kimf
Hei

Olen parhaillaan remontoimassa ja harkitsen jättäväni kattolistat pois. Talo on vuodelta 64, ja kaikki seinät ovat kivestä (niin hyvinkin, laitoin vähän kipsilevystä pieniä paloja tulevassa keittiössä eilen), joten talo on selvästi "asettunut paikoilleen".

Ajattelin siis paneloida uusi katto, levittää kittiä seinille ja maalata. Mitä tehdä minimoidaksesi/eliminoidaksesi halkeamien riskin seinän ja katon välisissä saumoissa?

Joustava saumaus?
Nauha?
Pelkkää kittiä?
Jättää kaiken ja laittaa listat?

ps. Olen aivan äskettäin poistanut 8 metriä pitkän kantoseinän, joka on nyt korvattu palkilla, johon kattotuolit kiinnittyvät, saattaa olla, että tämä saa talon "asettumaan uudelleen", en tiedä miten se vaikuttaa käytännössä.

Säästä vähän maalia ja anna halkeamien tulla. Korjaa vähitellen.

• Tykkään
kimf
  • Laddar…
Käyttäisin tavallista pehmeää saumatiivistettä ensimmäisen pohjamaalikerroksen kuivuttua. Se on toiminut hyvin minulle.

On myös olemassa vahvistettu paperinauha, jota voi käyttää nurkissa. Niissä on metallikiskot kummallakin puolella keskikohtaa.

• Tykkään
kimf
  • Laddar…
kimf
Kiitos,

Olen nähnyt monia taloja, joissa on paljon rumia halkeamia, mutta suurin osa näistä ovat olleet 2 vuotta vanhoja uudisrakennuksia. Joten uskon ja toivon, että siitä ei tule isompaa ongelmaa meidän vanhassa talossa.
En välitä nauhoista, ja teen pehmeällä tiivistemassalla tai ilman. Jos se menee kunnolla pieleen, ei ole mikään maailmanloppu laittaa pari listaa jälkikäteen.

• Tykkään
Nyfniken
  • Laddar…
Juttu on se, että voit ajaa ilman pehmeää saumaa, ja jos se halkeaa, voit ajaa valkoisella (ei listavalko/tonattu valkoinen) kattoa vasten jälkikäteen. Silloin sinun ei tarvitse tehdä mitään jälkityöskentelyä saumauksen jälkeen, koska sauma vastaa kattoa = tulee siisti, terävä jakolinja seinän ja katon välille.

Minulla on näin uudisrakennuksessa. Olen ajanut vahvistetulla nauhalla (siinäpä on kova homma) eikä minulla ole halkeamia missään, ainakaan vuoden jälkeen.

• Tykkään
kimf
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.