Olen pyytänyt tarjouksen kantavan seinän purkamisesta talossani, joka on noin 1 metri pitkä ja 2,1 metri korkea.
Olen sanonut rakennusyritykselle, että haluan heidän purkavan ja huolehtivan sähköistä ja elementtiputkista.
Haluan itse sitten viimeistellä työn asentamalla listat ja siistimällä seinät ja lattiat, mutta odotan, että he tekevät kaiken mahdollisimman pitkälle.
Tältä tarjous näyttää, ja haluaisin kuulla, onko jollakin mielipiteitä tarjouksesta?
"Tarjous Koskien: Palkki seinässä
Tarjoamme täten suorittaa rakennustyöt hintaan: 14 300 SEK Alv 0%
Tarjous sisältää:
* Seinän purkaminen olemassa olevan ovenaukon leventämiseksi
* Kantavan palkin upottaminen seinään yläkerroksen kuormituksen kestämiseksi
* Kipsi kiinnitetään kantavaan palkkiin ja tolppiin olemassa olevan rappauksen/levyn tasalle
* 2 lämpöpatteria tulpataan
* Kattoasennusten kytkeminen samaan kytkimeen
* Seinän purkujätteiden hävittäminen
Seuraavat eivät sisälly:
Korjaukset lattiassa
Korjaukset katossa
Maalaustyöt
Mahdolliset rappaustyöt
ROT? Varmista, että he ovat valmiita hakemaan ROT-vähennystä työhön. Jos he eivät jaksa tehdä sitä, sinä et voi hoitaa sitä. Vastuu on käsityöläisellä.
Kiitos tästä. Yhtäkkiä siitä tuli pari tuhatta halvempaa, kun kysyin ROTista.. 14 300 sis. alv tuli se mukaan lukien ROT.
Nyt minun täytyy vain vähän kinastella kunnan kanssa, joka on alkanut inttää rakennepiirustuksesta rakennusinsinööriltä. mitä olen lukenut, sellainen on todella kallis verrattuna siihen, mitä seinän purkaminen maksaa. Lisäksi se on erittäin pieni seinä, joka puretaan, joten tuntuu liioittelulta palkata insinööri, joka veloittaa 2-4000:-
oletteko päässeet yksimielisyyteen palkin ulkonäöstä? Tarkoitan, että et varmaan ole kovin iloinen, jos he asentavat palkin, joka ulottuu 50 cm alaspäin katosta. Sitä ei pitäisi tarvita.
Rakennusinsinöörit ovat usein yllättävän edullisia. He puhuvat pilareista. Mihin tukipilarit voivat nojata? Tämä on usein unohdettu osa tällaisissa projekteissa. Tarvitaan palkki, joka on huolellisesti mitoitetu. Mutta se tulee kiinnittää turvallisesti. On tapauksia, joissa lasketaan tarvitaan palkkia, joka kestää useita tonneja, ja sitten kiinnitetään se kahdella naulalla tai annetaan sen levätä 45x45mm puupilarilla.
Tässä tapauksessa jänneväli on niin lyhyt, että ei pitäisi olla vaikeaa saada jotain kestämään, mutta pilareiden alusta on silti selvitettävä.
Se firma, joka oli paikalla tänään antamassa tarjouksen, oli erittäin selkeä siitä, miten he haluavat tehdä työn, ja me olimme selkeitä siitä, miltä haluamme sen näyttävän.
Haluamme, että korkeus on vähintään 220 cm korkea. Eli he eivät saa asentaa palkkia, joka on alempana kuin se.
Kokonaiskorkeus lattiasta kattoon on 255 cm.
He haluavat purkaa seinän, leikata kummallekin puolelle "hyllyn", johon he asettavat palkin, ja asettavat lisätuen kummallekin puolelle seiniä lisävahvistukseksi.
Aukon kokonaisleveys tulee olemaan noin 2-2,5 metriä.
Päivitys.
Nyt minulla on 2 tarjousta eri yrityksiltä.
Ensiksi mainittu sanoo suunnittelevansa yhdistää 2 kpl 45x220 tolppia, joten siitä tulee 90x220.
Toinen yritys haluaa käyttää HEA 140-palkkia.
Seinä on yhteensä 150 mm paksu.
Pelkän tuntuman mukaan HEA 140-palkki tuntuu turvallisemmalta, mutta onhan se aika ylimitoitettu seinälle. Samaan aikaan puupalkki, jota ensimmäinen yritys haluaa käyttää, tuntuu vähän heppoisemmalta mutta kuitenkin helpommalta työltä.
Mielestäni se on varsin relevantti. Kunnalla ei ole tekemistä sen kanssa, mitä tekee omassa talossaan. Se firma, jonka palkkaat, osaa mitoittaa kaiken ja sitten rakennetaan. Näin välttyy ongelmilta viranomaisten kanssa.
Olen aika vakuuttunut, että useimmat ajattelevat näin, eikä moni puhu kunnalle ennen kuin aikoo purkaa vähän seinää.
Ajattele lisäkustannuksia, poisvientiä, autokustannuksia, kuljetusmaksua, työkalujen vuokraa jne. Varmista, että kaikki sisältyy. Ei käy ilmi selvästi, kuka maksaa materiaalin. Suuremmissa töissä suositellaan kirjallista valmistumispäivää ja viivästymisklausuulia (esimerkiksi 2% vähennys viikossa)
Sehän on työ, jonka täytyy olla kunnan hyväksymä. Totta kai kiinnijäämisriski on lähellä nollaa, jos valitaan ohittaa lakivaatimukset. Mutta ongelmia voi ilmetä myyntitilanteessa. Ja JOS se paljastuisi, seuraamus on nykyään erittäin suuri suhteessa siihen, mitä maksaisi tehdä se alusta asti oikein.
Molemmat "palkki" valinnat kuulostavat hieman liioitelluilta näin lyhyelle jännevälin osalta, mielestäni. Mutta se riippuu siitä, mikä on yläkerrassa. Tai toisin sanoen, ensimmäisessä viestissä puhutaan 1m jännevälistä, mutta nyt kuulostaa siltä, että kyseessä on yli 2m.
Mielestäni se on aika olennainen. Kunnalla ei ole tekemistä sen kanssa, mitä teet omassa talossasi. Firma, jonka palkkaat, pitäisi pystyä mitoittamaan koko homma ja sitten rakennat. Näin vältetään ongelmat viranomaisten kanssa.
Olen melko varma, että useimmat ajattelevat näin, eivätkä monet keskustele kunnan kanssa ennen kuin purkavat vähän seinää.
Rakennusilmoitus on jätettävä kunnalle ennen kantavien seinien purkamista. Sitä voi ajatella mitä haluaa, mutta se ei auta.
Kokonaisjännite tulee olemaan noin 1650 mm olemme laskeneet nyt.
Yläkerrassa on seinä, joka on samalla paikalla kuin alla oleva seinä. Ero näiden kahden seinän välillä on, että ylempi on tiili- ja rappausseinää (ainakin oletan näin kun porasin yläseinään ja sieltä tuli punaista pölyä). Alla oleva seinä on betonilohkoista, oletan myös täällä, koska olen porannut seinään ja sieltä tuli valkoista porauspölyä.
Meillä on ehkä vähän erilaiset näkemykset viranomaisista... Minun näkemykseni on, että jos ne eivät tuo minulle arvoa, ohitan ne Tässä tapauksessa minun on vaikea nähdä arvoa.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.