Putkieristeet ovat varmaan asbestia.
Onhan sitä varmasti putkentaivutuksissa?

• Rautaputkia, joiden ympärillä on mahdollisesti asbestieristystä, esitetään talon kellarissa.
  • Putken eriste, mahdollisesti asbesti, kulmassa seinässä, johon on kiinnitetty valkoisia muovisia kaapelikannattimia.
  • Putkien eriste, mahdollisesti asbestia, rappauksen sisällä. Rappaus on kulunut ja lohkeillut.
  • Valkoisia, eristettyjä putkia kiinnitettynä seinään, mahdollisesti sisältäen asbestia eristeessä ja putkitaivutuksissa.
Ei, ei taatusti. Mutta riski on, että mutkat sisältävät asbestia. Se ei ole itse eristys (villa), vaan jauhemainen massa, joka on käämityksen sisällä.

Magnus E K
Hyvin todennäköisesti mutkissa ja poikkeamissa, kyllä. On kovissa, jotka näyttävät kipsiltä. Kuvassa 1 suoralla olevassa paljaassa eristeessä taas näyttää olevan tavallista kivivillaa. (Mahdollisesti voi olla pieniä määriä myös valkoisessa maalissa, jolla putket on maalattu.)

Magnus E K Magnus E K sanoi:
Hyvin todennäköisesti mutkissa ja poikkeamissa, kyllä. Sitä löytyy kovasta, joka näyttää muistuttavan kipsiä. Kuvan 1 suoralla paljastettu eristys näyttää kuitenkin tavalliselta kivivillalta. (Mahdollisesti voi olla pieniä määriä valkoisessa maalissa, jolla putket on maalattu myös.)
Kiitos vastauksesta

BiFuel BiFuel sanoi:
Ei, ei takuuvarmasti. Mutta on mahdollista, että mutkat sisältävät asbestia. Se ei ole itse eriste (villa), vaan pölymäinen massa kääreen sisällä.
Pitää lähettää analyysiin, jos haluan olla varma. Kiitos vastauksesta.

Minulla oli täsmälleen samanlainen kellarissani. Käsittelin sitä kuin se olisi asbesti.

On todennäköistä, että kaarevissa ja liitetyissä osissa oleva kova kuori on asbestia, kyllä. Jos sinulla on valkoinen huopamatto kiedottuna putken ympärille eristyksen alla, sekin on asbestia.

Kuvissa näkyvä materiaali näyttää kivivillalta ja kipsiltä. Jos aiot poistaa putket, leikkaa ne hieman mutkien kohdalta ja vie ne kaatopaikalle.

• Tykkään
Warleod
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.