Hei! Juuri muuttanut 30-luvun taloon. Talon päädyssä on tehty lisärakennus ja vanha ulkoseinä on sisätiloissa. Haluaisimme poistaa tämän.

Talossa on murtokattorakenne ja kattoristikot lepäävät talon pitkällä sivulla. Olemme repineet yläkerran lattian ja välikatto tällä puolella taloa lepää myös talon pitkällä sivulla.

Tuleeko talon päätyä pitää kantavana rakenteena - vaikka välikatto tai kattorakenne eivät lepää päätyseinällä? Siinä tapauksessa minun pitäisi ottaa rakennesuunnittelija, hakea rakennuslupa ja kontrollivastuullinen - prosessi joka maksaa rahaa mutta ennen kaikkea vie aikaa (käsittelyaika tällä hetkellä 4 kuukautta).

Tulisiko minun - mikäli sitä ei katsota kantavaksi rakenteeksi - silti poikittaa seinä?
 
Tomture61
Vaikka seinä saattaa vaikuttaa siltä, että se vain pitää tapetit paikoillaan, ulkoseinällä on erittäin tärkeä tehtävä, se tukee taloa, jotta se ei kaadu tuulessa. Päätyseinäsi huolehtivat vääntömomentista mm.
Kuvittele autokatos ilman viistotukia ajotien kohdalla.
 
  • Tykkään
Fulkemisten
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.