Mitä mieltä olette? Tarvitaanko todella vaakasuuntaista harvarimoitusta tavallisen kipsilevyn ja höyrynsulun välille ulkoseinään kylpyhuoneessa.
Aion laittaa seinälle märkätilatapetin ja GVK antoi minulle neuvon pitää höyrynsulun ulkoseinässä.
Nykyiset koolaukset ovat 30cc, joten myös harvarimoituksen laittaminen tuntuu liioittelulta.
Muualla talossa kaikki levyt ovat suoraan muovia vasten, mutta nyt kyseessä on kylpyhuone ja ehkäpä silloin tarvitaan se pieni tila, joka syntyy harvarimoituksella?

Bumpibump.
Onko kukaan, joka on purkanut kylpyhuonetta kartonkikipsillä vuodesta toiseen, joka voisi rauhoittaa hermojani? ;)

Kysymys siis kuuluu, tarvitaanko ilmanväli, joka harvalauta muodostaa, vai voinko laittaa kipsin suoraan muovia vasten?

Olen saanut vaikutelman, että harvalauta seinässä on ensisijaisesti tarkoitettu antamaan tilaa sähkö- ja putkiasennuksille.
Seinää ei altisteta vedelle, ja pintaan asennetaan märkätilatapetti.

Viimeksi muokattu:
Sinun ei todellakaan tarvitse jättää ilmarakoa. Minusta on kylläkin kummallista, että sinulle on neuvottu säilyttämään diffspärr. Se on kai ihan okei, kunhan höyrynläpäisevyysvastus on suurempi våtrumstapetenissa kuin diffspärrissä.

Olisin poistanut diffspärrin.

• Tykkään
MagJan
  • Laddar…
Kirjoitin sähköpostin GVK:lle ja kysyin höyrysulusta sekä kaksoistiivisteistä ja he vastasivat näin:

-"Muovi-/höyrysulun olemassaolon hysteerisyys on ainoastaan seurausta laatoitetuista pinnoista (joiden kiinnityslaasti sitoo kosteutta ikuisesti) yhdessä huonojen (maalattujen/nestemäisten) tiivisteiden kanssa.
Muovimatto pintakerroksena ei sido kosteutta. 15-20 minuuttia suihkun jälkeen on yhtä kuivaa kuin makuuhuoneessa tai olohuoneessa.
Muovin voi siis säilyttää ilman riskiä."

Vastasimme ja kysyimme:

-"Meillä ei ole tällä hetkellä muovikalvoa seinässä, koska poistimme vanhan, joka oli vaurioitunut. Ehdotatko, että asennamme uuden diffuusioon tiiviin muovikalvon vai riittääkö pelkkä märkätilojen tapetti?"

GVK vastasi:

-"Muovikalvon tulee suojata eristystä. Jos sen poistaa, se tulee liittää märkätilan muovimaton kanssa, mikä voi olla hankalaa. Olisin asentanut sen uudelleen limittäin ja teipillä, jos se olisi minun kohteessani."

Mielestäni tämä kuulostaa järkevältä, joten olen asentanut uuden höyrysulun ja tiivistänyt katon ja viereisten huoneiden kohdat.

Viimeksi muokattu:
Muovin ulkoseinästä voi tai pitäisi poistaa, mutta mielipiteet asiasta vaihtelevat. Leikkaisin muovin 15-20 cm katosta. Ei käytetä väljempiä rimoja seinillä, vaan naulataan 45x45 diffuusioesteen päälle pystyasentoon muita runkoja vasten ja käytetään tilaa erilaiseen kaapelien vetämiseen. Sen jälkeen tila täytetään eristeellä. Väljemmät rimat asennetaan katossa kattotuolien poikkisuuntaan ja mahdollisesti lattiapalkkien alapintaa vasten.

Yhtään kaapelia ei saa vetää seinään.
Eikö ole parempi, että kipsi vahingoittuu kuin että vaarannetaan kosteuden pääsy muuhun seinärakenteeseen?

Pompadom sanoi:
Yhtään kaapelia ei pidä vetää seinään.
Eikö ole parempi, että kipsi vaurioituu kuin ottaa riski kosteudesta muualla seinärakenteessa?
En ymmärrä kysymystä, sinulla pitäisi olla hyväksytty matto/tapetti märkätiloihin ja silloin se on vedeneristys, joten mitään höyrypainetta taakse (sisältä ulos) ei tule, ellei sitä vaurioiteta tai ei tehdä oikein kun asennetaan pesuallasseiniä suihkuun jne.

No mitä minä tiedän? :) Olen vain maallikko, enkä oikeastaan tiedä mitään mutta tulkitsen GVK:n vastauksen kysymyksiini niin, että jos jotain tapahtuu pintakerrokselle ja kosteus menee läpi, niin vaurioituu vain kipsilevy. Höyrysulku estää, aivan kuten talon muissakin osissa, kosteuden pääsemästä pidemmälle ja vahingoittamasta seinän muita osia. Tämä sekä se, että on vaikeaa liittää märkätilatapetti olemassa olevaan höyrysulkuun viereisissä huoneissa, johtaa siihen, että höyrysulun voi säilyttää, kun valitsee märkätilatapeetin pintakerrokseksi.
Toivotaan toki, että märkätilatapetti pysyy tiiviinä eikä ongelmia synny.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.