Ostin talon tasan vuosi sitten, ja kellarissa oli aika suuri huone, joka toimi varastona siihen asti, kunnes se nyt on tyhjennetty ja siitä tulee koti-elokuvateatteri
Ennen ostoa suoritettiin tarkastus (minun kustannuksellani) ja kävin itse myös silmämääräisesti läpi paikkoja.
Kellarissa oli halkeama yhdessä ulkoseinässä, ja kaikki asiantuntijat sanoivat sen olevan ihan tavallinen "kuivahalkeama/pieni perustuksen asettumishalkeama", mutta nyt kun olemme tyhjentäneet huoneen, se näyttää vähän pahemmalta kuin vuosi sitten!
Kumpikaan, halkeama tai mikään muu, ei mainita tarkastusraportissa.
Nyt tämä halkeama on leventynyt ja muutama heikko halkeama on ilmestynyt, mutta mikä mietityttää eniten on se, että lähellä perustuksen reunaa näyttää siltä, että koko seinä on siirtynyt sisäänpäin noin sentin verran ja sitten pullistuu sisäänpäin, katso ammattimainen piirrokseni alla (yksinkertaistettu piirros)
Joten, mikä olisi seuraava askel? Aion ainakin tuoda paikalle jonkun rakennusalan asiantuntijan, mutta mitä jos kyseessä on "hätätilanne", mitä silloin tehdään? mitään ei lue raportissa jne.. voiko piileviä virheitä yms. vedota?
Miten on salaojitus? Milloin se tehtiin uudelleen?
Kuvia vahingosta?
Rakennettiin terassi ulospäin (ylös) siitä seinästä muutama vuosi sitten (sorapohjainen betonikehys terassin alla 60-luvulta) silloin tehtiin katsaus salaojituksesta, joka piti olla kunnossa.
Ei ole kuvia juuri nyt (palaan tähän myöhemmin) itse seinä on noin 11 metriä pitkä, mutta tämä ilmiö ei ole koko pituudelta vaan noin 4 metriä!
Onko maassa tehty muutoksia ulkopuolella viime aikoina(viime vuosina)? Se voi olla aiheuttanut lisää kuormitusta seinälle.
Ei, ainoa mikä on tehty, on terassi (puinen kansi oikeastaan, todennäköisesti vähemmän painoa kuin aiemmin) sitten on vapaata tilaa 20m+ talosta (nurmi) ei mitään maanrakennustöitä mitä voin tulkita!
On vaikeaa muodostaa käsitystä itse asiassa olevasta virheestä näin foorumin kautta, erityisesti kuvien puuttuessa.
Mutta piilotetuista virheistä ajatellen, epäilen, että se tosiasia, että siellä oli halkeama, tarkoittaa, että teidän olisi pitänyt tehdä syvällisempi tutkimus. Eli todennäköisesti myyjä on vapaa vastuusta, toisaalta tarkastajalla voi olla vastuu, jos hän ei kehottanut syvällisempään tarkastukseen.
On erittäin kummallista, että tällainen virhe (jos se nyt on jotain vakavaa) olisi ”vain tullut” näin.
Eikö se ole vain rappauksen irtoamista seinästä ja roikkuu hieman sisäänpäin? Ja itse seinä on ehjä. Yleistä rapatuille kellariseinille ajan myötä. Vain hakata alas ja rappaa uudelleen tällaisissa tapauksissa.
On vaikea saada käsitystä varsinaisesta virheestä foorumin kautta ilman kuvia.
Mitä taas tulee piileviin virheisiin, epäilen, että koska halkeama oli olemassa, teidän olisi pitänyt tehdä syvällisempi tutkimus. Eli todennäköisesti myyjä on vapaa vastuusta, mutta tarkastaja saattaa olla vastuussa, jos hän ei kehottanut syvällisempään tutkimukseen.
On todella kummallista, että tällainen vika (jos se nyt on jotain vakavaa) "vain ilmestyy" näin.
Tarkastajalla ei ollut mitään sanottavaa halkeaman syvällisemmästä tutkimisesta, hän kai ajatteli sen näyttävän "vihreältä".
Eikö se ole vain rappaus, joka on irronnut seinästä ja roikkuu sisäänpäin? Ja itse seinä on ehjä. Tavallinen ongelma rapatuissa kellariseinissä ajan myötä. Vain piikata irti ja rapata uudelleen siinä tapauksessa.
Ei kuulosta epätodennäköiseltä, aion piikata hieman nähdäkseni miltä se näyttää, jos niin on, niin sitten minun ei kai tarvitse rapata uudelleen, koska seinät säädetään alumiiniprofiileilla ja sitten tulee kipsi jne. joten se ei näy sitten!
Kuuluuko helposti, jos se kuulostaa "bomt", silloin se on vain rappaus. Jos se kuulostaa kiinteältä, silloin se on seinä, joka antaa periksi.
Onko se rakennettu betonielementeistä?
Ostin talon tasan vuosi sitten, melko iso huone kellarissa sai olla varastona, kunnes se nyt on tyhjennetty ja siitä tulee koti-elo😀
Mutta ennen ostoa tehtiin tark. (kustannettu minun toimesta) ja käveltiin itse ympäriinsä ja silmämääräisesti tarkastettiin.
Yhdessä kellarin ulkoseinistä oli halkeama, kaikki läsnäolijat kutsuivat sitä täysin tavalliseksi "kuivahalkeamaksi/pieneksi painumahalkeamaksi", mutta nyt kun olemme tyhjentäneet huoneen, se näyttää vähän pahemmalta kuin vuosi sitten!
Tarkastusraportissa ei ole mainintaa halkeamasta tai muustakaan.
Nyt halkeama on leventynyt, ja lisäksi muutamia heikkoja halkeamia on ilmestynyt, mutta eniten mietityttää, että aivan pohjan läheltä se näyttää siltä kuin koko seinä olisi siirtynyt sisäänpäin muutaman sentin ja sitten pullistuu sisäänpäin, katso ammattimainen kuvani alla (yksinkertaistettu kuva)
Joten, mikä pitäisi olla seuraava askeleeni? Aion ehdottomasti kutsua paikalle jonkun rakenteisiin erikoistuneen, mutta entä jos on "vaara ja hätä"? mitään ei mainita raportissa jne.. voiko piilovirheen ym. vedota?
[kuva]
Kun ajattelee vihaa naapureiden nurmikoita kohtaan. miten kellarin kanssa kävi?
Minun maailmassani on kauneutta villeissä nurmikoissa, mutta vain vihaa ja ilkeyttä niitä kohtaan, jotka vain kirjoittavat foorumilla ja haluavat neuvoja ja sitten katoavat kertomatta miten meni
Ottaen huomioon vihan naapurin nurmikoita kohtaan. Miten kävi kellarin kanssa?
Maailmassani on kauneutta villeissä nurmikoissa, mutta vain vihaa ja pahansuopuutta niitä kohtaan, jotka vain kirjoittavat foorumeilla ja haluavat neuvoja ja sitten katoavat kertomatta, miten meni
Unohdin raportoida, miten kävi. Kesti aikansa, mutta useiden kierrosten juridisten asiantuntijoiden edestakaisin menon jälkeen sain oikeuden 2 vuotta sitten. Koko kellari rakennettiin uudelleen juoksevalla laskutuksella, jonka maksoi vastapuolen vakuutusyhtiö. Tuli todella hyvä. Oli ilmeisesti useita vastaavia tapauksia, joihin pystyin tukeutumaan, mikä auttoi kiistan ratkaisemisessa.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.