Olen juuri alkanut repiä tapettia olohuoneen yhdeltä seinältä, se on ulkoseinä. Lattiassa olevista polttomerkeistä päätellen sohva, jossa edellinen omistaja on istunut päivät pitkät ja polttanut, on ollut tällä seinällä.
Ovatko nämä nikotiini- ja tervatahrat? Jos näin on, riittääkö estemaali vai pitääkö minun vaihtaa nämä kipsilevyt?
Voivatko kipsilevyt olla tällaisessa keltaisemmassa värissä? Vai onko muita syitä, jotka voivat saada levyn näyttämään tältä?
Kun raaputin tapettia, käteni muuttuivat aivan ruskeiksi tästä. Olen tahallani ottanut kuvan viereisestä kipsilevystä, jotta voitte verrata sitä ja nähdä, miltä se ja kaikki muut levyt talossa ovat näyttäneet.
Gipsseinä, josta poistettu tapetti. Seinän pinnassa näkyy ruskeita tahroja. Vasemmalla uusi gipslevy vertailtavaksi.
Kuva kahdesta vierekkäisestä seinästä; yksi on vaaleampi, toinen kellertävän ruskea, mahdollisesti savusta tai terva- ja nikotiinitahroista.
Kuvassa on vaaleanruskea kipsilevyn pinta, jossa on epätasaisia valkoisia tahroja ja pieniä mustia pisteitä.

Jos ei ole liian monta levyä, niin olisin vaihtanut. Nikotiini tarttuu tiukasti ja joskus menee monta kerrosta estettä ennen kuin se on tiivis. Nafapohjainen estemaali toimii kuitenkin hyvin, mutta sitä on vaikea saada.

Kipsilevy muuttuu keltaiseksi, jos se on käsittelemätön, mutta jos siellä on ollut kovan luokan tupakoitsija niin...
Ikävää, jos oikeaa maalia ei ole enää saatavilla.
Onko esimerkiksi Norja myös asteittain poistunut öljypohjaisesta (ilman vesilitkua) -maalista?

Olen ajatellut pohjustaa öljypohjaisella maalilla beckers non dropin, jonka pitäisi olla alkydimaali eli ei vesipohjainen käsitykseni mukaan, sitten maalata päälle värillisellä maalilla, olemme valinneet Lady pure color supermattin.
Tähän mennessä levy näyttää tältä. Onko monimutkaista vaihtaa kipsilevyt? Pärjääkö aloittelija sen kanssa? Mitä voi maksaa ostaa levy?

Meillä oli vanha katto kesämökissämme, jota ei voinut saada valkoiseksi tavallisella kattomaalilla, joten kävimme maalikaupassa ostamassa eristävää maalia.
- Eikö sinulla ole mitään lakkabensiinipohjaista pohjamaalia?
Kyllä, minulla oli Rustan ulkopohjamaalin purkki! Levitettiin kerros sitä ja sitten jälleen kattomaalia päälle. Nyt siitä tuli valkoinen kuten piti, ilman eristävää maalia, joka oli todella kallis.

Värimielessä olemme jo päättäneet mitä käytämme ja estomaali on todella halpa maali 1098 kr 10 litralta. Mietin, onko tämä nikotiinia vai onko joku nähnyt tällaisen värjäytymisen johtuvan jostain muusta? Ja riittääkö estomaali, vai pitäisikö mieluummin vaihtaa kipsilevy, ja saako aloittelija silloin vaihdettua kipsilevyt ja mitä se mahdollisesti voisi maksaa?

Tapauksessani (joka oli kunnolla sisään tupakoitu) riitti repimään tapetit, hiomaan seinän, sitten maalaamaan kahdesti estomaalilla.
Se pysyi tiiviinä niin kauan kun asuin talossa.

Jälkikäteen ajatellen olisin vaihtanut kipsilevyn. Ajallisesti se olisi ollut nopeampaa, ja olisi voinut mahdollisesti lisäeristää myös joitakin seiniä, mikä olisi ollut hyvä.

corre sanoi:
Min tapauksessani (joka oli kunnolla savustunut) riitti, että repin tapetit, hioin seinän ja sitten maalasin kaksi kertaa sululla.
Se piti tiukasti niin kauan kuin asuin talossa.

Jälkikäteen olisin vaihtanut kipsilevyt. Ajallisesti se olisi ollut nopeampaa, ja olisi voitu mahdollisesti lisäeristää joitain seiniä, mikä olisi ollut hyvä.
Samanlainen sinun seinäni minun seinäni? Surullista on, että edellinen omistaja asui täällä vain vuoden, joten hänen on täytynyt tupakoida kuin h*lvetti...

Vaikea sanoa näiden kuvien perusteella. Kun sain poistettua 3 kerrosta tapettia, suurin osa "tjärade" oli poissa, mutta haju jäi jäljelle. Maalaus korjasi sen. Älä unohda Särkeä kattoa ja mahdollisesti lattiaa, sekä tiivistää saumat seinän ja katon välillä.

Okei, sillä tämä on ensimmäinen levy, joka on näin huonossa kunnossa. Kaikki muut ovat olleet tosi hienoja, ja kuten sanot, suurin osa haisusta oli makuuhuoneen tapeteissa, ja nyt kun siellä ei ole ollut tapetteja noin 2 viikkoon, haju on lähes kokonaan poissa. Katto pitää ehdottomasti maalata kiinnitysaineella, kun käytetään tapettihöyrystintä, jotta katosta tippuvat pisarat eivät ole aivan ruskeita...:P
Lattiat eivät sen sijaan tee me mitään.

• Tykkään
corre
  • Laddar…
Olen nyt paljastanut levyn nikotiini imeytyneen viereen, ja se on hieman keltaisen sävyinen, joten se on levy, joka on näin huonokuntoinen. Harkitsen siksi sen vaihtamista. Miten teen sen? Onko se vain ruuvien irrottamista ja levyn nostamista seinältä?
Miten on paksuuden ja sellaisen kanssa, tulevatko nämä levyt eri mittasuhteissa vai ovatko ne standardia?

Useimmat kipsilevyt, joihin olen törmännyt, ovat olleet 120*240 cm kokoisia ja 13 mm paksuja, mutta on olemassa muitakin mittoja, kuten 90 leveys, ja vanhat levyt voivat olla 12 mm (?). On helpompaa ruuvata alas, jos kaikki ruuvit ovat helposti saatavilla, koska silloin se pysyy yhtenä kappaleena myös... eikö lattia- tai kattolista ole tiellä?

Ne ruuvit, jotka näen, ovat se rivi, joka sijaitsee levyn keskellä pitkänä rivinä, jalkalistan olen poistanut ja siellä on yksi ruuvi jokaisessa alakulmassa. Kattolista on vielä paikallaan, joten kysymys kuuluu, onko sinnekin ruuvattu kaksi ruuvia, muuten minun täytyy ottaa se kattolistan pala alas, koska se on vain levyä. Nämä levyt ovat vuodelta 1991.

I
  • Tykkään
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.