Hei, minua houkuttelee poistaa seinä kellarissa, mutta mietin tietysti, onko se kantava jollain tavalla. Kyseinen seinä on merkitty alla olevaan piirustukseen.
Talo on vuodelta 1962 ja runko on sinibetonia. Kellarissa oleva pitkittäinen seinä on yli 200 mm paksu. Punaisella merkitty seinä on noin 100 mm paksu. Poikkileikkaus ei näytä seinää (mutta minulla ei ole poikkileikkausta oikeassa suunnassa), katso alla.
Voiko tästä vetää joitain johtopäätöksiä vai täytyykö minun kutsua tänne rakennesuunnittelija? Kiitos etukäteen!
Hei, olen kiinnostunut poistamaan seinän kellarista, mutta mietin tietysti, onko se kantava jollain tavalla. Kyseinen seinä on merkitty alla olevaan piirustukseen.
[kuva]
Talo on vuodelta 1962 ja sen runko on sinibetonista. Pitkittäinen kellarin seinä on yli 200 mm paksu. Punaisella merkitty seinä on noin 100 mm paksu. Leikkaus ei näytä seinää (mutta minulla ei ole leikkausta oikeaan suuntaan), katso alla.
[kuva]
Voiko tästä vetää joitain johtopäätöksiä vai täytyykö minun kutsua rakennesuunnittelija paikalle? Kiitos etukäteen!
Poikkileikkauspiirustuksessa näkyy selvästi sydänseinä keskellä, joten normaalitapauksessa tällainen seinä ei luultavasti ole kantava.
Mutta toisaalta, pohjapiirustuksessa, sydänseinä puuttuu takkahuoneesta, vaan sen sijaan on seinä, jonka olet merkinnyt, joten ei ole täysin poissuljettua, että sillä olisi jonkinlainen stabiloiva tehtävä.
Osapiirroksessa näkyy selvästi keskellä oleva sydänseinä, joten normaalitapauksessa tällainen seinä ei todennäköisesti olisi kantava.
Mutta toisaalta, pohjapiirustuksessa, sydänseinä puuttuu harrastehuoneesta, vaan siellä on sen sijaan merkitsemäsi seinä, joten ei ole täysin poissuljettua, että sillä on jonkinlainen vakauttava toiminto.
Joo, olen tuntenut niin myös, halusin vain tarkistaa, onko se itsestään selvää vai tarvitsetko tarkistaa paikan päällä.
Lisätäkseni vähän tietoa, sekä pitkittäinen sydänseinä että poikittainen harraste-/leikkihuoneen ja pesulan sekä silityshuoneen ja wc:n välillä ovat yli 200 mm paksuja.
Tämän pitäisi tarkoittaa, että se on kantava eikä merkitty seinä.
Onko lattia poikittain verrattuna muuhun kellaritilaan harrastus+stryk-tiloissa?
Ei niin kuin näen, mutta se on betonilaatta.
Huomaan, että en ole näyttänyt yläkerroksen pohjapiirustusta, siinä on kantava seinä, joka on suoraan kellarin kantavan seinän yläpuolella (ei se, jota ketju koskee). Se on noin 150 mm verrattuna muihin sisäseiniin, jotka ovat noin 100 mm yläkerroksessa.
Huomaan, että en ole näyttänyt yläpuolella olevaa kerrosta, siinä on väliseinä, joka on suoraan kellarissa olevan sydänseinän päällä (ei se, mitä ketju koskee. Se on noin 150 mm sen sijaan, että muut sisäseinät, jotka ovat noin 100 mm yläkerroksessa.
Koska jänneväli on liian pitkä muuten tavalliselle palkistolle, olipa se sitten valettu tai puinen palkisto normaalipaksuudella.
Leikkauspiirustus näyttää, että sydänseinä on kantava.
Kuinka leveä talo on?
Edit: näen nyt, että se ei ollut se seinä, jonka halusit poistaa..
Koska jänneväli on muuten liian pitkä tavanomaisille lattiarakenteille, oli sitten kyseessä valettu tai puulattia normaalilla paksuudella.
Poikkileikkauspiirustus osoittaa, että kantava seinä on keskellä.
Kuinka leveä talo on?
Ajattelin ensin kysyä, miten tiedät, että jänneväli on liian pitkä, kun emme tiedä talon leveyttä, mutta huomasin olohuoneessa olevan teräspalkin, joten sinulla voi olla pointti.
Ajattelin ensin kirjoittaa, kuinka tiedät, että jänneväli on liian pitkä, kun emme tiedä talon leveyttä, mutta en huomannut olohuoneessa olevaa teräspalkkia, joten saatat olla oikeassa.
Olin hieman huolimaton enkä katsonut ensimmäisen viestin punaista seinää, sillä onhan se se, jonka haluat poistaa?
Se saattaa hyvinkin olla ei-kantava!
Olin vähän huolimaton enkä katsonut ensimmäisen viestin punaista seinää, sillä se on kai se, jonka haluat poistaa?
Se voi hyvin olla ei-kantava!
Kyllä, se on se seinä, jonka TS haluaa poistaa. Hän kirjoittaa myös, että se seinä on 100 mm verrattuna kantavaan seinään, joka näyttää olevan 200 mm. Mietin kuitenkin mitä sanot jännevälistä yli harrastus- ja silityshuoneen.
Minulla on samanlainen kellarikerroksen pohjapiirros talossani vuodelta 65. Välipohja on betonirakenteita, jotka lepäävät sydänseinällä. Paitsi autotallissa, jossa ne lepäävät kahdessa yhteenhitsatussa teräsprofiilissa (todennäköisesti L tai U). Näetkö jonkinlaista vaihtumista siellä, missä sydänseinän pitäisi olla? Siinä tapauksessa on melko turvallista poistaa kevytbetoniseinä.
Mutta punaisella merkitty seinä on yhtä paksu kuin kantava seinä, joten todennäköisesti sitä käytetään kantavana..
Se voi olla niin, mutta siksi olisi hyvä vahvistaa kerroksen suunta visuaalisesti tai kerroskuvauksen avulla.
Joko kerroksen suunta muuttuu kantavan seinän jälkeen tai kerros on katkaistava ennen kuin se menee yli seinän, jonka TS haluaa poistaa. Muussa tapauksessa seinän on oltava kantava.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.