillisesti 2 säkkiä kerrallaan? Kuinka kauan se kestää porakoneella ja sekoitusvispilällä?
Poistanko sitten tasauskiskot muutaman tunnin jälkeen, tai vaihtoehtoisesti seuraavana päivänä? Ja täytän sitten urat uudella sekoitetulla EPS-betonilla?
En ole koskaan sekoittanut enempää kuin yhden säkin kerrallaan, luulen että laskin noin 10 minuuttia per säkki sekoitukseen ja levitykseen.
Tee lyhyempiä sääntöjä, täytä ensimmäinen väli, aloita toisen kanssa ja kun olet edennyt noin 1 metrin, siirrä sääntö taaksepäin ja täytä reikä, täytä vielä 1 metri ja siirrä ja täytä, sitten olet valmis heti.
Muista, että se pölyää ja saat solumuovikuulia kaikkialle
Sinun ei tarvitse saada pintaa 100% tasaiseksi, se korjautuu tasoitteella.
Paras on avata säkki ja rullata aukko, kääntää se ylösalaisin tynnyriin, avata pohja esimerkiksi veitsellä ja kaataa vesi säkkiin, nostaa säkki pois ja sitten laittaa sekoitin sisään, silloin pölyää vähiten.
Jos kyseessä on kuvan huone, varmista, että poistat myös seinässä olevat puurimat ennen kuin alat rakentaa uutta lattiaa. Orgaaninen materiaali kellarissa voi aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa eikä mitään rakenteita saa valaa sisään, joten vähintään varmista, että ne ovat uuden lattiapinnan yläpuolella.
Valamisesta ja vedosta pidättäydyn, sillä on olemassa muita, joilla on käytännön kokemusta siitä ja jotka voivat auttaa.
En ole koskaan sekoittanut enempää kuin 1 säkki kerrallaan, luulen että laskin noin 10 min / säkki sekoitukseen ja levitykseen.
Tee lyhyempiä kannattimia, täytä ensimmäinen kolo, aloita toisella ja kun olet edennyt metri tai näin, siirrä kannatinta taaksepäin ja täytä aukko, täytä vielä 1 metri ja siirrä ja täytä, silloin olet heti valmis.
Huomaa, että se pölyää ja saat solumuovipalloja kaikkialle
Et tarvitse pintaa 100 % kuntoon, sillä tasoite hoitaa sen.
Paras tapa on avata säkki ja kääriä auki oleva suu, kääntää se ylösalaisin tynnyriin, avata pohja esim. veitsellä ja kaataa vesi säkkiin, nostaa säkki pois ja sitten laittaa sekoittaja, silloin se pölyää vähiten
Kiitos!
Jokainen osa-alue alla on noin 1 neliömetri, noin 2 säkkiä.
Pitäisikö minun tehdä näin? Katso myös kuva..
1. Ruuvaa pinta viidellä 2,8 m kannattimella, jotka kulkevat koko syvyydessä olevan tilan läpi, kuten yllä kirjoitin.
2. Aseta poikittainen kannatin (vihreä) Alueeseen 1, joka muodostaa Ala-alueen 1
3. Sekoita kaksi säkkiä
4. Kaada säkit alueelle
5. Anna kovettua
6. Poista poikittainen kannatin ja siirrä 1 m ja muodosta Ala-alue 2
7. Tee samalla tavalla niin, että muodostuu Ala-alue 3
8. Kun koko Alue 1 on täytetty, voidaan punainen kannatin seinää vasten poistaa.
9. Samalla tavalla täytetään Alue 2 ja kun koko Alue 2 on täytetty, poistetaan sininen kannatin
10. Jatketaan näin, kunnes kaikki on täytetty
Anteeksi, olen täysin hukassa tämän kanssa, toivottavasti tämä ketju auttaa muita tulevaisuudessa.
Olin tehnyt sen itselleni helpoksi, aseta ristilaser lattialle, jotta saat suuntaviivan. Valu vapaalla kädellä, ei ole kovin suuri alue ja koska EPS vaatii tasoitusmassaa, olisin antanut sen hoitaa viimeistelyn.
Ei, jos teet niin, joudut tekemään sitä useita päiviä, valaa siirtää valaa siirtää niin olet pian valmis
Itse pidän lasertyöskentelyä vaikeana, mutta tiedän, että monet tekevät niin
Ei, jos teet niin, sinun täytyy tehdä sitä useita päiviä, valaa, siirtää, valaa, siirtää ja pian olet valmis.
Mielestäni laserilla on vaikeaa, mutta tiedän, että monet tekevät niin
Olisitko tehnyt kuten kuvasin yllä "hienolla" piirroksellani?
Oli aina punninnut hienoja ohjauskiskoja vastaan ja sen jälkeen tasoittanut näitä. Tienaat tällä koska on vähemmän tarvetta tasoitteelle kuin käyttää laseria, ellet ole erittäin kokenut valussa.
Poikittaistuet ovat mielestäni täysin tarpeettomia. Vaikka sekoitat jatkuvasti, laitat aina EPS:n "märkä märälle", joten et tarvitse näitä jakamaan. Pitkittäiset, joita tasoitat vastaan, toimivat mainiosti.
Olisin joka kerta valinnut hienoja vedonpoistolinjoja ja sitten vetänyt pois näitä vasten. Tienaat tällä, koska tarvitset vähemmän itsetasoittuvaa laastia kuin jos käytät laseria, ellet ole erittäin kokenut valetessa.
Uskon kuitenkin, että poikittaistuet ovat täysin tarpeettomia. Vaikka sekoittaisit jatkuvasti, tulet aina asettamaan EPS:n "märkää märällä", joten sinun ei tarvitse jakaa sitä näillä. Pitkittäiset, joita vedät, toimivat hyvin.
Älä unohda saappaita...
myrstack, luulet siis, että se toimii kuten piirustukseni (anteeksi ylikorostus, mutta minun on oltava varma, koska olen niin aloittelija tässä) myös ilman poikittaislaitoja, eli vain asettaa alue 1, sitten alue 2, sitten alue 3, sitten alue 4 ja poistaa 2,8 metrin säännöt viimeisenä sitä mukaa kun se on alkanut kovettua vähän?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.