Meillä on talo, jossa on autotallin ajoluiskalla ja autotalli kellarissa. Olemme ajatelleet muurata autotallin oven umpeen ja sitten rakentaa portaat alas talon viertä ovelle, joka on autotallin oven vieressä. Sitten täytämme ajoluiskan ja teemme parkkipaikan kadun tasolle.

Olen tutkinut samanlaisia projekteja ja useimmat muuraavat leca-harkoilla ja tavallisella raudoituksella. Kestääkö tämä todellakin maasta seinää vasten tulevan paineen? Sama koskee portaita, jotka aiomme muurata, sillä toinen puoli portaista joutuu myös suuren maakuorman alle? Onko kenelläkään kokemusta samanlaisista töistä?

Kiitos
 
Olen nähnyt autotallin rakennettavan kellarilla, jossa käytettiin lecaharkkoja seiniin ja toisella puolella oli pysäköintialue. Joskus siinä seisoi joku suurempi kuorma-auto. Se ei ollut mikään ongelma.

Heikko kohta tulee vanhan ja uuden seinän saumassa. Olisin varmaankin porannut vanhaan seinään ja työntänyt sinne raudoitusraudan sopivalla ankkurimassalla.
 
Jos teillä on tilaa ja se sopii, säästä terassille paikka alhaalla. Yksi talo, jota katsoimme, oli hyvä sijainti lasiverannalle muovikatolla "kuopan" yläpuolella, joten suunnittelin sitä hieman ennen kuin hinta nousi. Silloin lasiosilla autotallin oven sijasta, jotta valo pääsee sisään.

Huomioi, että kattila, lämpöpumppu, öljypoltin, huonekalut jne. ovat tulleet kellariin, joten varmista, että ne voi viedä ulos myös tulevaisuudessa.
 
  • Tykkään
Fotografen
  • Laddar…
Karrock
Kuorikivi on helppo työstää ja siitä tulee vahva ja hyvä. Leca:n eristävät ominaisuudet eivät myöskään liene tarpeen täällä.
 
  • Tykkään
Dublin
  • Laddar…
T
Kun luen kuvauksesi, vaikuttaa siltä, että aiotte rakentaa portaat talon eteen paikkaan, jossa autotallin ovi suljetaan. Onko tämä oikein vai ymmärränkö väärin?
Jos näin on, maanpaine ei kohdistu suljettuun oveen vaan portaiden kaivantoon.
Meillä oli samanlainen tilanne, mutta autotallin ovet olivat seinän sisällä, ja teimme portaat raudoitetusta betonista.
 
T Testarn sanoi:
Kun luen kuvauksesi, vaikuttaa siltä, että aiotte asentaa portaat talon eteen, missä autotallin ovi suljetaan. Pitääkö se paikkaansa, vai ymmärsinkö väärin?
Jos näin on, tukkeutuneeseen porttiin ei kohdistu maa-aineskuormaa, vaan portaiden menopaikan kaivantoon.
Meillä oli samanlainen tilanne, mutta autotallin ovet olivat vedetty rakennuksen sisäpuolelle ja valetimme portaat raudoitetulla betonilla.
Ovi, johon aion muurata portaat, on autotallin oven vieressä. Mutta kyllä, sama ongelma syntyy, kun toisen portaan seinään kohdistuu samanlainen kuormitus. Eli luulet, että se osa täytyy valaa betonista?
 
Samaa mieltä @Karrock - valuharkko on hyvä vaihtoehto, joka on yksinkertainen ja et tarvitse rakentaa muottia.
 
T
G goosen sanoi:
Ovi, johon aion muurata portaat, on autotallin oven vieressä. Mutta joo, sama ongelma syntyy siellä, kun toisen portaan seinistä tulee saada samanlaisen kuormituksen. Uskot siis, että tuo osa täytyy valaa?
Nja, tarkoitin vain, että se voi olla liian suuri maanpaine lecaharkkoseinälle, mutta seinän aukko ei ehkä saa maanpainetta, jos portaat rakennetaan eteen ja portaiden rakenne ottaa maanpaineen.

Me valettiin, koska valettiin myös laatta ja portaat ja tehtiin se samalla kertaa. On olemassa vaihtoehtoja, jos haluaa välttää muotin ja kuorilohkot on helppo kasata ja raudoittaa ennen kuin täyttää betonilla.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.