W
Aion tehdä sisäseiniä tulevaan märkätilaani. Olen ajatellut asentaa OSB-levyt pystysuorien seinärankojeni (CC=600 mm) päälle. Sen jälkeen kipsilevyt ja lopuksi märkätilamatto. Täytyykö (tai kannattaako) minun käyttää märkätilakipsilevyjä tavallisten kipsilevyjen sijaan (koska kuitenkin laitan pintakerrokseksi vesitiiviin kerroksen)?

Huom 1) Olen käsittänyt, että seinärankojen CC-etäisyys ei tarvitse olla 450 mm minun tapauksessani, koska en aio käyttää keraamista pintakerrosta. Onko tämä oikein?

Kiitos perustelluista vastauksista!

W widheg sanoi:
Huomio 1) Olen ymmärtänyt, että seinärunkojen CC-etäisyyden ei tarvitse olla 450 mm minun tapauksessani, koska en aio laittaa keraamista pintakerrosta. Onko tämä oikein?
KYLLÄ

tavalliset kipsilevyt käyvät hyvin

jos laitat sekä osb+kipsiä, se käy myös kaakeliin

• Tykkään
widheg ja 1 muu
  • Laddar…
BirgitS
  • Tykkään
Roger Fundin ja 2 muuta
  • Laddar…
MrJay
Tietääkseni ja rakentamani mukaan kylpyhuoneessa käytetään 15mm plyfa eikä OSB…

• Tykkään
Roger Fundin ja 4 muuta
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Ei tarvita mitään kipsilevyn taakse ja tavallinen kipsilevy on nykyään hyväksytty...

MUTTA...

Jos haluat myöhemmin tehdä hyväksyttyjä kiinnityksiä, olisin vaihtanut OSB:n 15mm vaneriin, koska on mahdotonta ennustaa etukäteen, mihin joudut asettamaan poikkipuita, joten on parempi sijoittaa hieman enemmän vaneriin ja olla varmuuden vuoksi.

• Tykkään
  • Rakastan
redep ja 8 muuta
  • Laddar…
W
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp sanoi:
Ei vaadita mitään kipsilevyn taakse, ja tavallinen kipsi on nykyään hyväksytty...

Mutta...

Jos haluat tehdä hyväksytyt kiinnitykset myöhemmin, vaihtaisin OSB:n 15 mm vaneriin, sillä on suorastaan mahdotonta tietää etukäteen, mihin tarvitaan lyhyitä tukipuita, joten on parempi kuluttaa vähän enemmän rahaa vaneriin ja olla varma sitten.
Kiitos! Joten vaneri on siis parempi kiinnitykseen verrattuna OSB:hen (jos ne olisivat yhtä paksuja)?

• Tykkään
snespikaren
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Ne ovat eivät yhtä paksuja koska OSB on vain 11mm ja BBV:n mukaan ei hyväksytty kiinnityksiin, kun taas 15mm vaneri on, joten täytyy lisätä tukipuita kaikkialle, missä kiinnityksiä tehdään. Sitten vaneri on yleensä paljon parempi kuin OSB vaikka puhutaan samasta paksuudesta, koska OSB:n tiheys on paljon alhaisempi. Jos ruuvien OSB-levyyn, otat ruuvin pois ja yrität ruuvata samaan reikään, ruuvi ei kiristy uudelleen. Jos ruuvaat liian pitkälle ja vedät ruuvin liian tiukalle OSB:ssa, lopputuloksena ruuvi vain pyörii ympäri ja luot reiän tyyliin.

Normaali kokoisessa kylpyhuoneessa puhumme noin 1500-2000 kruunua kalliimpaa 15mm vanerilla, joten se on melko vähäpätöistä saadakseen 100% hyväksyntää..

• Tykkään
Jsson83 ja 7 muuta
  • Laddar…
W
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp sanoi:
Ne eivät ole yhtä paksuja, koska OSB on vain 11 mm ja BBV:n mukaan se ei ole hyväksytty kiinnityksiin, mitä 15 mm plywood on, joten kaikkiin kiinnityskohtiin on kortlattava.
Lisäksi vaneri on yleensä paljon parempi kuin OSB, vaikka puhuisimme samasta paksuudesta, sillä OSB:n tiheys on paljon alhaisempi.
Jos ruuvaat OSB:hen, otat ruuvin pois ja yrität ruuvata samaan reikään, ruuvi ei kiinnity uudelleen.
Jos ruuvaat liian pitkälle ja kiinnität ruuvin liian tiukasti OSB:hen, lopputuloksena on, että ruuvi vain jatkaa pyörimistä ja syntyy eräänlainen reikä.

Tavallisen kokoisessa kylpyhuoneessa puhumme noin 1500-2000kr kalliimmasta 15 mm vanerista, joten se on melko mitätöntä, jotta saat sen 100% hyväksytyksi..
Kiitos perusteellisesta vastauksesta!

• Tykkään
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
T Tim Uddfors sanoi:
Minä seuraisin Säkervattenin märkätilaseinää, seuraa linkkiä.

fo[linkki] (sakervatten.se)
Mikä on ero siihen, mitä minä selitin... 🤔

Hyvä linkki kuitenkin, se helpottaa TS:ää rakentamaan oikein. ;)

• Tykkään
Roger Fundin
  • Laddar…
Lattiamies, jonka palkkasin, sanoi päättäväisesti, ettei käytetä märkätilakipsilevyjä, huonon liimatartunnan vuoksi. Onnea.

• Tykkään
widheg ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.