Luin yhden amerikkalaisen artikkelin vuodelta 2010, jossa mainittiin, että oli käytetty 86 kpl 3/4" vanerilevyjä. Siis 86 kpl 18 mm levyjä hintaan 13 426 kr, mikä tekee 154 kr/kpl.

Katsoin tänään vaneria Beijerissä, 516 kr yhdelle 18 mm rakentamisvanerilevylle.

Ovatko erot näin suuria?

Päivähinta rakennustarvikeliikkeissä Yhdysvalloissa on noin $40 (SEK 250) 3/4" 120 cm x 240 cm.

Byggmax veloittaa 199 kr 12 mm vanerista, joten Beijer saattaa olla hieman kallis 18 mm:lle.

Lisäksi on huomioitava, että ALV on noin 20 % korkeampi Ruotsissa.

Amerikkalainen plywood onko se BB/X laatua? Kun katsotaan Woodwhisperer ym. niin vaikuttaa siltä, että kaikki ovat BB/B tai BB/BB laatua, ja myös hän puhuu 30-50 USD per 4'x8'.

Byggmax konstruktionsplywood on kai X, eli oksanreiät, halkeamat sallitaan.

RealElwood sanoi:
Onko amerikkalainen vaneri BB/X-laatua? Kun katsotaan Woodwhispereria ym. niin vaikuttaa siltä, että kaikessa on BB/B- tai BB/BB-laatu, ja hänkin puhuu 30-50 USD per 4'x8'.

Byggmax rakennusvaneri on kai X, eli oksanreiät, halkeamat sallitaan
RealElwood - Olisitko kiltti ja kehittäisit tuota enemmän? Eli erilaiset BB/X/B/C/S/CP ym. - Olisi hyödyllistä saada vähän enemmän ymmärrystä siitä, mitä hinnastoissa ilmoitetaan! :)

Kokemukseni Byggmaxin 12 mm Bygg Plywoodista on, että se on todella huonolaatuista. Täynnä kuivuushalkeamia ja epätasaisuuksia molemmilla puolilla. Sen perusteella mitä olen nähnyt eri amerikkalaisilla rakennussivustoilla kuten Woodwhisper, heillä on aivan erilainen laatu "heidän" vanerissaan Yhdysvalloissa. Myös Baltic birch (koivuvaneri) vaikuttaa kohtuuhintaiselta "siellä".

Suuret rakennustavaratalot ovat Home Depot, www.homedepot.com, ja Lowe's, www.lowes.com, jos joku haluaa katsoa hintoja ja laatua.

Lowe's haluaa, että hintojen katsomiseen vanerille annetaan postinumero, joten täytyy keksiä jotain. Esimerkiksi 07096, jos haluaa ostoksia New Yorkin ulkopuolelta ja on iso matkalaukku.

slacker sanoi:
RealElwood - Haluaisitko ystävällisesti kehittää tätä enemmän? Eli eri BB/X/B/C/S/CP jne. - Olisi kiitollista saada vähän enemmän ymmärrystä siitä, mitä hintaluetteloissa ilmoitetaan! :)
MÄNTYVANERI
Pinta viilut luokitellaan laatu luokkiin:
B Korkein laatuluokka. Kiinteät oksat max Ø 10 mm. Hyvin hiottu pinta, sopii kirkaslakkaukseen ja petsaukseen.
BB Normaali laatuluokka. Useampia pienempiä oksia ja oksanreikiä max Ø 20 mm.
X Sydänpuuta voi esiintyä. Pinta kirkaslakkaukseen ja petsaukseen. Takapinnan viilu. Oksat, oksanreiät, halkeamat ja saumat sallittuja.

Koivuvaneri
B Korkein laatu. Sallittu helmioksat max Ø 6 mm. Pieniä värivirheitä voi esiintyä. Pinta kirkaslakkaukseen ja petsaukseen.
S Helmioksat max Ø 20 mm. Värivirheitä voi esiintyä. Pinta kirkaslakkaukseen ja petsaukseen.
BB Korjatut viilut, oksat max Ø 25 mm. Värivirheitä voi esiintyä. Pinta kirkaslakkaukseen, petsaukseen tai peittomaalaukseen.
WG Takapinnan viilu. Oksat max Ø 65 mm.

Olen samaa mieltä siitä, että hinnat ovat kohtuuttomia maassa, jonka suuria resursseja on juuri metsä...
Minulla on yritys, mutta en ole suurasiakas puutavaran toimittajille, hintaluokka on noin 250kr/m2 + ALV
18 mm koivuvaneri levylle, eli noin 750kr + ALV levyltä.

Hei.

Olen tanskalainen, mutta asun Hässleholmissa - Skåne. Mielestäni Ruotsi on myös valtavan kallis koivuvanerin suhteen. Siksi, jos asutte Skånessa, kannattaa ajaa paikkaan nimeltä Ferrywood, joka sijaitsee vähän Kööpenhaminan ulkopuolella.

Tarkista hinnat täältä.

www.ferrywood.dk

Skivmaterial tarkoittaa levyjä tanskaksi, ja Plywood tarkoittaa krydsfiner.

Yksi levy 1200x2400x18 vaneria maksaa 225 Tanskan kruunua tai 260 Ruotsin kruunua - se on puoleen hintaan verrattuna Beijeriin.

Liikkeen omistaa yksi mies, joka hoitaa kaiken itse. Hän on ystävällinen, mutta huono vastaamaan sähköposteihin, joten mieluummin soita. Lisäksi - soita etukäteen, sillä hänellä ei aina ole kaikkea varastossa.

L
RealElwood sanoi:
Onko amerikkalainen vaneri BB/X-laatua? Kun katsoo Woodwhisperer jne., näyttää siltä, että kaikki on BB/B tai BB/BB-laatua, ja hänkin puhuu 30-50 USD per 4'x8'.

Rakennus- ja projekti vaneri on kai X-laatua, eli oksanreiät, halkeamat sallitaan
Mistä voin ostaa sellaista vaneria, jota näkee näissä YT-videoissa? He rakentavat monia erilaisia koneita ja asioita.

Olen myös utelias siitä, mistä voi ostaa hienompaa plywoodia. Onko se edelleen kallista Ruotsissa?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.