Aion naulata tai ruuvata verhouspaneelin julkisivuun kiinni.
Seinä koostuu pystytuesta 45x145, vaakapuut 45x45 ja sen päällä on 13 mm paksu asfaboard.
Paneeli koostuu alla olevasta laudasta 22x70 ja päälle tulevasta peittolaudasta 22x145.
Kyllä, paneelin taakse on tarkoitettu 10 mm tuuletusrako.

Kun käytetään 3" naulaa alapaneeliin, vain 30 mm naulasta menee 45x45 vaakapuutukeen, ja käytettäessä 4" naulaa peittolautaan, vain 33 mm tunkeutuu sisään.
Riittääkö tämä vai pitäisikö minun käyttää 4" tai 5" naulaa vai pitäisikö paneeli ruuvata kiinni?

Kuinka aiot toteuttaa ilmarakoa??

Minulla on sama järjestelmä kotona, vuorasin viime vuonna uudelleen (7" undervuorat + rima) naulasin vaneriliuskat asfaltin päälle, missä vaakasuorat koolaukset kulkevat. sitten laitoin kolmoset alle ja neloset päälle.
Jos haluaa tehdä ylitsevuotavaa, voi ruuvata kannet, mutta siitä tulee kalliissssssa.

PS: Se sopii h....n hyvin

Läpäistäkseni ilmarako, ajattelin aivan kuten sinäkin naulata kiinni joitain ohuita lautoja, missä koolaukset kulkevat. Mikä on vanerin paksuus? Mutta ehkä se kestää niin vähällä naulan sisäänmenolla.

• Tykkään
Eraf
  • Laddar…
Mitä sanot pahvipää, oletko menettänyt järkesi?

Laitoin 10 mm vanerin, 45 mm leveät, kiinnitetty 3" nauloilla
halutessa voi käyttää 22x70 tai 28x70 (harvat toisin sanoen) silloin saa "uuden" tukipuun eikä tarvitse huolehtia, että naulat eivät pidä, mutta kuten sanottu......SE PYSYY.
Ylisuunnittelusta ei ole mitään hyötyä!

En minä ruuvannut omiani, mutta ehkä olisi pitänyt, koska minulla on 50 mm ribb (on hyvä voida kiristää uudelleen). Minulla on lisäksi "vapaa" pääsy ruuveihin. Mutta se vie myös paljon enemmän aikaa ruuvata, ja onhan minulla muutakin tekemistä kuin vain räpeltää tämän kohteen parissa.......

Miksi ei tehdä "kuten tavallisesti" kun kiinnitetään paneelia?

Asfalevyn päälle asetetaan 22x45 rimoitus (tai jokin höyläämätön mitta, jos sitä suositaan) vaakasuoraan luomaan ilmarako.

Aluslauta kiinnitetään 3" naulalla rimoihin ja hieman runkoon. Kaksi naulaa jokaiseen vaakasuuntaiseen rimaan/runkoon jokaisessa laudassa. Pysyy kuin kallio.

Päällyslauta kiinnitetään 3" naulalla aluslautoihin.

Näin minä tekisin...

Kaikkien ohjeiden mukaan peitelautaa EI tule naulata aluskanteen halkeamien välttämiseksi.
Mutta ehkä se onkin hyvä idea kuitenkin.

Bob_the_builder
Ei, olet oikeassa Cubix. Kansi ei pidä naulata pohjalautoihin, vaan naulasääntöön. 4-tum!

MathiasS sanoi:
Miksi ei tehdä "kuten tavallisesti" kun kiinnittää paneelia?

Asfaboardin päälle asetetaan 22x45 läkt (tai joku höyläämätön koko jos sitä mieluummin haluaa) vaakasuorasti, jotta saadaan ilmarako.

Aluslauta naulataan 3" nauloilla läkkiin ja vähän syvemmälle kehykseen. Kaksi naulaa jokaiseen vaakasuoraan läkkiin/sääntöön jokaisessa laudassa. Kiinnittyy kuin vuori.

Peitelauta naulataan 3" aluslautoihin.

Niin minä tekisin...
Omassa tapauksessani halusin rakentaa niin vähän kuin mahdollista ottaen huomioon salninger ja muut olosuhteet.
tietenkin peitteet/rimat naulataan naularesoon niin että ne (aluslaudat ja peitteet) voivat liikkua toisistaan riippumatta, siinä tapauksessa kun on rima, väitän yhä, että on parempi käyttää ruuveja (vaikka en itse ole niin tehnyt) koska niitä voi jälkikiristää, juuri rima voi ajan myötä olla taipuvainen "löystymään."

Joo, ehkä käytän vaneria ilmarakoina ja 3" tai 4" alin laudoitus ja päällyslauta. Mahdollisesti ruuvaan alalaudan. On kuitenkin kätevää käyttää ruuveja, jos lauta menee väärin.

Bob_the_builder
Pastorn sanoi:
Te (pappskallar och cuber) puhutte asfabordeista, miten asettelette ne ja miksi ???
Asfaboard on vain toisenlainen tuulensuoja (tuulipaperin sijaan siis). Minä käytän ulkokipsiä.

cubix sanoi:
Kaikkien ohjeiden mukaan peitelautaa EI saisi naulata pohjalautaan, jotta vältettäisiin halkeamien syntyminen.
Mutta ehkä se on silti hyvä idea.
Ok.

Ei ehkä kuitenkaan hyvä idea... ;)

Pastorn sanoi:
Jag är ganska ny på forumet, jag har 3" spikrgel, utanpå det vindpapp. Sedan har jag 7" spikat med 3 ".

Ribben som spickar jag sedan.

Ni ( pappskallar och cuber)pratar om asfaborden, hur lägger ni den och varför ???

Det är mycket roliga idder som florerar på forumet, fortsätt  i den stilen!

//Pastorn

Har ett upprenoverat 70-tals hus, då gjorde man så.....
Gnu e väl i stort sett det enda som används idag !?!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.