6 021 lukukertaa ·
30 vastausta
6k lukukertaa
30 vastausta
Aloittelijakysymys - kestääkö seinä ?
Jos aiot ripustaa jotain todella raskasta, voi olla eduksi käyttää näitä (jota kutsutaan kortling rakennuskielellä), jos ei voi ruuvata suoraan koolinkeihin. Muuten ne eivät tuo lisävakautta.
Hei!Henkan Sundberg sanoi:
Ei ole vielä tilattu ikkunaa, mutta todennäköisesti siitä tulee 4 mm pieni teräsprofiili/kehys ympärillä. Ja sen kehyksen täytyy kiinnittää jollain tavalla sääntöihin. Vaihtoehtoisesti se voi olla vain 4 mm lasilevy ilman kehystä, ja siinä tapauksessa minun täytyy laittaa jotain pehmeää materiaalia lasin alareunaan (kumilista/u-profiili). Sitten asetan lasin ikkunan reikään ja laitan kunnollisempia puulistoja jokaisen ikkunareunan ympärille, jotka pitävät sen paikoillaan, edessä ja takana. Onko sinulla jotain hyvää ehdotusta?
...ja puhuttaessa ikkunasta, sen tulee olla karkaistusta lasista, jos se sijaitsee alle 60 cm etäisyydellä lattiasta. Jos et jo ollut tietoinen siitä
.
Ehdottomasti helpointa on tilata ikkuna karmilla. Muuten sinun täytyy rakentaa itse esimerkiksi suoraksi höylätystä männystä, jossa on lasilistat molemmilla puolilla tai profiilimallinen karmin. Lasi tulisi asettaa muovisten välikkeiden päälle ja sinulla tulisi olla muutaman millimetrin liikkumavara joka suuntaan, jotta lasi ei halkea, kun seinä liikkuu muuttuvan ilmankosteuden tai muiden syiden myötä.
Ja se tulee olemaan aika jännittävää nostaa sellainen lasi paikoilleen, jos et ole tottunut
.
Ehdottomasti helpointa on tilata ikkuna karmilla. Muuten sinun täytyy rakentaa itse esimerkiksi suoraksi höylätystä männystä, jossa on lasilistat molemmilla puolilla tai profiilimallinen karmin. Lasi tulisi asettaa muovisten välikkeiden päälle ja sinulla tulisi olla muutaman millimetrin liikkumavara joka suuntaan, jotta lasi ei halkea, kun seinä liikkuu muuttuvan ilmankosteuden tai muiden syiden myötä.
Ja se tulee olemaan aika jännittävää nostaa sellainen lasi paikoilleen, jos et ole tottunut
Viimeksi muokattu:
Jep, karkaistua lasia tulee =)mexitegel sanoi:
Onko sinulla ehdotusta, miten lasilevy tulisi asentaa? En ole vielä oikein löytänyt parasta ratkaisua siihen, tuntuu siltä, että olen tehnyt jonkin "puoli-ok" ratkaisun. Katso yllä oleva viestini.
Kiitos=) Haha, kyllä on monia vaiheita, jotka tulevat olemaan jännittäviä tässä projektissa, mutta täytyyhän joskus oppia! =)mexitegel sanoi:
...ja liittyen ikkunaan sen pitää olla karkaistua lasia kun se on alle 60 cm lattian tasosta. Jos et jo tiennyt sitä.
Selvästi helpointa on, että tilaat ikkunan karmin kanssa. Muuten sinun täytyy rakentaa se itse esimerkiksi höylätystä männystä lasilistojen kanssa molemmin puolin tai jyrsitty profiili. Lasi tulisi levätä muovivälilistoilla ja sinulla täytyy olla muutaman millimetrin liikkumavara joka puolella ja yläpuolella, jotta lasi ei halkea kun seinä liikkuu esimerkiksi ilmankosteuden muutosten tai muiden syiden takia.
Ja se tulee olemaan melko jännittävää nostaa sellainen lasi, jos et ole tottunut.
Oletko eri mieltä ideastani käyttää esimerkiksi 4-8 lasinippikiinnikettä lasin ympärillä? Ja sitten "piilotan" nämä siistin listan taakse.
Katso länk
Teet viisaasti, kun neuvottelet lasimestarin kanssa asennuksesta. Henkilökohtaisesti mielestäni se näyttäisi hieman kummalliselta, jos käytetään sellaisia kiinnikkeitä.
Olen miettinyt, että hankkisin 21x118 höylättyä mäntyä, johon jyrsisin uran upottaakseni lasin ja sitten voisi naulata esimerkiksi 8x21 ulkopuolelle lasilistaksi.
