Olen aloittamassa vuoden erilaisia pieniä projekteja. Tähän sisältyy muun muassa kahden makuuhuoneen rakentaminen olemassa olevaan asuntoon, yhteensä noin 40 neliömetriä.
Kysymys kuuluu, miten te ratkaisitte perustuksen tässä tapauksessa mahdollisimman taloudellisesti?
Loppuosassa asuntoa on vanha perunakellari sen alla, jota voisi kutsua rossipohjaksi. Asunnon lattiataso on noin 60 cm maanpinnan yläpuolella, missä on koolattu palkisto.
On ajatuksia valaa betonia toiseen paikkaan kiinteistössä samanaikaisesti ja ajattelen, että jos betonirekka kuitenkin tulee tänne, voin aivan yhtä hyvin valaa maanvaraisen laatan?
Voidaan sanoa, että asunto on rakennettu ladossa. Tällä puolella on tilapäisesti lankkuja, joiden ulkopuolella on peltiseinä.
Onko järjetöntä valaa eristämätön betonilaatta maahan, sitten muurata kolme riviä lekaa ja sen jälkeen rakentaa lattian tukirakenne lecaharkkojen päälle? Tällöin lattian taso olisi noin 60 cm, mikä on samalla tasolla muun asunnon lattian kanssa....
Aion valaa toisen autotallin lattian samassa yhteydessä ja ajattelin, että ei maksa paljon antaa betonirekan kaataa betonia nämä 40 neliömetriä ylimääräistä. Sitten minun täytyy rakentaa 60cm korkeus eroon tasoeroista ja kylmäsilloista asunnossa.
Olen etsinyt tietoa netistä, mutta voisiko joku selittää, miten yksinkertaisimmin luodaan ryömintätila?
Materiaalit perusmuurin alle? Täyttö ryömintätilassa? Menettelytapa perusmuurin valamiseen?
Minulla tulee olemaan betonikuorma-auto paikalla valamaan toista maanvaraista laattaa, ja ajattelin, että voisin samalla saada betonia myös tähän projektiin perusmuurin valamiseen.
Projektissani oletan, että tarvitsen perusmuuria vain 2 sivulle 4:stä, ei niille sivuille, jotka rajoittuvat viereisiin rakennuksiin?
Käsittääkseni ryömintätila on riskirakenne, ja kosteudenhallinnan riskin minimoimiseksi on kaksi tapaa:
1) Lämminperustus
2) Ilmankuivain
Lämminperustus on mielestäni ainoa hyväksyttävä ratkaisu uudisrakentamisessa. Ilmankuivain on hätäratkaisu olemassa oleville perustuksille.
Vaihtoehto lämminperustukselle on täyttää perustus Leca-kivillä tai Hasoporilla, (mutta olen saanut vaikutelman, että Hasopor on kalliimpi). Menetelmää on käytetty joissakin vanhoissa torppareiden perustuksissa. Jos aikoo asentaa tiiviitä lattioita, lattian tulisi olla todennäköisesti tuuletettu alapuolelta. Todennäköisesti riittää, että lattiapalkit ovat tuuletettuja.
Se on itse asiassa savea alla, mutta molemmilla rakennuksilla näyttää olevan hiekkaa ja makadamia seinien ympärillä.
Perustuslohkot menevät noin 40 cm maanpinnan alapuolelle, ja näyttää siltä, että on rakennettu suurilla kivillä ja sitten pienemmillä kivillä sekoitettuna sementtiin.
Puolen "plåtbyggnaden":n alla on 3m syvä torpargrund, joka on ollut perunakellari.
Siellä on vain maa alustana....
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.