Hei.
Ensimmäinen viestini foorumilla
Aiemmat talonomistajat purkivat osia seinästä keittiön suuntaan saadakseen avoimemman pohjaratkaisun. Tämä tehtiin ilmeisesti vain pari vuotta ennen kuin ostimme talon. Siellä oli aiemmin 8x21 tai 9x21 karmit. Nyt on jälkikäteen selvinnyt, että seinä oli osittain kantava. On myös kulunut yli 10 vuotta siitä, kun ostimme talon, joten emme voi enää vedota piilevään virheeseen.
Ajan mittaan olemme huomanneet, että makuuhuoneen lattia yläpuolella on alkanut vajota yhä enemmän, mutta nyt näyttää siltä, että se on pysähtynyt. Olen mitannut, että vajotus on noin 2 senttimetriä ja se näkyy melko selvästi, kun seisoo olohuoneessa ja katsoo keittiöön päin (kuten kuva näyttää). Se ei kuitenkaan näy yhtä selvästi kuvassa kuin todellisuudessa. Onko olemassa riski, että lattia romahtaa kokonaan? Joka tapauksessa olemme nyt ymmärtäneet, että meidän on korjattava tämä.
Olen viettänyt päiviä netissä etsimällä tietoa siitä, kuinka voin korjata tämän jälkikäteen, mutta en ole löytänyt mitään järkevää.
Ajattelen ratkaisua, joka perustuu seinän nostamiseen kahden tunkin avulla ja teräspalkin asentamiseen korvaamiseksi. Ei ole mahdollista tukea sitä kankaalla pingotetuilla katoilla, joten mietin, onko mahdollista asentaa teräspalkki suoraan tunkkeihin ja sitten nostaa kaikki halutulle tasolle ja sen jälkeen mitata uusien tukipilareiden tarkka pituus, jotka asennetaan palkin kumpaankin päähän? Sitten tunkit poistetaan.
Kuulostaa korvissani vaikealta tehtävältä, mutta onko se toteutettavissa? Pitääkö se ehkä tehdä aivan eri tavalla?
Olen lukenut erilaisista mitoitustaulukoista, mutta en ymmärrä niistä mitään, joten tarvitsen myös apua laskemaan, minkä kokoinen palkin on oltava, jos tämä ratkaisu valitaan. Aukon leveys on nyt 2160 mm ja korkeus on 2220. Kun poistan kattavuuden, mitat kasvavat noin 50 mm.
Seinän paksuus on vain 80 mm, mikä saa minut ajattelemaan IPE-palkkia ainoana mahdollisena valintana.
Riittääkö 90x90 liimapuupilarit tähän? Sitten minun ei tarvitsisi kasvattaa seinän paksuutta niin paljon.
Siinä tapauksessa uuden aukon leveys olisi noin 2030 mm.
Talo on täysin puurakenteinen ja 1950-luvulta. Yläkerrassa on makuuhuoneet ja yläpuolella on ullakko. Koko lattian pinta-ala yläkerrassa on 47 neliömetriä. Katolla on tiilikatto. Arvioisin, että harjakaton kaltevuus on noin 35 astetta. Talo sijaitsee Tukholman kunnassa.
Otan kiitollisena vastaan sen tiedon, jota tiedän foorumilta löytyvän tämän ongelman ratkaisemiseksi.
Hei, ja tervetuloa..
Ensimmäinen kysymys tällaisissa asioissa.. Onko talosta olemassa piirustuksia?
Yksi kysymys on, onko lattian kantavuus riittävä kestämään uusien pylväiden ja kuorman aiheuttaman rasituksen..
Mitä alla on?
GoForit. Kiitos vastauksestasi. Löysin talon alkuperäiset piirustukset. Melko haalistuneet ja vähän sumeat 70 vuoden jälkeen, mutta toivottavasti ne näkyvät tarpeeksi hyvin. Siellä oli ennen seinä, joten arvaan, että kantokyky pitäisi riittää. Kahdella uudella pilarilla ja yhdellä palkilla tulee tietenkin enemmän pistekuormitusta verrattuna aiempaan, kun koko seinä paitsi ovi lepäsi palkiston päällä. Kuva 1 näyttää pohjakerroksen. Olen merkinnyt puretun seinän vihreällä. Kuva 2 näyttää kellarin. Siellä näkyy muurattu seinä suoraan puretun alla. Kuva 3 näyttää poikkileikkauksen. Olen merkinnyt puretun seinän vihreällä. Siellä näkyy myös, että olin pahasti väärässä kattokaltevuuden suhteen. Se on ilmoitettu 22 asteeksi. Riittävätkö nämä piirustukset vai haluatko nähdä jotakin muuta?
