Hei!

Aion ampua (naulipyssy) uuden paneelin julkisivuun, mutta mietin, minkä kokoisia nauloja minun pitäisi valita.

Paneeli on 21mm paksu ja naulataan koolaukseen, joka on 28mm paksu.

Logiikkani mukaan oikean naulan tulisi olla 50mm pitkä, koska pidempi naula menee vain koolauksen läpi ja tuulensuojaan, mikä ei pitäisi olla etu, mutta kun katson suositeltuja naulapituuksia paneeleille, suositellaan 65mm tai 75mm pitkiä nauloja, mikä mielestäni on kummallista, vai onko minulla erityisen ohkainen koolaus?

Minkä kokoisen naulan minun pitäisi valita, ja onko hyötyä maksaa ylimääräistä liimallisista nauloista, joita esimerkiksi Senco tarjoaa valikoimassaan, jotta naula pysyisi paremmin paikoillaan?

/Jonas

Ei ole vain pituudet, jotka erottavat 50 ja 65 sekä 75 mm:n naulat toisistaan. Ne ovat myös paksumpia pituuden kasvaessa. Paksuus vaikuttaa mm. vetolujuuteen, leikkauslujuuteen ja kestävyyteen.

Eikö ole ongelma, että naula menee tuulensuojalevyn läpi naulausrimoituksen takana?

/Jonas

En voi nähdä.

• Tykkään
larssad ja 1 muu
  • Laddar…
OK. Sitten panostan 75mm nauloihin.

Pitäisikö minun käyttää "tavallisia" Gunnebo vai panostaa Sencoon liimalla?

/Jonas

En tunne Sencos nauloja.
Mutta tavallinen lankanaula, Gunnebo, toimii yleensä.

Sitten panostan Gunneboon. Se on ollut käyttämäni naula tähän asti, ja Senco-naulan hankkiminen tuntuu vähän hankalalta. Sitä varten täytyy mennä jollekin heidän jälleenmyyjälleen, ja heidän päätoimensa ei ole varmasti pitää varastossa nauloja. Gunneboa voi ostaa mistä tahansa K-Rauta.

Kiitos avusta.
/Jonas

• Tykkään
MarcusMathisen
  • Laddar…
anaitis sanoi:
Ei ole vain pituudet, jotka eroavat 50, 65 ja 75 mm nauloilla. Ne myös paksuuntuvat pituuden kasvaessa. Paksuus vaikuttaa muun muassa vetolujuuteen, leikkauslujuuteen ja kestävyyteen.
Jos nyt tarkoitat nauloja naulapistoolille, mitä epäilen, koska puhut Sencosta, niin se on normaalisti yhtä paksu riippumatta pituudesta. Ammuttava naula kiinnittyy paljon tiukemmin kuin tavallinen. Jos pitäisi vetää irti väärin tullut naula, se on tuskin mahdollista. En näe mitään järkeä ampua nauloja, jotka ulkonevat tuuman verran takaosassa. Olen naulannut kaiken paneelin 50 mm nauloilla, eivätkä ne ole osoittaneet merkkejä putoamisesta.

• Tykkään
Zedo
  • Laddar…
Milkshaken
2½ kertaa puun paksuus on se mitä tarvitaan.... Olisin käyttänyt 3".. eli 75 x 2,8
galvanoitu totta kai...

Viimeksi muokattu:
Ruostumaton minkä sääntöjen mukaan?
Tuskin...
Sen ei tarvitse olla kampanaula tai isku myöskään. isku ja kampanaula eivät ole sama asia myöskään.
tavallinen lankanaula 75x2.8 galvanoitu se pitäisi olla.

JonasHolm sanoi:
Hei!
Paneeli on 21 mm paksu ja se naulataan 28 mm paksuun rimoihin.
Logiikkani mukaan oikean pituuden naula olisi silloin 50 mm pitkä, koska pidempi naula menee vain läpi rimojen /Jonas
JonasHolm, olen täysin samaa mieltä kanssasi!
Miksi käyttää naulaa, joka menee tyhjään (tai eristeeseen)?

Olen itse naulannut paneelia styrox-eristeen päälle 22 mm rimoilla.
Käytin 60 mm nauloja (ei pistoolia, käsin naulattu),
ja 75 mm nauloja kuubalaisille rimoille.
Ei yhtään paneelilautaa irronnut 20 vuoteen.

Sinun tapauksessasi käyttäisin varmaankin myös 60 mm naulaa, jotta se istuu hyvin,
50 mm ei mene riman läpi kuin kärjellä.

Mutta pysy kannassasi!

//KoW

saturnus sanoi:
Sääntöjen mukaan sen tulee olla lovettu naula (kamspik) ja ruostumaton.
Saturnus, mitkä "säännöt" hylkäävät kuumasinkityn lankanaulan paneelilaudoille?

//KoW

Edit: Anteeksi styrman1, olin hiukan myöhässä! //KnockOnWood

Kuten aiemmin mainittiin, kyseessä on pistolspik, ja kaikki pituudet (paitsi 90mm) ovat yhtä paksuja.

Olen huolissani siitä, että naulan kärki rikkoo kankaan, jos kärki työntyy taaksepäin ja kangas liikkuu. Karmit ovat pystysuorassa ja vaakalistoitus vaakasuorassa, joten seinäkarminen välissä tuulensuojakangas "roikkuu" löysästi, niin sanotusti, ja voi liikkua.

Kuten aiemmin mainittiin, en ymmärrä, mitä hyötyä on siitä, että naula työntyy tuulensuojakankaan ja eristyksen läpi taakse. Eihän se voi vaikuttaa voimaan, joka vaaditaan vetämään naula ulos.

/Jonas

Liityn niiden joukkoon, jotka ajavat 60 mm tässä tapauksessa sekä Gunnebo. Gunnebo toimii ainakin useimmissa tapauksissa.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.