Olen kaivamassa kellarissani talossa, joka on rakennettu vuonna 1932. Nyt olen raaputtanut pois suuren osan maalatusta listasta lattian suuntaan. Se on jokin typerä muovimaali, joka enimmäkseen vain putoaa pois. Nyt olen kuitenkin saapunut nurkkaan, missä maalikerroksen takana on musta materiaali, jota en ole nähnyt ennen muilla seinillä. Mustahome??!! Ajattelin ensin tietysti. Mutta en usko, että se tuntuu enää oikealta.
1. Se on kovaa, mutta pehmeämpää kuin betoni, voidaan murskata sormien välissä.
2. Se ei haise.
3. Sitä on vähän siellä täällä sillä seinällä, jolla olen (se on sisäseinä), sitä on vähemmän ulkoseinällä.
4. Se on paksumpi kerros lähellä lattiaa ja enemmän keskittynyt. Mutta on myös hajallaan korkeammalle ylös.
5. Se on mustaa, jossa on pieni ruskea sävy. Ja voi näyttää heijastavia pintoja..vähän kuin hiiltä... Joo, se muistuttaa jonkin verran hiiltä.
6. Lattia on maalattu samalla maalilla (mutta paksumpi?) kuin mitä on seinällä, mutta se pysyy tiukasti ja on vakaa.
7. Se voidaan raaputtaa pois, se sijaitsee melko pinnalla. Eli ei ole osa betonia.

Mikä se on? Onko joku nähnyt jotain vastaavaa?

Kiitollinen avusta!

• Kellarissa rapistunut valkoinen seinä, jossa mustia ainejäämiä, harmaa lattia, sinikahvainen työkalu, valkoista putkea ylhäällä.
  • Vanha kellariseinä, osittain kuoriutunut maali ja mustaa, hiilimäistä ainetta, joka on osittain hajonnut lattialle.
  • Sormet kaapivat mustaa aineista seinän alaosassa, sekoituksena mustaan pölyyn ja irtoavaan maalipintaan kellarissa.
  • Käsi pitelee pientä mustaa, hieman ruskeasävyistä palasta, muistuttaa hiiltä. Tausta on harmaata betonimateriaalia.
  • Henkilö pitelee kädessään harmaata maalilastua, taustalla betoniseinä ja -lattia kellarissa.
  • Sormi pitelee pientä mustaa materiaalia kellarin lattialla, tausta on karhea seinä.
  • Musta materiaali raaputettuna seinästä talon kellarissa; epäselvä alkuperä; materiaalia kuvataan kovaksi mutta murentuvaksi ja kiiltäväksi.
He eivät ole käyttäneet tervaa kosteussulkuna sisäpuolella?
Olen törmännyt siihen joissakin 60-luvun taloissa joissa on kellari.
Ei tarvitse olla alkuperäistä vaan voi myös olla jonkun kotikutoisen tekemää;)

• Tykkään
Daniel Barnaniel ja 1 muu
  • Laddar…
Ehkä jonkinlaista asfaltti-/bitumin-liimaa, jolla on liimattu mattoa? Poistin vanhan 60-luvun linoleumimaton, joka oli liimattu jollakin vastaavalla.

Kiitos vastauksistanne. Bitumi näytti hieman samalta kuin jotkut kuvat, jotka löysin. Mutta en pysty yhdistämään sitä siihen, että se olisi toiminut liimana lattian alla. Ehkäpä se on hieman syvemmällä ja on tasoitettu jossain vaiheessa. Otin kuvan toisesta kulmasta, jossa lattiamaali on halkeillut, eikä siellä ole mitään mustaa. Aiemmin joku ehdotti teoriaa, että siellä olisi säilytetty kivihiiltä/koksia joskus ja se olisi painunut paikalleen (?), mutta se kuulostaa vähän kaukaa haetulta.

Olen nyt ajatellut vain raaputtaa sen pois (koska kyseessä on rajallinen osa), maalata päälle ja jatkaa elämääni eteenpäin.

• Kulmassa olevan lattian maali halkeilee, paljastaen alla olevan materiaalin. Maalin palasia irtoaa, jättäen harmaita laikkuja.
Näyttää olevan huone, jossa on käytetty vettä ja lattialla on saattanut joskus olla muovi/kosteantilanmatto ylösnostettuna seinille.

Näyttää asfaltilta. Käytettiin ennen kallasfalttia vedeneristykseen

Fjojtmehmet Fjojtmehmet sanoi:
Ser ut som asfalt. Man använde kallasfalt förr som tätskikt
Även inomhus?

Ei sitä yleensä levitetty ulkona. Kuinka vanha talo on, ja onko se moduulitalo vai rankarakenteinen? Voi olla kekseliäs kotirakentaja, joka on ollut oivaltava.

• Tykkään
byabin
  • Laddar…
PeterFalun
Ei, sitä käytettiin yleensä ulkona. Kuinka vanha talo on ja onko se moduulitalo vai rankorakennus? Voi olla ovela kodinrakentaja, joka on ollut kekseliäs
1932 lukee TS:n ensimmäisessä viestissä.....

Ei, sitä levitettiin ulkona. Kuinka vanha talo on ja onko se moduulitalo vai käsintehty? Voi olla, että joku kekseliäs kotirakentaja on ollut ovela
Se on puutalo vuodelta 1932. Kellariin on ilmestynyt tämä ilmiö.

Luulen, että se voi olla korkkieriste, melko yleistä siihen aikaan. Sijoitettiin valettujen ja vahvistettujen betoniseinien ja sisäpuolen rappauksen väliin. On tärkeää, ettei maalata diffuusitiiviillä maalilla, koska silloin se kuoriutuu. Asfalttia käytettiin aina ulkopuolella kosteuseristeenä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.