8 563 lukukertaa ·
4 vastausta
9k lukukertaa
4 vastausta
Muuraus tiiliseinä
Salissamme/baariimme (villin lännen salonkien inspiroima) tulee valurautakamiina. Kaminan taakse ajattelimme muurata tiiliseinän. Tällä hetkellä siellä on puolipyöreä betonipilari, joka tukee yläkerran avotakkaa, ja ajattelimme muurata sen piiloon, koska se on melko tylsä. Pilarin etupuolella tiilet menevät mahdollisimman lähelle pilaria, mutta sivuilla laajennamme seinää niin, että siitä tulee huomattavasti leveämpi kuin pilarista ja noin 2200 korkea. Lattia on puulankkua vuodelta 1920 puupalkistolla. Kestääkö lattia tällaisen seinän vai täytyykö sitä vahvistaa? Miten tehdään käytännössä, arvaan että seinän pitäisi levätä vapaasti lattialla, jotta puun liikkeet eivät rikkoisi seinää, mutta pitäisikö se kiinnittää betonipilariin? En ole suoraan sanottuna muurarimestari, enkä uskalla ottaa riskiä, tietääkö joku miten minun pitäisi toimia?
Olen piirtänyt pienen luonnoksen, en tiedä voiko siitä saada selvää, voin ottaa kuvan, jos se auttaa...
__________ __________ Olemassa oleva seinä
| (_) | Muurin, pilarin, muurin
+---------+ Muuri
Olen piirtänyt pienen luonnoksen, en tiedä voiko siitä saada selvää, voin ottaa kuvan, jos se auttaa...
__________ __________ Olemassa oleva seinä
| (_) | Muurin, pilarin, muurin
+---------+ Muuri
Moi, hieno projekti. Suosittelisin sinua valamaan perustan. Onko sinulla torpargrund alla? Muurasin itse perustan betoniharkosta takalleni. Minkä päällä nykyinen betonipilari seisoo? Mitä tulee muurin kiinnittämiseen pilariin, on useita vaihtoehtoja. Voit esim. porata ja laittaa sisään pluggar. Kierre sitten kiinni noin 100mm pultti, joka ulkonee ja "valetaan sisään" muurin saumoihin. Laita pari pluggar joka toiseen, kolmanteen kerrokseen suunnilleen. Toivottavasti selvensin jotain kysymysmerkkiä.
Terveisin Tommy
Terveisin Tommy
Hei taas.Muuri tulee todella raskaaksi, joten asettaisin sen myös kalliolle. Voit muurata betoniharkolla lattian tasolle asti. "Kevyt" vaihtoehto, joka ei vaadi rei'itystä lattiaan, on rakentaa muurimuotisi kipsilevystä, johon sitten liimaat tekotulet keraamisten laattojen liimalla. Sen jälkeen ruiskutetaan saumalaasti tekotiilien väliin. Olen tehnyt tällaisen seinän erittäin hyvällä tuloksella. Vain ulkokulmat paljastavat, ettei kyseessä ole muurattu seinä. Nykyään on myös kulmakiviä, joten sen pitäisi onnistua.
Liitän kuvan näyttääkseni, miltä tekotuliseinä voi näyttää.
Terveisin Tommy
Klikkaa tästä vastataksesi