45 394 lukukertaa ·
16 vastausta
45k lukukertaa
16 vastausta
Naulaa Z-paneeli - mihin naulat sijoitetaan?
Olen parhaillaan asentamassa 22x145 kaksinkertainen s-fasettispaneeli a.k.a. z-paneeli (ja muutama muu nimi).
Paneeli asennetaan pystysuoraan ja olen laudoittanut vaakasuoraan 28x70 60 cm välein.
Nyt kysymykseeni, olen lukenut foorumilta muista paneelityypeistä, esim. peitelautapaneeli tai peiterimalautapaneeli, että ihmisillä on mielipiteitä naulojen määrästä per lauta ja niiden sijoittelusta. Z-paneelin tapauksessa olen epävarma.
Näin Beijerissä Kungsbackassa, että he asettivat kaksi naulaa jokaiseen ristikkoon, hieman vinon reunassa. Minun tapauksessani, jossa on 5 ristikkoa, se tarkoittaisi 10 naulaa per lauta.
Kun katson Moelvenin paneelikuvausta (http://www.moelven.com/se/Produkter...el/Ytterpanel-Gran/Montering-Ytterpanel-Gran/), näyttää siltä, että heidän mielestään pitäisi laittaa yksi naula jokaiseen ristikkoon (minun tapauksessani 5 naulaa per lauta). Se ei ole ihan sama paneeli kuin minun, minun laudat ovat viistot koko matkalta reunoille asti (kuten liitetyssä kuvassa Träguidenista). Liitän kuvan Moelvenista alla, huomaa, että kuva koskee vaakasuoraa paneelia, mutta tulkitsen tekstin alla tarkoittavan sitä, että saman pitäisi tehdä pystysuoralle.
Yhdellä naulalla ajattelen, että on suuri riski, että laudat kaareutuvat.
Onko mitään haittaa kahdesta naulasta per ristikko, muuta kuin se, että nauloja menee paljon?
Tällä hetkellä ajatuksena on laittaa naulat yhdelle puolelle Moelvenin kuvan mukaan ja sitten symmetrisesti toiselle puolelle - näin sen Beijerissä.
Onko teillä mielipiteitä tai ehdotuksia?
Paneeli asennetaan pystysuoraan ja olen laudoittanut vaakasuoraan 28x70 60 cm välein.
Nyt kysymykseeni, olen lukenut foorumilta muista paneelityypeistä, esim. peitelautapaneeli tai peiterimalautapaneeli, että ihmisillä on mielipiteitä naulojen määrästä per lauta ja niiden sijoittelusta. Z-paneelin tapauksessa olen epävarma.
Näin Beijerissä Kungsbackassa, että he asettivat kaksi naulaa jokaiseen ristikkoon, hieman vinon reunassa. Minun tapauksessani, jossa on 5 ristikkoa, se tarkoittaisi 10 naulaa per lauta.
Kun katson Moelvenin paneelikuvausta (http://www.moelven.com/se/Produkter...el/Ytterpanel-Gran/Montering-Ytterpanel-Gran/), näyttää siltä, että heidän mielestään pitäisi laittaa yksi naula jokaiseen ristikkoon (minun tapauksessani 5 naulaa per lauta). Se ei ole ihan sama paneeli kuin minun, minun laudat ovat viistot koko matkalta reunoille asti (kuten liitetyssä kuvassa Träguidenista). Liitän kuvan Moelvenista alla, huomaa, että kuva koskee vaakasuoraa paneelia, mutta tulkitsen tekstin alla tarkoittavan sitä, että saman pitäisi tehdä pystysuoralle.
Yhdellä naulalla ajattelen, että on suuri riski, että laudat kaareutuvat.
Onko mitään haittaa kahdesta naulasta per ristikko, muuta kuin se, että nauloja menee paljon?
Tällä hetkellä ajatuksena on laittaa naulat yhdelle puolelle Moelvenin kuvan mukaan ja sitten symmetrisesti toiselle puolelle - näin sen Beijerissä.
Onko teillä mielipiteitä tai ehdotuksia?
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 933 viestiä
OK, juuri noin ajattelin.Dan_Johansson sanoi:
Mitä valkoista on naulojesi vieressä? Utesaumaa, koska naulat menivät liian syvälle?
Mikä on hienoin asia työkalupakissa? Moottorisaha? ;-)
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 933 viestiä
Det vita är pohjamaali...P Prosit sanoi:
Aivan oikeassa moottorisahasta ..
