1 354 lukukertaa ·
10 vastausta
1k lukukertaa
10 vastausta
Onko tämä kantava seinä?
Minulla on vanha autotalli tontilla. Kuten näkyy pohjapiirroksessa, on seinä, joka kulkee katonharjan suuntaisesti, hieman siirtyneenä. Haluan purkaa seinän saadakseni tilavamman/avoimemman tilan. Seinä on 45x70 runkoseinä ja leijuu lattian yläpuolella lähellä aukkoa autotallin ja varaston välillä. Onko seinä kantava vai voiko sen vain poistaa? Kaikki mitat ovat kuvissa... No, mitä sanotte?
Viimeksi muokattu:
Spontaanisti sen ei pitäisi olla kantava, sillä ulkoseinien välinen etäisyys on vain 5m. Mutta se ei ole niin yksinkertaista. Ovatko kattotuolit mitoitettu nykyiselle katolle ja pärjäävätkö ne ilman seinää? Pyydä rakennesuunnittelijaa tai vastaavaa tarkistamaan paikan päällä.
/Niklas
/Niklas
Katto on joka tapauksessa aaltopeltiä, mikä ei ole kovin raskasta. Olin tietysti toivonut välttäväni rakennesuunnittelijan tuomisen paikalle. Mutta jos en saa ylitsevuotavasti argumentteja siitä, että se ei ole kantava, niin sitten se on niin. Kiitos vastauksestasi.
Tämäntyyppinen kattotuoli on aina rakennettu kantamaan vain ulkoseiniä,
Jos oletamme, että kattotuoli on rakennettu piirustuksen mukaan, se kestää 100 kg/m2 lumikuormaa, raskaan ulkokaton ja lämpöeristävän alakaton.
Jos oletamme, että kattotuoli on rakennettu piirustuksen mukaan, se kestää 100 kg/m2 lumikuormaa, raskaan ulkokaton ja lämpöeristävän alakaton.
Viimeksi muokattu:
Se kuulostaa vakuuttavalta. Onko 100 kg/m2 paljon tässä yhteydessä? Kestäisikö esimerkiksi betonitiiliä?fahlis sanoi:
Se on mitoitettu lumikuorma suurimmassa osassa Götalandia ja Svealanda (lumivyöhyke D). Piirustuksen kattoristikko on mitoitettu tätä ja raskaalle kattopäällysteelle, ts. tiili- tai betonikattotiilille. Kaikki Harald Whale: puiset kattoristikot asuinrakennuksiin (Tukholma 1961, Kgl Bostadsstyrelsen) mukaan.
Hyvin suurella varmuudella uskallan sanoa, että se ei ole kantava. Se kantaa kuitenkin mahdollisesti tämänhetkisessä tilanteessa, mutta kattotuolit ovat todennäköisesti mitoitettu kantamaan itse.
Klikkaa tästä vastataksesi