Onko kenelläkään käsitystä siitä, miltä prefab-elementit näyttivät Neuvostoliiton miljoonaohjelmassa 60-luvulla?
Olen siis kiinnostunut asioista kuten lämmöneristyksen mitat, betoni, ikkunatyyppi/U-arvo, ilmanvaihtojärjestelmä jne. kaikissa niissä Khrushchyovka-taloissa, jotka rakennettiin.
Ovatko ne samanlaisia kuin ne, joita käytettiin Ruotsin miljoonaohjelmassa?
Olen erittäin kiitollinen vastauksista, antakaa mielellään myös lähteitä, jos voitte.
Ystävällisin terveisin Dileman

Viimeksi muokattu:
Minulla ei ole aavistustakaan, mutta olen todella utelias miksi kysyt?

Lähdetään siitä, että suurin osa oli selvästi paljon huonompaa kuin ruotsalainen miljonprogrammet.

... ja miksi se olisi niin ?

(kenties varustettuna mikrofoneilla)

mexitegel sanoi:
Minulla ei ole aavistustakaan, mutta olen erittäin utelias tietämään, miksi kysyt?
Koska entisessä Neuvostoliitossa on edelleen miljoonia rakennuksia, jotka nykyiseen standardiin verrattuna ovat huonosti eristettyjä ja vaativat korkeat lämmityskustannukset.
Varakkailla alueilla heillä on yleensä varaa täydennyskorjaukseen tai yksinkertaisesti purkaa nämä ja korvata ne uusilla taloilla, mutta köyhemmillä alueilla ei ole varaa tähän, kuten Mongolia jne.
Olen aloittamassa laskelmia siitä, mitä näiden kunnostaminen kohtuulliselle tasolle maksaisi, mutta minulta puuttuu tiedot laskemiseen.
Minulla ei oikeastaan ole aavistustakaan, mistä tällaisia tietoja voisi löytää, olen etsinyt useita päiviä, mutta turhaan... :(
Tämä on tavallaan viimeinen mahdollisuuteni, toivottavasti täällä on joku, joka tietää, mihin voi kääntyä.

Ehkä voisitte kokeilla Venäjän suurlähetystöä, joka voisi antaa vinkkejä, jotta voitte ottaa yhteyttä johonkin rakennusyritykseen tai vastaavaan? <- villi arvaus...

Onhan täällä monia balttilaisia käsityöläisiä, jotka olivat todennäköisesti neuvostoliittolaisia käsityöläisiä siihen asti, kunnes muurit ja liitot kaatuivat. Ehkä voisit etsiä jonkun yrityksen, joka vuokraa balttilaisia käsityöläisiä, ja kysyä, onko heillä joku oikea seniori, joka oli mukana kylmän sodan päivinä. Oletan, että Riian laita-alueet rakennettiin suurin piirtein kuten Moskovan?

yens sanoi:
För jag utgår ifrån att Rigas ytterområden byggdes ungefär som Moskvas?
Ulkoisesti se on ainakin hyvin samanlaista

Mexitegel ja Yens ja kaikki te, jotka olette yrittäneet auttaa, kiitos todella paljon vinkeistä, se auttoi, että en edes ajatellut sitä :)
Ystävällisin terveisin Dileman

Olen tutkinut vuokrataloa Ukrainassa, joka on rakennettu vuonna 1980. Kaupungin talot ovat yleensä erittäin huonokuntoisia. Todennäköisesti mitään huoltoa ei ole tehty 1991 jälkeen. Talo on myös erittäin huolimattomasti rakennettu. Ulko- ja kantavat seinät on muurattu tiilistä. Seinät ovat noin 50 cm paksuja. Sisäpuolella on kivikerros, sitten ilmaa ilman eristystä. Ulkopuolelta en tiedä, kuinka monta kivikerrosta on. Ovien ja ikkunoiden yläpuolella on muurattu betonipalkki. Kantamattomat väliseinät on muurattu noin 50 x 100 cm:n kokoisista kipsilohkoista, noin 10 cm paksuja. Kaikki seinät on sisäpuolelta rapattu 1-3 cm paksulla "glina"-laastilla. Välipohja muodostuu esivalmistetuista ontelobetonielementeistä. Asunnossa, jossa olen ollut, on laiminlyöty betonielementtien asennus niin, että kahden vierekkäisen ero on 4-5 cm korkeussuunnassa. Sisälattiat ovat puulattioita, jotka on rakennettu korotettujen rakenteiden päälle. Ilmanvaihto on painovoimainen. Kaikissa asunnoissa on oma piippu keittiössä. Tuloilmaventtiilit puuttuvat. Kaikissa huoneissa voi avata pienemmän osan ikkunasta tuulettamista varten. Sähkö on vedetty laastin sisään ilman putkia.

Olen viettänyt melko paljon aikaa eräässä asunnossa unkarilaisessa "miljoonatalossa" kuusikymmentäluvulta (en tiedä rakennusvuotta, mutta avioliiton kautta sukulaiseni on asunut yhdessä asunnoista myöhäisestä kuusikymmenluvusta lähtien).
Talo vaikuttaa olevan tehty betoniprefab-elementeistä, ainakin välipohjat ja ulkoseinät.
Asunnoissa on enimmäkseen parkettilattiat, narisevat ja hieman joustavat mutta ilmeisesti kulutusta kestävät, koska ne vaikuttavat olevan alkuperäisiä.
Paljon ikkunapinta-alaa - suurin osa ulkoseinästä koostuu ikkunoista, joista monet voidaan avata.
Lämmitys tapahtuu keskuslämmitysvesipattereiden avulla, joiden lähde on tuntematon. Mutta talvella voi olla melko kylmää.
Lämminvesi tuotetaan myös keskitetysti (toisin kuin vanhemmissa keskisen Budapestin taloissa, joissa tavallista näyttää olevan pieni kaasutoiminen lämminvesivaraaja jokaisessa asunnossa, sijoitettu kylpyhuoneeseen).
Kaasuliesi.
LVI-asennukset herättävät kunnioitusta tai kauhua, riippuen siitä, miten asiaa katsoo...hyvin paljon näkyviä putkia ja porraskäytävässä voi nähdä valtavan massiivisia metalliputkia (valurauta?), joissa on suuret pultit saumoissa. Näyttää enemmänkin vanhalta rahtialukselta kuin talolta. Tarvitsee varmaan aika paljon huoltoa - lämminvesi katkaistaan ylläpitoa varten melko usein, olen saanut käsityksen.

Asunnot ovat melko ahtaita. Toinen asunto, jossa olen ollut eniten, on kaksio, jonka kokonaispinta-ala on pienempi kuin monen ruotsalaisen yksiön: Tila on noin 12 neliömetriä...toinen on 5-6 neliömetriä...ikkunaton keittokomero, jonka lattiatila riittää juuri ja juuri sille, joka tekee ruokaa...kylpyhuone, jossa on melko pieni kylpyamme, wc, pesuallas, pieni päältä täytettävä pesukone ja lisäksi yhtä paljon lattiatilaa kuin keittokomerossa. Erittäin vähän vaatekaappeja, irtonaiset vaatekaapit ovat välttämättömiä.

Saatan käydä tuossa talossa kesällä, joten voin tarkistaa tarkemmin yksityiskohdat silloin!

Tuhannet kiitokset manose ja farzan, arvostan todella apuanne, olen juuri nyt täydessä vauhdissa työn kanssa ja se muuttui heti hieman helpommaksi nyt .)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.