2 678 lukukertaa ·
7 vastausta
3k lukukertaa
7 vastausta
Nopea vastaus pyydetään - ok olosuhteet kellarin makuuhuoneelle?
Hei!
Meidän täytyy järjestää lisämakuuhuone meille vanhemmille. Tätä tarvitaan siitä lähtien kun pojat eivät halua jakaa makuuhuonetta enää, siihen asti kunnes vanhin lapsi muuttaa pois, eli noin 8-10 vuotta.
Kellarissa meillä on huone, jota ajattelimme käyttää tähän tarkoitukseen. Ehtoja ovat:
* Talo rakennettu 1960-luvulla.
* Kellariseinät ovat betoniharkkoja. Lattia ja välipohja ovat betonia.
* Mitat 440 x 220 cm. Korkeus 210.
* Avattava ikkuna on olemassa.
* 175 cm leveä elementti on olemassa.
* Kaksi poistumistietä.
* Asennamme FTX-ilmanvaihdon koko asuntoon, mukaan lukien kellari.
* Salaojitus tehty 2005.
Onko kaikki kunnossa?
Vai onko olemassa tekijöitä, joita meidän täytyy selvittää, tietääksemme onko siellä ok olla makuuhuone vai ei?
Ainoa asia, jota olen miettinyt ja jota haluan kysyä, koskee huoneen eristystä ja lämpöä.
Nykyään kiinni olevat puukulmat aiomme purkaa, koska ei pitäisi olla orgaanista materiaalia kellarissa. Kun siitä tulee makuuhuone, ajattelimme maalattua betoniseinää (tai rapattua). Onko huone riittävän lämmin talvella? Vai täytyykö meidän eristää?
Koska 150 cm seinästä on maan alla ja 60 cm on yläpuolella, mietin, eristääkö maa huoneen.. Mutta jos meidän täytyy eristää, olen ymmärtänyt, että suositellaan eristämään ulkopuolelta. Voiko sen tehdä itse vai onko se laaja työ?
Huom: Jos aiomme laittaa makuuhuoneen sinne tai emme, vaikuttaa FTX-ilmanvaihdon vetämiseen, ja minun täytyy ilmoittaa siitä maanantaina, joten olen erittäin kiitollinen nopeasta palautteesta tästä!
Meidän täytyy järjestää lisämakuuhuone meille vanhemmille. Tätä tarvitaan siitä lähtien kun pojat eivät halua jakaa makuuhuonetta enää, siihen asti kunnes vanhin lapsi muuttaa pois, eli noin 8-10 vuotta.
Kellarissa meillä on huone, jota ajattelimme käyttää tähän tarkoitukseen. Ehtoja ovat:
* Talo rakennettu 1960-luvulla.
* Kellariseinät ovat betoniharkkoja. Lattia ja välipohja ovat betonia.
* Mitat 440 x 220 cm. Korkeus 210.
* Avattava ikkuna on olemassa.
* 175 cm leveä elementti on olemassa.
* Kaksi poistumistietä.
* Asennamme FTX-ilmanvaihdon koko asuntoon, mukaan lukien kellari.
* Salaojitus tehty 2005.
Onko kaikki kunnossa?
Vai onko olemassa tekijöitä, joita meidän täytyy selvittää, tietääksemme onko siellä ok olla makuuhuone vai ei?
Ainoa asia, jota olen miettinyt ja jota haluan kysyä, koskee huoneen eristystä ja lämpöä.
Nykyään kiinni olevat puukulmat aiomme purkaa, koska ei pitäisi olla orgaanista materiaalia kellarissa. Kun siitä tulee makuuhuone, ajattelimme maalattua betoniseinää (tai rapattua). Onko huone riittävän lämmin talvella? Vai täytyykö meidän eristää?
Koska 150 cm seinästä on maan alla ja 60 cm on yläpuolella, mietin, eristääkö maa huoneen.. Mutta jos meidän täytyy eristää, olen ymmärtänyt, että suositellaan eristämään ulkopuolelta. Voiko sen tehdä itse vai onko se laaja työ?
Huom: Jos aiomme laittaa makuuhuoneen sinne tai emme, vaikuttaa FTX-ilmanvaihdon vetämiseen, ja minun täytyy ilmoittaa siitä maanantaina, joten olen erittäin kiitollinen nopeasta palautteesta tästä!
JanneJanne123
Talon omistaja
· Stockholm
· 2 911 viestiä
JanneJanne123
Talon omistaja
- Stockholm
- 2 911 viestiä
Se ei kuulosta kummalliselta sisustaa makuuhuone sinne, mutta itse olisin täydentänyt kehottaen mittaamaan radonin.
Ulkopuolisen eristyksen osalta tehdään usein samaan aikaan salaojituksen kanssa tyypillisesti isodränillä tai vastaavalla, miten teidän salaojitus on tehty?
Ulkopuolisen eristyksen osalta tehdään usein samaan aikaan salaojituksen kanssa tyypillisesti isodränillä tai vastaavalla, miten teidän salaojitus on tehty?
Hienoa!
Radonmittaus tehty. Kellarissa se oli 90 bq, joten se on hyvä. Kuten sanottu, aiomme asentaa FTX-ilmastoinnin, joten jos aiomme käyttää huonetta makuuhuoneena, heidän pitäisi pystyä vetämään tuloilmakanava sinne, jolloin ilma on hyvää ja radonpitoisuus vieläkin alhaisempi.
Salaojitus tehtiin edellisen omistajan aikana, mutta tiedän, että siellä on isodrän. Kertooko se jotain ulkoisesta eristyksestä?
Radonmittaus tehty. Kellarissa se oli 90 bq, joten se on hyvä. Kuten sanottu, aiomme asentaa FTX-ilmastoinnin, joten jos aiomme käyttää huonetta makuuhuoneena, heidän pitäisi pystyä vetämään tuloilmakanava sinne, jolloin ilma on hyvää ja radonpitoisuus vieläkin alhaisempi.
Salaojitus tehtiin edellisen omistajan aikana, mutta tiedän, että siellä on isodrän. Kertooko se jotain ulkoisesta eristyksestä?
JanneJanne123
Talon omistaja
· Stockholm
· 2 911 viestiä
JanneJanne123
Talon omistaja
- Stockholm
- 2 911 viestiä
Kyllä, on olemassa erilaisia tapoja eristää ulkoa. Ennen käytettiin tavallista lasivillaa (tyhmää), mutta se voi myös olla solumuovilevyjä tai sitten Isodrän/pordrän.
Jos teillä on Isodrän, teillä on jo ulkoinen eristys.
Fantastista! Sehän oli mukava uutinen minulle! 
Nukumme kellarissa kesäisin, kun tavallisessa makuuhuoneessamme on 30 astetta tai enemmän. Kellarissa on noin 19 astetta ympäri vuoden, hieman viileämpää juuri nyt, koska säästämme lämmityksessä ja kellarissa on heikompi lämmitys (vähemmän pattereita) kuin asuinkerroksessa. Talo on hieman vanhempi kuin teidän, mutta uskon, että se voi silti olla vertailukelpoinen.
Tulee kosteaa yön aikana, kun nukumme siellä, joten käytämme kosteudenpoistajaa päivisin. Se on liian äänekäs, jotta sitä voisi käyttää öisin. Ennen kuin aloitimme kosteudenpoistajan käytön, lakanat olivat hieman kosteita parin yön jälkeen. Meillä ei ole aktiivista ilmanvaihtoa kellarissa. On mahdollista, että FTX voi ratkaista kosteusongelman, muuten voi hankkia kosteudenpoistajan tarpeen mukaan.
Laittakaa mielellään kolmilasiset ikkunat, jos niitä ei ole. Se tekee suuren eron kylmäsäteilyyn ja vetoisuuteen talvella.
Katsokaa, voiko asentaa kellariin tarkoitetun kokolattiamaton. Kellarilattiat ovat kylmiä paljain jaloin. Meillä on neulahuopamatto, luultavasti 40 vuotta vanha, ja se tekee suuren eron.
Tulee kosteaa yön aikana, kun nukumme siellä, joten käytämme kosteudenpoistajaa päivisin. Se on liian äänekäs, jotta sitä voisi käyttää öisin. Ennen kuin aloitimme kosteudenpoistajan käytön, lakanat olivat hieman kosteita parin yön jälkeen. Meillä ei ole aktiivista ilmanvaihtoa kellarissa. On mahdollista, että FTX voi ratkaista kosteusongelman, muuten voi hankkia kosteudenpoistajan tarpeen mukaan.
Laittakaa mielellään kolmilasiset ikkunat, jos niitä ei ole. Se tekee suuren eron kylmäsäteilyyn ja vetoisuuteen talvella.
Katsokaa, voiko asentaa kellariin tarkoitetun kokolattiamaton. Kellarilattiat ovat kylmiä paljain jaloin. Meillä on neulahuopamatto, luultavasti 40 vuotta vanha, ja se tekee suuren eron.
Kiitos kuvauksestasi!mrsnhp sanoi:
Nukumme kellarissa kesäisin, kun lämpötila on 30 astetta tai enemmän tavallisessa makuuhuoneessamme. Meillä on kellarissa noin 19 astetta ympäri vuoden, hieman kylmempää juuri nyt, koska säästämme lämmityksessä ja kellarissa on huonompi lämmitys (vähemmän elementtejä) kuin asuinhuoneessa. Talomme on hieman vanhempi kuin teidän, mutta uskon, että se voi olla silti vertailukelpoinen.
Kosteutta kertyy yön aikana, kun nukumme siellä, joten käytämme kosteuspoistajaa päivisin. Se pitää liian kovaa ääntä, jotta olisi mukavaa käyttää sitä öisin. Ennen kuin aloimme käyttää kosteuspoistajaa, lakanat olivat hieman kosteita parin yön jälkeen. Meillä ei ole aktiivista ilmanvaihtoa kellarissa. On mahdollista, että FTX voi ratkaista kosteusongelman, muuten kannattaa hankkia kosteuspoistaja tarvittaessa.
Laita mielellään kolmilasiset ikkunat, jos niitä ei ole. Ne vaikuttavat merkittävästi kylmältä hohkaamisen ja vedon kannalta talvella.
Katso, voitteko laittaa kellariin tarkoitetun kokolattiamaton. Kellarilattiat ovat kylmiä, kun on paljain jaloin. Meillä on neulahuopamatto, luultavasti 40 vuotta vanha, ja se tekee suuren eron.
Klikkaa tästä vastataksesi