Näyttää siltä, että holvi on suora. Miten on mahdollista, että vain katto on vinossa, mutta ei holvi?
Thomas. Listan yläpuolella oleva kehys on melkein täysin suora. Se kaartuu alaspäin vain muutaman millimetrin. Näyttää siltä, että seinä on liikkunut listan takana. Kehysmateriaali vaikuttaa olevan enemmän painunut alaspäin. Olemme ehtineet maalata kehystä ja listaa muutaman kerran vuosien varrella, joten niiden välillä syntynyttä halkeilua ei näy.
Sinulla on kuorma avauksen yllä suuruusluokkaa 10 kN/m, jos olen lukenut piirustuksen oikein. Aukon rajallisen leveyden vuoksi voisit selvitä liimapuupalkilla, joka on 90x225 mm, jos saat sen paikoilleen. Tässä tilanteessa mielestäni liimapuupalkki on monista syistä parempi kuin teräs. Sinulla on tilaa korkeudessa (avauksen yläpuolella oleva nykyinen materiaali ei tee hyötyä), vältät kaikki muut teräkseen liittyvät ongelmat asunnossa, ja se tulee halvemmaksi.
Kiitos justus.
Nyt alamme päästä jonnekin. Valitettavasti tällä hetkellä minulla ei ole rakennuskorkeutta ylöspäin, koska yläpuolella on sähköjohtoja keittiön sisäpuolella. Jollain tavalla ne voidaan varmasti vetää uudelleen, jos se tulee ajankohtaiseksi.
Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että liimapuuta kannattaa suosia, mutta rakennuskorkeus ei salli sitä juuri nyt, mutta parasta saattaa olla purkaa koko seinä ylös kattoon saakka ja vetää sähköt uudelleen.
Se voi myös olla niin, että se osa seinästä, joka on jäljellä, ei kestä painaa lattiapalkkia 20 mm, ilman että se täytyy purkaa ja laittaa kunnon palkki tilalle.
Rakas foorumi, tarvitsen lisää konkreettisia vastauksia.
Mitä tulee rakennuskorkeuteen - onko se kriisi, jos aukko on noin 100 mm kapeampi ylhäältä?
Ei ole sataprosenttisen varmaa, että voit aina ennakoida, että tällainen ratkaisu toimii toteutuksessa, joten sinun on oltava valmis etsimään vaihtoehtoisia tapoja päästä ratkaisuun.
Thomas. Foderaikalista ylhäällä aukon yläpuolella on melkein täysin suora. Se kaartuu alaspäin vain muutaman millimetrin. Näyttää siltä, että seinä on liikkunut sen listan takana. Aukon puu näyttää olevan enemmän puristettuna alaspäin. Olemme ehtineet maalata listat ja aukon muutaman kerran vuosien varrella, joten niiden välissä syntynyt halkeilu ei näy.
Vai onko katto painunut ennen kuin joku naulasi listan paikoilleen?
Minulla oli samanlainen ongelma, kun purin seinän keittiön ja ruokailutilan väliltä. En vieläkään tiedä, oliko seinä kantava vai ei, mutta se liikkui alas päin, kun sahasimme sitä. Kiilasimme sen nopeasti kiinni sisäovella, joka oli käsillä. Vuokrasimme tukipilarin, joka asetettiin toisen puolen aukkoon. Hakkasimme vähän pois yläosasta jokaisesta jäljellä olevasta seinäosasta ja upotimme 6 tai 7 tuuman palkin (ei liimapuuta). Jänneväli on ehkä 3-3.5 m, ja se on kestänyt tähän päivään asti.
Kuinka paksu on seinä? Mahtuuko sinne sähköjä ja 90 mm palkki?
Kun olet siinä, on parasta tehdä se oikein. Avaa oven yläpuolelta ja laita palkki. Vedä sähköjä uudelleen, jos tarvitsee. Tarvitset myös tuen palkille, joten sinun täytyy avata hieman seinää sivuilta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.