Meillä on klassinen seisova paneeli listalla. Kaikki on ihanasti maalattu punaiseksi 60-luvulla. Siitä lähtien luulen, ettei se ole saanut paljon rakkautta. Tietenkin se on hieman hauraampi ja paahtunut niillä puolilla, joihin aurinko paistaa. Saati sitten, että maalin voi harjata pois puhtaaksi asti piasavalla.
Mutta täytyykö vaihtaa? Vaihtaminen ei houkuttele yhtään. Tuleeko siitä oikeasti parempi ja jos kyllä, niin miten?
Ajattelin harjata puhtaaksi, öljytä ja maalata, ja sitten korjata noin 8-10 vuoden kuluttua.
Ei, miksi vaihtaisit paneelin? Ei tarvitse vaihtaa paneelia vain siksi, että se on vanha. Jos jokin osa on laho, sen voi vaihtaa, eli liittää uusi osa. Näin tehtiin ennen. Ja se toimii myös nyt.
Puhuttaessa siitä, että värin voi harjata pois puhtaaksi puuksi piasavalla.
Se on täysin normaalia punamullalle ja ei tarkoita, että väri olisi vanha/huono millään tavalla.
Huomaa, että kun on maalattu punamullalla, et voi maalata päälle millään muulla värillä, ellet tee sitä täysin puhtaaksi puuksi. Joten unohda öljy, jne., vaan kyseessä on harjaus ja uusi kerros falunin punaista maalia.
Ja paneelia ei tarvitse vaihtaa, jos sinulla ei ole mädäntyneitä vaurioita tai vastaavia.
P.s. äläkä pihtaile ja osta jotain halpisversiota, vaan osta hyvälaatuinen maali.
Ulkoverhous vaihdetaan useimmiten ulkonäön vuoksi. Niin kauan kuin vesi ei pääse tunkeutumaan ja vahingoittamaan alla olevaa rakennetta, sinun ei tarvitse vaihtaa.
Levität pohjamaaliksi falurodfarg-maalia, mutta ohennat sen 10-20 % vedellä, kun käytät sitä pohjana. Tai vaihda väriä, kun on helppo saada puhtaaksi, jos niin haluat (en ole mikään slamfarg-fani).
Falu punamulta sisältää kai jonkin verran pellavaöljyä, joten sillä voisi ehkä öljytä kuivimmat osat. Nykyaikaisten värijärjestelmien pohjaöljyjä välttäisin.
Tai vaihda väriä, kun on helppo päästä puulle, jos haluat (en ole slamfärg-fani)
On vaikeaa saada värijärjestelmän vaihto toimimaan hyvin. Falupigmentti on ongelma, vaikeaa onnistua harjaamaan kaikki riittävän hyvin pois. Lisäksi ei ole harvinaista, että Falu rödfärg on hieman pellavaöljyvahvistettu, ja se on todennäköisesti nyt puussa ja aiheuttaa pellavaöljykuplia, jos maalataan akrylaatilla päälle. Alkydöljymaali saattaisi toimia, mutta kukaan ei ota vastuuta sen toimivuudesta.
Falurödfärg sisältää kai jonkin verran pellavaöljyä, joten sillä voisi ehkä öljytä kuivimmat osat. Välttäisin nykyaikaisten maalijärjestelmien pohjaöljyä.
Ei, älä öljyä mitään, siitä tulee aivan liian paljon öljyä. Punamulta voi joskus olla vähän pellavaöljyvahvistettua, muutamalla prosentilla pellavaöljyä ja ehkä jopa 10 % niille, jotka ovat tunteneet itsensä rohkeiksi. Silloin syntyy riski pellavaöljykuplille ja maalipinnan irtoamiselle.
Joten älä öljyä mitään etukäteen, mutta sekoita mahdollisesti muutama prosentti pellavaöljyä maaliin. Vahvistin hieman omaani viimeisimmän maalauksen yhteydessä toivoen, että pigmentti pysyisi vakaampana, ei huuhtoutuisi niin helposti sateen mukana, se ei toiminut ihan niin hyvin kuin toivoin.
Muuten olen kaukana oikeasta keittomaaliasiantuntijasta (vaikka valitsin sen itse, mutta ehkä kadun sitä vähänkin).
Toivon, että joku todella tietävä voisi hypätä mukaan ketjuun ja antaa panoksensa, tiedän, että täällä foorumilla on joitakin.
On vaikea saada värijärjestelmän vaihtaminen toimimaan hyvin. Falupigmentti on ongelma, vaikea onnistua harjaamaan pois kaikki riittävän hyvin.
Lisäksi ei ole epätavallista, että Falun punaisessa on vähän pellavaöljyä, ja se on luultavasti imeytynyt puuhun ja aiheuttaa pellavaöljyrakkuloita, jos maalaa päälle akrylaatilla.
Alkydiöljymaali voisi ehkä toimia, mutta kukaan ei ota vastuuta siitä, että se toimii.
Sanotaan, että kipukynnys menee 7% pellavaöljyyn. Mutta alkuperäinen on kyllä suositeltavampi eli täysin ilman pellavaöljyä, toimii paremmin uudelleenmaalauksessa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.