Hei Foorumi!

Olen parhaillaan remontoimassa huonetta, josta tulee tuleva keittiömme. Siinä on kuusi palkkia, ja laserilla olen todennut, että lattia viettää huoneen keskelle ja eri palkkien välillä on poikkeamia 1-15 mm.

Kun olen viettänyt useita tunteja täällä foorumilla tutustuen muiden ratkaisuihin, päätin ruuviliimata 45x70 olemassa olevien palkkien sivuun. Nyt ongelma, joka näkyy alla olevassa kuvassa.

Vaahto Sebastian kuplii asennettavan poikkipuun alla, taso vedetään laatikon avulla. Taustalla koristeellinen tapetti.
Kuva näyttää pahimman palkin. Kaikilla kuudella on sama ilmiö, ne ovat kuivuneet ja vääntyneet.

Sääntö, jonka olen ruuvannut kiinni, seuraa palkkia ja tuntuu siltä, että lattiakisko ei tule olemaan kovin hyvä siinä? Tällä hetkellä olen tehnyt 1/4 lattiaa ja suunnittelen höyläävän kiinnitetyn säännön suoraksi. Onko parempia ratkaisuja olemassa?

Suunnitelmana on asentaa osittain uritetut lattialaudat lattialämmitystä varten ja osittain tavalliset lattialaudat, missä meillä ei ole lattialämmitystä. Päällimmäiseksi aiomme laittaa laminaattilattian.

Kiitollinen vinkeistä!

Huoneen remontointi, lattiarakenteet paljastettuna. Palkit, seinä- ja lattiaremontti käynnissä, työkalut ja eristeet näkyvissä.

niclas_e niclas_e sanoi:
Hei Foorumi!

Olen kunnostamassa huonetta, josta tulee meidän tuleva keittiö, Siellä on kuusi palkkia ja olen lasermitan avulla todennut, että lattia kallistuu huoneen keskelle ja eri palkkien välillä on 1-15 mm poikkeamia.

Vietettyäni useita tunteja täällä foorumilla katsomassa muiden ratkaisuja päätin ruuvata ja liimata 45x70 olemassa olevien palkkien sivulle. Nyt ongelma, joka näkyy alla olevassa kuvassa.

[kuva]
Kuva näyttää pahimman palkin. Kaikki kuusi näyttävät saman ilmiön, ne ovat kuivuneet ja muotoutuneet.

Ruuvattu ja liimattu lauta seuraa palkkia ja tuntuu siltä, että lattiaspontti ei tule makaamaan hyvin sen päällä? Tällä hetkellä olen tehnyt 1/4 osaa lattiasta ja suunnittelen höylääväni kiinnitetyn laudan suoraksi. Onko olemassa parempia ratkaisuja?

Suunnitelmana on laittaa osa uritettua lattiasponttia lattialämmitykselle ja osa tavallista lattiasponttia, mihin ei tule lattialämmitystä. Päälle on tarkoitus laittaa laminaattilattia.

Kiitollinen vinkeistä!

[kuva]
Keskustelun herätys, mutta:
Tuliko höyläyksestä hyvä? Vai onko parempia tapoja, kun palkit ovat vääntyneet?

Mitä tulee mittoihin, näyttäisi olevan monia vaihtoehtoja palkistojen suunnittelussa. 45x95 näyttää olevan yleinen ehdotus. 28x120 on toinen vaihtoehto. Lauta toisella tai molemmilla puolilla olemassa olevaa palkkia on vaihtoehto. Onko olemassa jonkinlaista konsensusta?

F FellanD sanoi:
Ketjun nosto, mutta:
Tuliko hyvä höyläämällä? Vai onko parempia tapoja, kun palkit ovat vääntyneet?

Mitä tulee mittoihin, niin näyttää olevan monia vaihtoehtoja palkkien suuntaamiseen. 45x95 näyttää olevan yleinen ehdotus. 28x120 on toinen vaihtoehto. Palkki yhdellä tai molemmilla puolilla nykyistä palkkia on yksi vaihtoehto.
Vallitseeko jonkinlainen konsensus?
Höyläsin kaikki tukipalkkini oikeaan kulmaan ennen asennusta. Tein sen autotallissani olevalla höyläkoneella, jolloin sain ne lisäksi täydellisen suoriksi. Ymmärrän tietysti, että kaikilla ei ole käytettävissä tällaisia koneita.

Siitä tuli tosi hyvä.

Rakenteilla oleva huone, jossa lattialaudat, ristikkopuut ja vesivaaka.

V vectrex sanoi:
Höyläsin kaikki listani oikeaan kulmaan ennen asennusta. Tein sen autotallissa olevalla tasohöylälläni, sillä tavalla sain ne lisäksi täydellisen suoriksi. Ymmärrän tietysti, ettei kaikilla ole pääsyä sellaisiin koneisiin.

Siitä tuli todella hyvää.

[kuva]
Näyttää upean tasaiselta. Onko se 45x90 tukit?
Jos ymmärrän oikein, menetelmäsi perustuu siihen, että olemassa oleva palkki on samassa kulmassa/kierteessä koko jännevälin yli?
Se ei toimi, kun palkit kiertyvät kuin ruuvi?

Saada uudet tukit täysin suoriksi kuulostaa unelmalta.
Voiko onnistua pöytäsahalla ja oikaisujigillä ala youtube?

Lopulta höyläsin kaikki vinot koolaukset. Teippasin pienen minivesivaa'an Bilteman yksinkertaiseen sähkökäsihöylään ja se toimi oikein hyvin!

Korkeuksien kanssa ei ollut aivan helppoa, koska säännä täytyi laittaa hiukan liian korkealle ja sitten höylätä oikealle tasolle, mutta olen tyytyväinen lopputulokseen.

V vectrex sanoi:
Höyläsin kaikki sääreni oikeaan kulmaan ennen asennusta. Tein sen autotallin oikohöylälläni, ja näin sain ne lisäksi täysin suoriksi. Ymmärrän tietenkin, että kaikilla ei ole pääsyä tällaisiin koneisiin.

Siitä tuli todella hyvä.

[kuva]
Lähtökohtaisesti sinulla on suurempi oikohöylä autotallissasi?

Haluaisin sellaisen pienemmän oikohöylän autotalliin, esimerkiksi https://swedendro-tools.se/se/produkter/hyvla/stationart-bruk/triton/triton-rikthyvel-tspl152

Työskentelypinta on 77cm, liian pieni 3-4 metrin säärtä varten, oletan?

F FellanD sanoi:
Oletettavasti sinulla on isompi oiko-/tasohöylä autotallissa?

Haluaisin sellaisen pienemmän oiko-/tasohöylän autotalliin, tyyliin [linkki]

Työskentelypinta on 77 cm, liian pieni 3-4 metriä pitkien lankkujen suoristamiseen, oletan?
Kyllä, se on melko iso. Hammer A3-41, jossa on 180 cm pitkä oikaisupöytä, lisäksi minulla on jatkopöydät, joten oikaisupöydän kokonaispituus on 260 cm.

77 cm on luultavasti liian pieni 3-4 metriä pitkien lankkujen suoristamiseen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.