Olen kuullut erilaisia mielipiteitä muovikalvosta välipohjassa. Ajattelin käyttää diffplastia vain tukena äänieristeelle palkkien välissä. Kuulin kuitenkin yhdessä paikassa, että diffplast ei ole sopiva välipohjassa, vaan siinä tapauksessa pitäisi olla läpikäyntisuojus tai muu läpäisevä muovi, kangas tai paperi. Toisessa paikassa kuulin, että diffplastia pitäisi olla märkätilan katossa, jotta vältetään kosteuden tunkeutuminen välipohjaan. Tarvitaanko muovia ylipäätään pitämään eristys paikoillaan? Onko riskinä, että se painuu kasaan harvakaton väliin ja on tiellä mahdollisia tulevia sähkövetoja jne.?

Muovia ei tarvita.
Olin harventanut 30cc alakerran kattoon ja sitten eristänyt.
Nyt minulla on puhallusvilla välipohjassa ja silloin kiinnitetään tuulensuojapaperi ennen harvennusta.

Onko jollakulla tietoa, pitäisikö märkähuoneiden katossa olla diffuusiokalvo?

Oman ja muiden (käsityöläisten) terveyden vuoksi on sinun (sopivasti) käytettävä läpitunkemissuojaa.

En tiedä, mitä laki sanoo, jos rakennat itse.

Läpitunkemissuoja ei tarvitse olla diffuusiotiivis.

Mitä tulee diffuusiotiivisteeseen kylpyhuoneen katossa, on se kai kuin ulkoseinissä diffuusiomuovia ja diffuusiotiiviste kaakelin takana, minne kosteus menee!

Talossani vuodelta -08 on läpitunkemissuoja ja ei diffuusiotiivistettä kylpyhuoneen katossa, mutta mekaaninen ilmanvaihto.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
andkar
  • Laddar…
Olen täsmälleen samaa mieltä. Olen ostanut vahvistettua kangasta tavallisen tuulensuojapaperin sijaan. Mitä tulee diff-muoviin kylpyhuoneen katon takana, keskustelu jatkuu tässä ketjussa:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/150917-diffplast-ovanfoer-badrumstak.html

Kuutunnukseni sanoo, että jätän muovin pois ja luotan siihen, että märkätilamaali pitää tarpeeksi tiiviisti. Minulla on mekaaninen poistoilma, joka pitäisi hoitaa työn.

Mikä on tarkoitus genomtrampningsplast, estää ihmisiä kompastumasta välipohjan läpi ennen kuin yläkerran lattia asennetaan vai? Vain tarpeellinen rakennusprosessin aikana oletan, vaikka sitä ilmeisesti voidaan käyttää pitämään eristys paikoillaan? Vai jotain, mitä pitäisi jäädä paikoilleen JOS joku avaisi lattian tulevaisuudessa ja satuttaisi itsensä?
Jos sen pitäisi täyttää tarkoitus, jonka nimi osoittaa, niin oletan, että se on vahvistettu ja pitäisi kiinnittää kunnolla, ei vain nidota kiinni palkkien alle?

Se puristaan palkkien ja harvan väliin niin, että se pysyy kunnolla paikallaan. Tuskin kilpakehän suojus on mikään vaatimus kotirakentajalle, mutta tässä tapauksessa ei ollut suurta eroa hinnassa kankaan ja pahvin välillä.

Oho. Se antoi minulle idean käyttää osaa telineen muovista, jota minulla on varastossa, väliaikaisena yhdistelmänä läpikävelysuojaukselle ja suojana purujen ja puupalojen (sekä pudonneiden työkalujen) putoamista vastaan alas perustukseen. Mutta voinhan kiinnittää sen lattian kannattajien päälle...

Liityn mielelläni tähän keskusteluun. Talossani oli keskeneräinen yläkerta, jossa oli läpäisyvarma diffuusiokestoinen kalvo välipohjassa. Kun nyt eristän yläkerran, pitäisikö minun poistaa diffuusiokestoinen kalvo tulevan kylpyhuoneen alta? Muutenhan ei koskaan huomaa, jos kylpyhuoneesta vuotaa, vaan vesi leviää välipohjaan. Vai olenko väärässä?

frebor sanoi:
Liityn mielelläni tähän. Talossani oli keskeneräinen yläkerta, jossa oli läpikävelynkestävä diffuusionestopinnoite välipalkistossa. Nyt kun eristän yläkertaa, pitäisikö minun poistaa diffuusionestopinnoite tulevan kylpyhuoneen alta? Muutenhan ei koskaan huomaa, jos kylpyhuoneessa vuotaa, vaan vesi leviää palkistoon. Vai olenko väärässä?
Tarkoitus on kai, että kylpyhuoneen lattian/seinien kosteussuojauksen pitäisi pysäyttää vesi vai ajattelenko väärin!

Joo, mutta silloin tulee ensin kosteussulku kylpyhuoneen lattiaan, sitten eristys välipohjaan ja sitten vielä kosteussulku, joka koostuu talon rakentamisen aikana asennetusta trammsäkeristä hengittävästä foliosta. Luin aiemmin, että pitäisi välttää kosteussulun käyttöä kahdella puolella kondenssiriski. Siksi kysymys. Ennen kuin eristimme yläkerran, trammsäker hengittävä folio oli "ulkopuolella" mutta ei enää.

Nostan esiin vanhan ketjun uudelleen... tarvitsen asiantuntevien ihmisten palautetta! :P
Seuraavat pohdinnat/ongelmat minulla on:
Meidän 2-kerroksisessa talossa (kuvassa) kerrokset ovat kuin erillisiä soluja muovin osalta, joten sen täytyy olla "tiivis" alakerran katon ja seinän välillä, sekä yläkerran seinän ja lattian välillä, ja tietysti katon, vai olenko ihan väärässä? Mutta jos sen haluaa tehdä sääntöjen mukaan, muovia tulee molemmin puolin palkkirakennetta... ja se kuulostaa niin väärältä! Jos kerrokset olisi muovitettu yhteen, se olisi ollut huomattavasti helpompaa, mutta nyt palkkirakenne on oikeastaan "avoin" ulkokipsiä kohden Keskeneräinen kaksikerroksinen talonrakennus, kattorakenteet puusta ja muovia, valmiit ikkunapuitteet näkyvissä. Joten miten sen pitäisi tehdä, muovia molemmin puolin palkkirakennetta tai vain taittaa yläkerran seinien muovi lattialevyn päälle ja pitää se "avoinna" alla? Jos sillä on merkitystä, siihen tulee lattialämmitys.

• Tykkään
Lennart Halling
  • Laddar…
Käännä ja jätä muovi mbl sanoisin.

V Västerhaninge 17 sanoi:
Oman terveyden ja muiden (ammattilaisten) vuoksi on (sopivasti) oltava läpivientisuoja.

En tiedä mitä laki sanoo, jos rakennat itse.

Läpivientisuoja ei tarvitse olla tiivistetty.

Kosteussulun suhteen kylpyhuoneen katossa se on kuten ulkoseinissä tiivistysmuovin kanssa ja kosteussulku kaakelin takana, mihin kosteus menee!

Talossani vuodelta -08 on läpivientisuoja eikä kosteussulkua kylpyhuoneen katossa, mutta mekaaninen ilmanvaihto.
Myöhässä, mutta silti mietin: millä tavoin terveys vaarantuu, jos läpivientisuojaa ei ole?

• Tykkään
pfv
  • Laddar…
Muovi alakerran seinässä tulee liittää yläkerran seinien muoviin.

• Tykkään
Rickard.
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.