Itse harkitsen käsinnaulaamisen ja naulapyssyn välillä - en ole kovin innostunut lyömään yli 2000 naulaa käsin, mutta en ole tarkistanut, voinko laskea paineen sopivalle tasolle Biltemapyssyssä niin, että voin lyödä viimeisen senttimetrin käsin.Dan_Johansson sanoi:
Valkoinen on pohjamaali...en välitä paljon jos naulanreiät näkyvät, mutta siitä tulee pieni kraatteri, johon ei halua veden seisovan... Jos on vähän tarkempi, voi varmasti käyttää jotain täyttävämpää... Ei ole ihan helppoa saada tasaista tulosta ilmakäyttöisellä naulapyssyllä. (kyllä, samassa paikassa on kaksi naulaa...
)
Täysin oikein moottorisahasta..![]()
Mitä nauloja käytit muuten? 2,8x75 tai jotain sellaista?
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 933 viestiä
Se yleensä käy loistavasti laskea painetta.. Otin mitä minulla oli, luulen, että ne olivat 60 mm, mutta se saattaa olla lyhyimmästä päästä..
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Yksi tai kaksi naulaa per sääntö?
Jos katsot kuvaasi

naulataan yleensä vain oikealle puolelle. Mitä hyötyä olisi naulasta vasemmalla puolella?
Oikeanpuoleinen naula painaa yhteen lautojen sauman, mutta jos lisäksi on naula alalauan (se, jossa on ura) reunassa, mitä hyötyä siitä on?
Meillä on tosin vain vaakasuora Z-paneeli kolmessa talossamme, kaksi niistä on ammattilaisten rakentamia, yksi minun, amatöörin.
Ja tosin haluaisin oikeastaan suositella, ettei Z-paneelia käytettäisi pystysuorassa. Geometrian vuoksi on helppo tulla rakoja ja ilmatiiviys voi heiketä, jolloin sadevesi voi päästä sisään, jos se on pystysuorassa.
Minulla on tästä kokemusta edellisestä talostamme, jossa jouduimme vaihtamaan koko päädyn, joka mätäni aina sisäpuolen kipsilevyyn asti. Se talo tosin ei sisältänyt ilmarakoa paneelin sisällä.
Jos on olemassa riski piiskaavasta sateesta ja vahvasta tuulesta, mielestäni Z-paneeli pitäisi asentaa vaakasuoraan, jotta vuotoja voidaan välttää. Olen lukenut tämän suosituksen jostain, ja jos katsotaan pienkaupunkeja
Norjan Sørlandetissa, nähdään että vaakapaneeli on uskomattoman yleinen. Eikä se ole mikään muotivillitys,
kuten täällä Ruotsissa, vaan on ollut yleinen pitkään.
Mutta ehkä sinulla ei ole mahdollisuutta valita vaaka- ja pystysuoran välillä? Missä talo sijaitsee?
Ja asenna paneeli siten, että tuuli ei puhalla rakoon, ottaen huomioon vallitsevan tuulensuunnan.
Toivottavasti tämä ei kuulosta liian negatiiviselta nyt
Ja muuten olemme käyttäneet tavallista 75x2,8 mm sinkittyä lankanaulaa.
Paitsi isossa talossa, joka on naulattu koneella. Ja siellä meidän piti täyttää "naulanreiät" ulkokitillä ennen maalausta. Naulat olivat ammutut noin 5 mm sisään. Mutta se näyttää nyt erittäin hyvältä maalauksen jälkeen
Jos katsot kuvaasi

naulataan yleensä vain oikealle puolelle. Mitä hyötyä olisi naulasta vasemmalla puolella?
Oikeanpuoleinen naula painaa yhteen lautojen sauman, mutta jos lisäksi on naula alalauan (se, jossa on ura) reunassa, mitä hyötyä siitä on?
Meillä on tosin vain vaakasuora Z-paneeli kolmessa talossamme, kaksi niistä on ammattilaisten rakentamia, yksi minun, amatöörin.
Ja tosin haluaisin oikeastaan suositella, ettei Z-paneelia käytettäisi pystysuorassa. Geometrian vuoksi on helppo tulla rakoja ja ilmatiiviys voi heiketä, jolloin sadevesi voi päästä sisään, jos se on pystysuorassa.
Minulla on tästä kokemusta edellisestä talostamme, jossa jouduimme vaihtamaan koko päädyn, joka mätäni aina sisäpuolen kipsilevyyn asti. Se talo tosin ei sisältänyt ilmarakoa paneelin sisällä.
