1 484 lukukertaa ·
4 vastausta
1k lukukertaa
4 vastausta
Nosta kantavan seinän oviaukkoa
Moikka
Minä ja avopuolisoni hankimme ensimmäisen talomme viime syksynä ja olemme nyt täydessä vauhdissa kellarin remontoinnissa.
Haluan nyt vaihtaa ovet uusiin, mikä tarkoittaa myös modernia standardia. Ajattelen 8x21 ovia, mikä tarkoittaa, että minun pitäisi nostaa nykyistä aukkoa noin 10 cm.
Käsittääkseni pieni osa nykyisestä oviaukosta on rakennuspiirustuksessa mukana, eikä sillä pitäisi olla kantavaa toimintaa? Miten tiedän, että voin nostaa aukkoa vaikuttamatta kantavuuteen?
Minä ja avopuolisoni hankimme ensimmäisen talomme viime syksynä ja olemme nyt täydessä vauhdissa kellarin remontoinnissa.
Haluan nyt vaihtaa ovet uusiin, mikä tarkoittaa myös modernia standardia. Ajattelen 8x21 ovia, mikä tarkoittaa, että minun pitäisi nostaa nykyistä aukkoa noin 10 cm.
Käsittääkseni pieni osa nykyisestä oviaukosta on rakennuspiirustuksessa mukana, eikä sillä pitäisi olla kantavaa toimintaa? Miten tiedän, että voin nostaa aukkoa vaikuttamatta kantavuuteen?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 viestiä
Jos oletamme, että ulkoseinän ja sydänseinän välissä on palkit cc 60, niin oven päällä pitäisi olla palkki. Joten ilmeisesti siinä on jokin kantava funktio. Mutta miten se on toteutettu, sitä ei varmaankaan näe ennen kuin purkaminen aloitetaan.
Okei, mitä minun pitäisi kohdata purkaessani tarkoitat? Tässä on talon rakennuspiirustus, jos se voi auttaa?H hempularen sanoi:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 viestiä
En tiedä tarpeeksi tällaisista asioista antaakseni mitään neuvoja. On muita täällä foorumilla, jotka vastaavat.
Amatöörimäinen arvaukseni on, että lattialevyssä on jänneväli. Eli oven yläpuolella kulkee puuparru, joka on kiinnitetty kantavien seinien tukemiin palkkeihin. Ja parru, jonka pitäisi levätä oven yläpuolella olevalla seinällä, on kiinnitetty jänneväliin.
Siinä tapauksessa ei ongelmaa purkaa vähän ylöspäin.
Mutta oven yläpuolella voi olla myös jonkinlainen betonipalkki/elementti. Silloin voi olla herkempi, miten purkaa. Epäilen, tehdäänkö niin yleensä, kun kyseessä on "vain" ovi, joka pitää ylittää.
Amatöörimäinen arvaukseni on, että lattialevyssä on jänneväli. Eli oven yläpuolella kulkee puuparru, joka on kiinnitetty kantavien seinien tukemiin palkkeihin. Ja parru, jonka pitäisi levätä oven yläpuolella olevalla seinällä, on kiinnitetty jänneväliin.
Siinä tapauksessa ei ongelmaa purkaa vähän ylöspäin.
Mutta oven yläpuolella voi olla myös jonkinlainen betonipalkki/elementti. Silloin voi olla herkempi, miten purkaa. Epäilen, tehdäänkö niin yleensä, kun kyseessä on "vain" ovi, joka pitää ylittää.
Tein samanlaisen toimenpiteen muutama vuosi sitten 60-luvun talossa. Oviaukko oli 100 cm leveä. Seinä oli silloin muurattu betonilohkoista ja oven yläpuolella oli betonipalkki, joka oli valettu yhteen raudoitetun betonilaatan kanssa. Oli erittäin paljon työtä sahata aukkoa näiden 10 cm:n lisäkorkeuden vuoksi.
Rakenteellisesti katsottuna tämä ei ollut ongelma, koska palkki oli valettu yhteen laatan kanssa. Lisäksi aukon leveys oli niin pieni ja laatta niin tukeva, että palkki ei kantanut mitään isompaa lastia. On kuitenkin tärkeää olla arvaamatta ja sahata vain tarvittava määrä.
Jotain mietittävää on se, että uusia ovia ja karmeja voidaan usein sahata erittäin helposti. Joten ehkä voit välttyä sahan käytöltä oviaukossa.
Rakenteellisesti katsottuna tämä ei ollut ongelma, koska palkki oli valettu yhteen laatan kanssa. Lisäksi aukon leveys oli niin pieni ja laatta niin tukeva, että palkki ei kantanut mitään isompaa lastia. On kuitenkin tärkeää olla arvaamatta ja sahata vain tarvittava määrä.
Jotain mietittävää on se, että uusia ovia ja karmeja voidaan usein sahata erittäin helposti. Joten ehkä voit välttyä sahan käytöltä oviaukossa.
Klikkaa tästä vastataksesi

