Hei,

Nyt tarvitsen apuanne!

Aion rakentaa muurin.

Ensimmäinen ajatukseni, vaikka olen aivan aloittelija tässä asiassa, on valaa seinä massaa vastaan (katso kuva). Massa koostuu räjähdyskivistä (suurelta osin) ja osittain hiekasta. Joitakin metrejä massan sisällä on todennäköisesti kalliota.

Toinen ajatus on asentaa L-tukia, mutta tässä voi olla ongelmia kaiken räjähdyskiven kanssa.

Ajatuksena on, että ”seinä” (L-tuki tai valettu jalusta) massaa vastaan toimii vain tukena mahdolliselle massan aiheuttamalle paineelle. ”Seinän” eteen ajattelin muurata samalla kivellä kuten kuvassa 2, koska minulla on niitä ajotielläni.

Tarkoitus on tehdä työ itse mahdollisimman edullisesti.

Miten te tekisitte? Olenko aivan hakoteillä?

Jos aion valaa, ajattelin rakentaa muotin vanerista noin 5 cm leveäksi ja täyttää sen betonilla ja raudoituksella suoraan maaseinää vasten. Drenauksen ajattelin ratkaista pienillä rei’illä noin 10 cm maasta ylös koko ”seinä” pitkin. Aiemmin siinä oli vain valettu betoniosa yläosassa. Katso kuva. Ajattelen, että maasta ei tule paljon painetta, koska se on säilynyt hyvin vuosien ajan.

Kolmas vaihtoehto on muurata suoraan muurikivellä, mutta miten te käsittelisitte maanpaineen ym.? Mitä laitetaan ”seinän” ja muurikiven väliin?

Korkeus on noin 160 cm ja leveys on noin 7 metriä ”seinällä”. Katso kuva.

Odotan innolla ajatuksianne.

Ystävällisin terveisin, Marcus

• Kiviaidan tukimuuri, jossa on tasainen kivipinta ja sen edessä maata. Kivien välissä pieniä kiviä ja multaa, takana kumpuilevaa maata.
  • Kaivinkone taustalla, kaivettu maakuoppa täynnä maata ja kiviä. Maanpinta epätasainen, oikealla rakennuksen seinä, vasemmalla puuaita.
  • Rakennustyömaa, jossa on paljastunut maa, kiviaineksia ja betoni. Näkyy myös sininen pressu, puinen aita ja taustalla puita.
Viimeksi muokattu:
Muurin sisäpuolella tulee olla salaojamateriaalia; sepeliä, alimpana sepelissä salaojaputki, halutaan välttää, että muurin lähellä olisi materiaalia, joka voisi sitoa kosteutta, sillä kostean materiaalin jäätyessä syntyy muuria vastaan purkautuvia voimia. L-tuki en ole koskaan työskennellyt, mutta niiden on seisottava tiivistetyllä maaperällä, joka ei anna periksi, joten niiden sisään painaminen ei käsittääkseni olisi mahdollista, olen itse rakentanut graniittimuureja, joita olen tukemalla vahvistanut sisäpuolelta raudoitustangoilla kalliossa sekä betoniharkoilla, jotka tuetaan geoverkon avulla.

• Tykkään
Mackansbygg
  • Laddar…
pacharan pacharan sanoi:
Innanför muren skall det vara dränerande material; makadam, längst ner i makadamet ett dränrör, man vill undvika att det ligger material som kan binda väta närmast muren, för när det fuktiga materialet fryser så blir det spräckande krafter mot muren.
L-stöd har jag aldrig jobbat med men de skall ju stå på packad mark som inte ger med sig så stt trycka in dem skulle vad jag kan förstå inte gå, har själv byggt granitmurar som jag stagade på insidan med armeringsjärn i berget samt betonghålsten som stagas med hjälp av geonät.
Stort tack för information, skall helt klart fundera på detta!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.