180 lukukertaa ·
15 vastausta
180 lukukertaa
15 vastausta
Ny puts på gammalt tegel i murstock.
Hej!
Putsen under spisen på murstocken är lite risig och behöver fräschas upp med nytt bruk. Har gjort rent fogar och tegel.
Tanken är att väta teglet, foga och putsa med vanligt putsbruk C och putsnät om det behövs. Skulle det fungera eller måste jag använda samma bruk som det gamla, som gissningsvis är något slags kalkbruk, samt grundningsbruk först?
Putsen under spisen på murstocken är lite risig och behöver fräschas upp med nytt bruk. Har gjort rent fogar och tegel.
Tanken är att väta teglet, foga och putsa med vanligt putsbruk C och putsnät om det behövs. Skulle det fungera eller måste jag använda samma bruk som det gamla, som gissningsvis är något slags kalkbruk, samt grundningsbruk först?
Putsbruk C kan du blanda med kalkbruk så du tänker rätt..K kaffetorsk sanoi:Hej!
Foga i murverket så det blir homogent och sedan kan du putsa, om du inte putsar hela så kommer ett putsnät att ställa till det så det är ingen bra idé att ha det på vissa delar utan antingen överallt eller utan..
Tack för svar.P PerOF sanoi:
Har svårt att avgöra faktiskt, men ganska porös där det är löst, så pass att jag kunde borsta bort med en medelhård tandborste. Ville inte krapa för mycket så jag blåste ur det lösa som var kvar.
Tack för svar.Frerider sanoi:
Ok. Gäller det även grundningsbruk A? Lade nämligen på det idag 😳
Jag kommer bara putsa de två sidor som jag kommer åt i nuläget, och ta resten nästa år. Putsnätet hade jag tänkt lägga på hela den ytan. Men det kanske inte behövs?
Ok, tack för info.Frerider sanoi:
Det skulle jag inte lagt på kalkbruk, kontentan är att man vill ha det starkaste bruket längst in och du har kalkbruk i murverket. Då är risken att det lossnar som du har gjort nu.K kaffetorsk sanoi:
Ja då kan du näta även om jag tycker att det är overkill inomhus på massiva tegelkonstruktioner..K kaffetorsk sanoi:
Aj då. Tänkte köra bara putsbruk C först, men enligt info jag kunde få fram rekommenderades alltid grundning för att få putsen fästa bättre. Lade dock ett ganska tunt lager. Grundbruk innehåller väl även kalk så det borde väl inte vara ett stort problem?Frerider sanoi:
Cementbaserat bruk A är stumt och tätare. Om det läggs på ett svagt och elastiskt kalkbruk kan det orsaka spänningar, vilket gör att putsen släpper eller att det uppstår sprickor i putsen.K kaffetorsk sanoi:
Om man är orolig för att det inte färster så kan man göra första påslaget som välling av C bruket för då fäster det lättare..
Ok, tack för tipset. Väldigt tunt lager C bruk först då, typ med en grov pensel?Frerider sanoi:
Cementbaserat bruk A är stumt och tätare. Om det läggs på ett svagt och elastiskt kalkbruk kan det orsaka spänningar, vilket gör att putsen släpper eller att det uppstår sprickor i putsen.
Om man är orolig för att det inte färster så kan man göra första påslaget som välling av C bruket för då fäster det lättare..