Hei,

Nyt tarvitsen apuanne!

Aion rakentaa muurin.

Ensimmäinen ajatukseni, vaikka olen aivan aloittelija tässä asiassa, on valaa seinä massaa vastaan (katso kuva). Massa koostuu räjähdyskivistä (suurelta osin) ja osittain hiekasta. Joitakin metrejä massan sisällä on todennäköisesti kalliota.

Toinen ajatus on asentaa L-tukia, mutta tässä voi olla ongelmia kaiken räjähdyskiven kanssa.

Ajatuksena on, että ”seinä” (L-tuki tai valettu jalusta) massaa vastaan toimii vain tukena mahdolliselle massan aiheuttamalle paineelle. ”Seinän” eteen ajattelin muurata samalla kivellä kuten kuvassa 2, koska minulla on niitä ajotielläni.

Tarkoitus on tehdä työ itse mahdollisimman edullisesti.

Miten te tekisitte? Olenko aivan hakoteillä?

Jos aion valaa, ajattelin rakentaa muotin vanerista noin 5 cm leveäksi ja täyttää sen betonilla ja raudoituksella suoraan maaseinää vasten. Drenauksen ajattelin ratkaista pienillä rei’illä noin 10 cm maasta ylös koko ”seinä” pitkin. Aiemmin siinä oli vain valettu betoniosa yläosassa. Katso kuva. Ajattelen, että maasta ei tule paljon painetta, koska se on säilynyt hyvin vuosien ajan.

Kolmas vaihtoehto on muurata suoraan muurikivellä, mutta miten te käsittelisitte maanpaineen ym.? Mitä laitetaan ”seinän” ja muurikiven väliin?

Korkeus on noin 160 cm ja leveys on noin 7 metriä ”seinällä”. Katso kuva.

Odotan innolla ajatuksianne.

Ystävällisin terveisin, Marcus

• Kiviaidan tukimuuri, jossa on tasainen kivipinta ja sen edessä maata. Kivien välissä pieniä kiviä ja multaa, takana kumpuilevaa maata.
  • Kaivinkone taustalla, kaivettu maakuoppa täynnä maata ja kiviä. Maanpinta epätasainen, oikealla rakennuksen seinä, vasemmalla puuaita.
  • Rakennustyömaa, jossa on paljastunut maa, kiviaineksia ja betoni. Näkyy myös sininen pressu, puinen aita ja taustalla puita.
Viimeksi muokattu: