Aion pian ottaa haltuuni pienen asunto-osakkeen ja haluan purkaa seinän, joka erottaa keittiön huoneesta. Käsitykseni mukaan seinä ei ole kantava ja olen ilmoittanut aikomuksistani yhdistykselle. He halusivat kuitenkin lausunnon rakennesuunnittelijalta saadakseen lopullisen vastauksen. Minulla on pohjapiirros ja todellinen kuva itse seinästä sekä piirustukset, jotka kaupunkisuunnitteluvirastolla on sivuillaan.

En osaa tulkita piirustuksista, onko seinä kantava, arveluni on, että se ei ole. Se tuntui melko ontolta, kun koputin seinään. Seinässä on kuitenkin ilmanvaihtokanava ja sähköä vedetty. Ennen kuin otan yhteyttä rakennesuunnittelijaan lausuntoa varten, haluan saada vihjeitä siitä, voiko sen purkaa, en halua ottaa kustannuksia, jos käy ilmi, että seinä on kantava. Jos se olisi, en halua jatkaa. Kiinteistö on rakennettu vuonna 1929.

Kiitollisena selvennyksistä.

• Rakennusvuoden 1929 huoneiston pohjapiirros, jossa punainen nuoli osoittaa seinän, jota suunnitellaan purettavaksi.
  • Pohjapiirros kerrostalohuoneistosta, jossa punainen nuoli osoittaa seinää. Seinän materiaalin ja kantavuuden arviointi ennen purkua. Rakennusvuosi 1929.
  • Valkoinen huone, jossa sohva tyynyineen ja avoin ovi eteiseen. Venttiili seinällä kuvassa oikealla.
Seinä, jota osoitat, ei ole kantava, hieman seinän yläpuolella on palkki INP180 (luulen, että siinä lukee). Lattia, jolla seinä seisoo, on myös raudoitettu alapinnasta, mikä myös osoittaa, että seinä ei ole kantava. Ehdotan myös, että otat esille kaikki talon piirustukset ennen kuin menet rakennesuunnittelijalle, jotta saat kokonaiskuvan rungosta.

B bossespecial sanoi:
Seinä, jota osoitat, ei ole kantava, heti seinän yläpuolella on palkki INP180 (luulen, että siinä lukee). Se levy, jolla seinä seisoo, on myös terästetty alapuolelta, mikä osoittaa, että seinä ei ole kantava.
Suosittelen myös ottamaan kaikki piirustukset talosta ennen kuin menet rakennesuunnittelijan luo, jotta saat kokonaiskuvan rungosta.
Kiitos, minunkin käsitykseni mukaan se ei ole kantava. Kuitenkin ilmanvaihtokanava kulkee seinän oikeaa osaa pitkin, joten koko seinää ei tulla purkamaan. Ei-kantavia seiniä ei pitäisi olla ongelma purkaa.

Kuitenkin olen hieman utelias, kun luen seuraavat lauseet "vaikka seinää ei pidetä kantavana, se voi olla rakenteellisesti tärkeä rakenteen vakauden kannalta. Jos kyseessä on vanhempi talo, painumat voivat olla vähentäneet kantavien seinien kuormituksia ja sen sijaan osittain otettu kiinni rakenteen muiden osien avulla"

Voiko tämä siten tarkoittaa, että ei-kantavan seinän purkaminen voi aiheuttaa kielteisiä seurauksia rakenteelle muuten, jos yllä oleva pitää paikkansa? Onko olemassa oikeudellista vastuuta, jos näin olisi tapauksena?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.