Jos on olemassa riski piiskaavasta sateesta ja vahvasta tuulesta, mielestäni Z-paneeli pitäisi asentaa vaakasuoraan, jotta vuotoja voidaan välttää. Olen lukenut tämän suosituksen jostain, ja jos katsotaan pienkaupunkeja
Norjan Sørlandetissa, nähdään että vaakapaneeli on uskomattoman yleinen. Eikä se ole mikään muotivillitys,
kuten täällä Ruotsissa, vaan on ollut yleinen pitkään.
Mutta ehkä sinulla ei ole mahdollisuutta valita vaaka- ja pystysuoran välillä? Missä talo sijaitsee?
Ja asenna paneeli siten, että tuuli ei puhalla rakoon, ottaen huomioon vallitsevan tuulensuunnan.
Toivottavasti tämä ei kuulosta liian negatiiviselta nyt
Ja muuten olemme käyttäneet tavallista 75x2,8 mm sinkittyä lankanaulaa.
Paitsi isossa talossa, joka on naulattu koneella. Ja siellä meidän piti täyttää "naulanreiät" ulkokitillä ennen maalausta. Naulat olivat ammutut noin 5 mm sisään. Mutta se näyttää nyt erittäin hyvältä maalauksen jälkeen
Kaikkitietävä
· Västra götaland
· 10 933 viestiä
Nyt olenkin iloinen amatööri, mutta suurin osa vanhasta paneelista, jonka olen nähnyt, on yleensä kupera reunoiltaan taaksepäin, ja olen ajatellut niin, että on parempi olla kaksi naulaa, jotka pitävät "kuperuutta" vastaan kuin yksi....
Bergslagspanel enkelfas 22mm naulataan 48 mm nauloilla ja sen pitäisi riittää hyvin. Tämä on tehty, jotta ei puhkaista mahdollisia tuulisuojia jne.Dan_Johansson sanoi:
Olen vanhanaikainen ja mielestäni sellainen paneeli tulisi kiinnittää tavallisella galvanoidulla kolmetuumanaulalla, joka lyödään sisään vasaralla. Kaksi naulaa per koolaus ...... ja naularivin ei saa olla suora. Jos ei anna naularivin olla epätasainen ja mennä hieman siksakia, koolaus alkaa yleensä ajan myötä haljeta ja sitten laudat irtoavat.
Nyt olen kokeillut naulapyssyä muutamilla irtonaisilla paloilla, eikä se mennyt hyvin - jos säädän liian alhaisen paineen, se ei syötä nauloja, mutta tekee jäljen paneeliin iskurin laskeutuessa. Jos säädän sopivaksi nauloille, ne menevät usein liian syvälle (haluaisin mieluiten jättää noin 1 cm käsin naulattavaksi, mutta se ei onnistu). On parasta jatkaa käsinaulausta.
Minun tapauksessani tuulenpitävyyden ulkopuolella on: 50 mm Isover julkisivulevy, 28 mm pystylatta ilmarakoa varten, 28 mm vaakalatot, eli paneelin ulkopinnasta on 128 mm, joten ei ole riskiä puhkaista sitä. 75 mm naulat tuskin yltävät julkisivulevyyn asti, puuttuu muutama mm, joten tämä pituus ei pitäisi olla ongelma - mutta vasaraniskuja tulee tietysti enemmän. Pidän mielelläni kiinni 2,8 mm halkaisijasta, mutta voin tietenkin käyttää lyhyempiä nauloja, esim. 50-60 mm, mutta sattumalta minulla on runsaasti 2,8 x 75 nauloja.
Aion laittaa 2 naulaa per latta vähentääkseni riskiä, että laudat vääntyvät.
Minun tapauksessani tuulenpitävyyden ulkopuolella on: 50 mm Isover julkisivulevy, 28 mm pystylatta ilmarakoa varten, 28 mm vaakalatot, eli paneelin ulkopinnasta on 128 mm, joten ei ole riskiä puhkaista sitä. 75 mm naulat tuskin yltävät julkisivulevyyn asti, puuttuu muutama mm, joten tämä pituus ei pitäisi olla ongelma - mutta vasaraniskuja tulee tietysti enemmän. Pidän mielelläni kiinni 2,8 mm halkaisijasta, mutta voin tietenkin käyttää lyhyempiä nauloja, esim. 50-60 mm, mutta sattumalta minulla on runsaasti 2,8 x 75 nauloja.
Aion laittaa 2 naulaa per latta vähentääkseni riskiä, että laudat vääntyvät.
