Minulla on 3 suurta ja hyvin toimivaa kaakeliuunia. Hyvä veto hyvässä muurahaispesässä jne.

MUTTA

Kaakeli alkaa joissakin kohdissa näyttää merkkejä, vaikkakin pieniä toistaiseksi, että se täytyisi asentaa uudelleen.

Tämä on ongelma, jonka ymmärrän koskevan kaikkia uuneja ennemmin tai myöhemmin, olen ymmärtänyt?

Kaakeliuunit ovat, jos lukee hyvin, hyvä lämmönlähde, mutta herkkiä ja niitä täytyy korjata/Muurata uudelleen jne. Ne ovat herkkiä voimakkaalle polttamiselle ym.

Onko joku muurannut tai rappaillut sen sijaan, kun kaakeli on alkanut taipua. Korjata sen, mitä tarvitsee, sitten muurata
Ajattelen siis poistaa kaakelin. Sitten yksinkertaisesti rapata ne esimerkiksi muutamalla senttimetrillä tulenkestävää tai muuta sopivaa laastia kaakelin sijasta.

Eikö tämän pitäisi olla selvästi kestävämpi.
 
Se, mitä kuvailet, on rörspis, kutsutaan myös "fattigmans kakelugn". Ei ole etuja, niin paljon kuin tiedän. https://sv.wikipedia.org/wiki/Rörspis Riippumatta siitä, minkä valitset, se on muurattava kaakeliuunisavella, muuten rakenne halkeaa.
 
hscn hscn sanoi:
Kuvailemasi on putkikamiina, jota kutsutaan myös "köyhän miehen kaakeliuuniksi". Ei ole mitään etuja niin pitkälle kuin tiedän. [linkki] Riippumatta siitä, mitä valitset, se on muurattava kaakeliuunisavella, muuten rakenne halkeilee.
Nja, on olemassa vain laasti, joka kestää hieman yli 1000 °C. Putkikamiina on periaatteessa kaakeliuuni toiminnaltaan. Ajattelin enemmän tulenkestävää laastia ja jotain, joka pitää kokonaisuuden koossa.
 
Hei,
Pienet halkeamat kaakelissa eivät ole syy siihen, miksi kaakeliuuni tarvitsee purkaa. Sen sijaan, kun sisäiset muuraukset antavat periksi, vaihdetaan sisäkanavien tiilet kun kaakeliuuni puretaan ja rakennetaan uudelleen. Kaakelit, jopa halkeamilla, voidaan käyttää uudelleen.
 
  • Tykkään
Hejsansson
  • Laddar…
D deklerkk sanoi:
Nja, det finns endast bruk som håller sig en bit över 1000c. Rörspis är i sak en kakelugn till funktion.
Jag tänker mig mer eldfast bruk och lite som håller samman kollose.
En ymmärrä, mitä tarkoitat.
Kaakeli on osa savukanavan rakennetta, ei ainoastaan koriste. Käsitin, että ajattelet tulisijaa rakennettuna kuten kaakeliuuni mutta rapatulla tiilellä kaakelin sijaan, eli rörspis.
Vai oletko ajatellut korvata kaakelin kokonaan mörtillä? Siinä tapauksessa olen vakuuttunut, että epäonnistut.
 
hscn hscn sanoi:
En ymmärrä, mitä tarkoitat.
Laatat ovat osa savukanavan rakennetta, eivät pelkästään koristeita. Käsitin, että ajattelet tulisijaa, joka on rakennettu kuten kaakeliuuni mutta rapatulla tiilellä laattojen sijaan, eli piippu-uuni.
Vai oletko ajatellut korvata laatat kokonaan laastilla? Siinä tapauksessa olen varma, että epäonnistut.
Laatat pitävät hiekan ja halkeilevan laastin paikoillaan.
Sama toiminto kuin jos olisit muurannut tulenkestävällä laastilla.
 
Onnea! Odotan innolla jatkoa.
:thinking:
 
  • Tykkään
hscn
  • Laddar…
Paljon jännittävää ja hauskaa luettavaa Kanervalla.

Valitettavasti voi tehdä vain yhden johtopäätöksen: kakelugnar ovat kauniita, mutta erittäin herkkiä ja rikkoutuvat usein.
 
  • Tykkään
Tallguy196
  • Laddar…
D deklerkk sanoi:
Paljon jännittävää ja hauskaa luettavaa Kanervassa.

Valitettavasti voi tehdä vain yhden johtopäätöksen: kakluunit ovat kauniita, mutta erittäin herkkiä ja menevät usein rikki.
Olen elänyt kakluunien kanssa suuren osan elämästäni enkä koskaan omistanut sellaista, joka tarvitsisi muurausta. Ne eivät ole erityisen herkkiä, jos tietää, miten polttaa, ja haluaisin sanoa, että ne ovat erittäin kestäviä.
Kakluunissa on kaksi osaa, itse uuni ja kaakelit, uuni muurataan ja kaakelit säilytetään, ehkä 20-40 vuoden välein riippuen siitä, kuinka paljon poltetaan, eikä se ole myöskään hirvittävän kallista. Normaalisti kaakelit ovat kallein osa vanhemmassa uunissa. Joten se on hyvä investointi ja erittäin hyvä lämmönlähde.
Jos sinulla on hyvä uuni, poltat aamuin illoin koko talven, ja silloin sen pitäisi olla jatkuvasti lämmin koko vuorokauden.
 