Vaikka oletkin erittäin tarkka, kun asetat runkoja, sinun on silti pystyttävä säätämään itse valmistettua karmia millimetrin tarkkuudella leveys- ja korkeusmitoissa sekä tarkistettava ristiin, ettei se ole vinossa.
Olen miettinyt, että hankkisin 21x118 höylättyä mäntyä, johon jyrsisin uran upottaakseni lasin ja sitten voisi naulata esimerkiksi 8x21 ulkopuolelle lasilistaksi.
Vaikka oletkin erittäin tarkka, kun asetat runkoja, sinun on silti pystyttävä säätämään itse valmistettua karmia millimetrin tarkkuudella leveys- ja korkeusmitoissa sekä tarkistettava ristiin, ettei se ole vinossa.
Jos haluat vakaan seinän, käytä osb:ta kipsilevyn takana niin koko seinästä tulee vakaa. Satunnainen tukipuu siellä täällä ei tuo mitään lisää.A andersanders123 sanoi:
Tällaiset kiinnikkeet ovat vain, kun koko lasin on oltava näkyvissä. Tee kuten aiemmin sanottu. Osta ikkuna karmilla tai kiilaa irtonainen lasilevy molemmilta puolilta hienoilla listoilla. Ehkä voit etsiä netistä elokuvan tai animaation, joka näyttää, miten seinä rakennetaan ja ikkuna asennetaan.A andersanders123 sanoi:
Kiitos hörrni=)
Istun ja katselen myös kipsiä, sekä tarkempaa ikkunan sijoittelua. Siitä voi tietysti tulla kapeampi saumanpala kipsistä, mikä onkaan kapein, mihin voi mennä? Voiko mennä niin kapeaksi kuin 5-6 cm?
Istun ja katselen myös kipsiä, sekä tarkempaa ikkunan sijoittelua. Siitä voi tietysti tulla kapeampi saumanpala kipsistä, mikä onkaan kapein, mihin voi mennä? Voiko mennä niin kapeaksi kuin 5-6 cm?
Remontoija
· Stockholm
· 388 viestiä
Ei ole ongelmaa 5-6 cm kanssa. Toinen vinkki on kiinnittää kipsilevy ensin paikoilleen ja sahata ikkuna sen jälkeen, kun kipsilevy on jo paikallaan, näin säästät aikaa mittaamiselta ennen levyn asennusta. Ymmärrätkö, mitä tarkoitan?A andersanders123 sanoi:
Henkans vinkit ovat hyviä. Lisäksi voit kai päättää seinän mitat siten, ettei tule liitoskappaleita ehkä.....voit käyttää 1200 ja 900 mm levyä, jos ne sopivat mittoihisi. Ja sitten poista ylimääräinen. Vältä liitoksia, jotka eivät ole upotettuja, niin on helpompaa sinulle. Ja laita sitten kuva projektista.
Päivitetään vähän projektin tilannetta, kiitos kaikesta avusta ja vinkeistä!
Käytettiin 45x70 koolingit, jotka kiinnitettiin naulatulppien avulla. Lattian kynnyslauta liimattiin. Kuten näkyy, sisään tulee myös kaksi kunnollista ikkunaa, jotka saapuvat tällä viikolla. Käytettiin 11 mm OSB-levyjä ja sitten 13 mm kipsilevyjä.
Seuraavaksi pitäisi paklata, maalata ja tehdä vähän sähköasennuksia. Samalla laitetaan myös smyygi- ja ristikolistat ikkunaan, sitten se on valmis!
Onko täällä joku, joka tietäisi kuinka kauan voi kestää paklata kaikki kipsilevysaumat, ruuvinreiät jne.? Ajattelin nimittäin palkata ammattimaalari, joka tekee sen, koska haluan, että lopputulos on tosi siisti.
Käytettiin 45x70 koolingit, jotka kiinnitettiin naulatulppien avulla. Lattian kynnyslauta liimattiin. Kuten näkyy, sisään tulee myös kaksi kunnollista ikkunaa, jotka saapuvat tällä viikolla. Käytettiin 11 mm OSB-levyjä ja sitten 13 mm kipsilevyjä.
Seuraavaksi pitäisi paklata, maalata ja tehdä vähän sähköasennuksia. Samalla laitetaan myös smyygi- ja ristikolistat ikkunaan, sitten se on valmis!
Onko täällä joku, joka tietäisi kuinka kauan voi kestää paklata kaikki kipsilevysaumat, ruuvinreiät jne.? Ajattelin nimittäin palkata ammattimaalari, joka tekee sen, koska haluan, että lopputulos on tosi siisti.