Jäsen
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 viestiä
Kaksi naulaa per sääntö. Koska sinulla on puolipontattu paneeli, josta takapontti puuttuu, tulee rakoja, kun puu kuivuu ja kupertuu, jos et laita naulaa molemmille puolille lautaa. Paneeli pitäisi sahata siten, että päässä on iloinen ukkeli, eli sydänpuu ulospäin, mutta sahurit eivät ehdi kääntää lautoja. Työpaine naulapyssyssä on yleensä 6-8 baria. Kuinka syvälle naula menee, säädät itse painamalla pyssyä eri voimakkuudella alustaa vasten. Kahdenkymmenen naulan jälkeen olet oppinut. Jos pidät pyssyä liian löyhästi, se pomppaa hieman laudasta ja naulaa kahdesti.
Teidän pitäisi muuten hankkia järjestelmä Ruotsissa miten nimetään paneelit, niin ette joutuisi käyttämään valtavasti eri nimityksiä samalle paneelille
Suomessa tämä paneeli kutsuttaisiin UYV:ksi (missä U tarkoittaa ulko tai sahapintaista, Y puoliponttia ja V viistettä).
Teidän pitäisi muuten hankkia järjestelmä Ruotsissa miten nimetään paneelit, niin ette joutuisi käyttämään valtavasti eri nimityksiä samalle paneelille
Suomessa tämä paneeli kutsuttaisiin UYV:ksi (missä U tarkoittaa ulko tai sahapintaista, Y puoliponttia ja V viistettä).
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Mitä tulee naulan pituuteen, niin tulos riippuu tietenkin siitä, mihin naulataan. Jos naulataan 22 mm paneeliin 28 mm naulauslattiaan, kolmisauvainen naula on överkill, 22+28=50. Mutta onhan olemassa 2,3x60 mm lanka-naulaakin, sen olisin varmaan valinnut.
Minulla, kun paneeli on vaakasuuntainen, 28 mm naulauskeelet ovat pystysuuntaisissa kehyksissä, joissa 9 mm ulko-gyproc välissä. Joten 22+28+9=59 mm tarkoittaa, että 75 mm naula menee myös hieman kehykseen, tulee vakaaksi ja hyväksi
Minulla, kun paneeli on vaakasuuntainen, 28 mm naulauskeelet ovat pystysuuntaisissa kehyksissä, joissa 9 mm ulko-gyproc välissä. Joten 22+28+9=59 mm tarkoittaa, että 75 mm naula menee myös hieman kehykseen, tulee vakaaksi ja hyväksi
Nyt on ensimmäinen sivu korjattu, siitä tuli 2,8x75, 2 per sääntö. Yhteensä lähes 1000 käsin naulattua naulaa sille sivulle, tuntuu hieman ranteessa.
Totesin, että se sujui erittäin sujuvasti, kun tein jigin, missä lautoja esinaulasi vaimoni ja minä vain asetimme ne seinää vasten, linjasin naulat ristilasereilla aiempiin nauloihin ja vedin ne sisään (vesivaaka tietysti myös, jotta se ei ajan kuluessa vinoudu). Suoria hienoja naularivejä, toivottavasti naulasääntö takana ei halkeile.
Nyt tulee pääty seuraavaksi osaprojektiksi.
Totesin, että se sujui erittäin sujuvasti, kun tein jigin, missä lautoja esinaulasi vaimoni ja minä vain asetimme ne seinää vasten, linjasin naulat ristilasereilla aiempiin nauloihin ja vedin ne sisään (vesivaaka tietysti myös, jotta se ei ajan kuluessa vinoudu). Suoria hienoja naularivejä, toivottavasti naulasääntö takana ei halkeile.
Nyt tulee pääty seuraavaksi osaprojektiksi.
Nostan tätä hieman, koska näytät olevan perilläKnockOnWood sanoi:
Mitä spikpituuteen tulee, niin tulos riippuu luonnollisesti siitä, mihin naulaat.
Jos naulaat 22 mm paneelia 28 mm spikläkt, niin kolmen tuuman naula on overkill, 22+28=50.
Mutta saatavilla on myös 2,3x60 mm johdenauloja, ne olisin todennäköisesti valinnut.
Minulla paneelit ovat vaakasuorassa, ja 28 mm naulakiskot sijaitsevat pystysuorilla kehikoilla, jossa välissä on 9 mm ulkogyprocia.
Joten 22+28+9=59 mm tarkoittaa, että 75 mm naula menee hieman myös kehikon sisään, ja se on tukevaa ja hyvää![]()
Olen asentamassa 30 mm länsirannikonlevyä vanhaan puufasadiin. Sen jälkeen 28 mm harvatekoinen ja vaakasuuntainen 22x120 z-paneeli.
Olen miettinyt vähän harvatekoinen ja paneelin naulapituutta. Onko sinulla hyviä ajatuksia tai ehdotuksia?