  • Tykkään
Gammelnörden
  • Laddar…
D deklerkk sanoi:
Paljon jännittävää ja hauskaa lukemista Kanervan sivuilla.

Valitettavasti voi tehdä vain yhden johtopäätöksen: kaakeliuunit ovat kauniita, mutta erittäin herkkiä ja menevät usein rikki.
Se oli jännittävää luettavaa. Mutta teoriat siitä, miten kaakeliuunia tulisi lämmittää, tuntuvat tavalta välttää korjaamasta huonolaatuisia toimituksia.

Kaakeliuunit, joita lämmitetään Kanervan ohjeiden mukaisesti, säilyvät varmasti pidempään, mutta tuskin täyttävät tarkoitustaan. Eli ollen hyvä lämmönlähde.
 
D deklerkk sanoi:
Se oli jännittävää luettavaa. Mutta teoriat siitä, kuinka kaakeliuuni tulisi lämmittää, tuntuvat olevan tapa välttää korjata heikkolaatuisia toimituksia.

Kaakeliuunit, jotka lämmitetään Kanervan ohjeiden mukaisesti, kestävät varmasti pidempään, mutta tuskin ne täyttävät tehtäväänsä. Ts. olla hyvä lämmönlähde.
Vaikuttaa siltä, että olet polttanut rikki tai törkeästi väärinkäyttänyt uunia ja nyt haluat vahvistusta sille, ettet ole tehnyt mitään väärää.

Voit polttaa rikki mitä tahansa, ja pitää olla erittäin huono käsitys, jos polttaa rikki kaakeliuunin, aivan kuten jos polttaa rikki valurautakamiinan tai jotain muuta.

Nämä eivät ole teorioita, kaakeliuuni toimii tietyllä tavalla, satoja vuosia on lämmitetty näillä mestariteoksilla ja niin tehdään yhä edelleen. Kestävyys on lisäksi fantastista.

Kaakeliuuni on lämmönlähde, joka lämmittää ympäri vuorokauden, ja jota lämmitetään maltillisesti kerran tai kaksi päivässä. Se ei ole kamiina, johon syydetään puita ja lämmitetään hetken ajan.
 
B
En ole täysin samaa mieltä kanssasi vastauksessasi Eteläafrikkalaiselle.

Kakluunissa voi polttaa suhteellisen reilusti. Mutta täysillä vetoa pitää ja luukku avaa pitkän aikaa samalla kun lisätään puita ei tietenkään suositella.

Ei ole niin helppoa kuin ihmiset eri ketjuissa näyttävät uskovan, polttaa ek kakluuni rikki.

Lisäksi on vaikeaa saada maksimaalinen teho jokaisesta puulitrasta. Se vaatii harjoittelua ja kokeilua. Jokainen uuni ja savupiippu toimii eri tavalla.
 
  • Tykkään
guggen
  • Laddar…
B
D deklerkk sanoi:
Se oli jännittävää luettavaa. Mutta teoriat siitä, miten kaakeliuuni pitäisi lämmittää, tuntuvat olevan tapa välttää ala-arvoisten toimitusten korjaamista.

Kaakeliuunit, joita lämmitetään Kanervan ohjeiden mukaan, kestävät varmasti pidempään, mutta tuskin täyttävät tarkoitustaan. Eli hyvänä lämmönlähteenä.
Sinulla on pointti. Kaakeliuuni, jota ei voi lämmittää aamulla ja illalla, on huono menetelmä. Olen lämmittänyt vähintään 10 vuotta, aamulla ja illalla 6 kuukautta vuodessa. Ei ole edes savilaasti irronnut sisältä.

KANERVAN kaakeliuunit pitäisi lämmittää kerran vuorokaudessa. Sitten tuhka tyhjennetään ja suljetaan. Ei mitään mahdollisuutta He****ssa että kolme tuntia lämmitystä voi pitää uunin lämpimänä 24 H. Lämmin tai huonelämpötilainen ehkä..
 
  • Tykkään
guggen
  • Laddar…
B
Tallguy196 Tallguy196 sanoi:
Mene mestarin luo ja lue: [linkki] (y)
Täytyykö olla mestari todetakseen että

- mitä vähemmän poltat, sitä vähemmän kulumista.
- mitä heikommin poltat, sitä vähemmän kulumista.
- keskeyttäessäsi lämmityksen uuni voi paremmin?

Pikemminkin yksinkertaisia ja loogisia päättelyjä. Tykkäät kaikista asioista, jos niitä ei käytetä, ne eivät kulu. (Yleinen päättely)

On mahdotonta saada mitään todellista vaikutusta, jos poltat kuten Kanerva.
Kakluuni 100k+ täytyy tietysti kestää ja sen pitäisi kestää polttoa 2 kertaa päivässä, vähintään 120 minuuttia kerrallaan. Sanoisin 5 tuntia vuorokaudessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.