9 856 lukukertaa ·
30 vastausta
10k lukukertaa
30 vastausta
Muovia tai ei muovia, lämmittämätön kanala
Äh, se toimii erinomaisesti. Tämä ei ole asuintalo, jota rakennat, ja mielipiteeni on "ei koskaan muovia lämmittämättömään tilaan". Minun ulkorakennukseni on rakennettu niin ja se toimii erinomaisesti myös mineraalivillalla, kunhan se on ilmatiivis.Mazen sanoi:
Aivan samaa mieltä, jätän muovin pois, jotta se tuulettuu läpi.A AndersS sanoi:
Jatkan suunnitelman mukaan, mutta suunnittelen ilmanvaihdon paremmin.
Kanalan sisällä on kosteuskuormitus sisältäpäin.
Käyttäisin levyjä ja tiivistäisin saumat, ei ilman vuoksi vaan estämään punkkien pääsyä tiloihin. Joten minimoi saumat ja muut paikat, joissa tuholaiset voivat käyttää elinympäristönä.Mazen sanoi:
Linkki yhteen Martin kanaroduista
http://kulturhons.se/raser/silveruddsbla-2/
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 655 viestiä
Formplyfa (vähän kallis) tai jonkinlainen sileä pelti (voi olla halvempi) suositellaan sisäseinille.
Jos haluat svenska lantrashöns, massa raser med lokal anpassning, Svenska Lanthönsklubben löytyy osoitteesta www.kackel.se .
Jos haluat svenska lantrashöns, massa raser med lokal anpassning, Svenska Lanthönsklubben löytyy osoitteesta www.kackel.se .
SågspånPappspikEternit sanoi:
K-plyfa on suunniteltu ja luulen, että omistajat aikovat maalata sen (mutta ehkä se on huono idea?)SågspånPappspikEternit sanoi:
Tärkeintä on kuitenkin koko. Ei ole väliä kuinka monta kanaa suunnittelet - aina kummallisesti päätyy enemmän kanalaan.
Minulla piti esimeriksi olla viisi, mutta nyt täällä ulkopuolella on kymmenen ja suunnitelmia useammalle.
(Minulla on eri rotuja saadakseni erivärisiä munia.)
Lisäksi nykyään on usein rajoituksia ulkoilun suhteen, kuten esimerkiksi juuri nyt. Silloin niitä saa pitää vain sisällä tai mahdollisesti ulkona, jos ne on siellä katon alla. Joten on parempi olla isompi talo, jotta ne voivat liikkua sisällä kyllästymättä = suurempi riski nokkimiselle ja muulle typerälle, jos ne ovat ahtautuneet pienelle alueelle liian pitkäksi aikaa. Usein ne eivät myöskään halua mennä ulos, jos on tosi kylmä tai kaatosade, joten aina hyvä olla iso kanala.
Lisäksi nykyään on usein rajoituksia ulkoilun suhteen, kuten esimerkiksi juuri nyt. Silloin niitä saa pitää vain sisällä tai mahdollisesti ulkona, jos ne on siellä katon alla. Joten on parempi olla isompi talo, jotta ne voivat liikkua sisällä kyllästymättä = suurempi riski nokkimiselle ja muulle typerälle, jos ne ovat ahtautuneet pienelle alueelle liian pitkäksi aikaa. Usein ne eivät myöskään halua mennä ulos, jos on tosi kylmä tai kaatosade, joten aina hyvä olla iso kanala.
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 655 viestiä
Lattiana mielestäni betonilattia on ylivoimaisesti paras. Jos ei ole mahdollista tai halua valaa betonilaattaa, voi käyttää sileitä betonilaattoja. Olemme asentaneet 40x40 cm betonilaatat yhdelle kanalallemme, toimii erittäin hyvin ja on helppo puhdistaa. Ei myöskään ole liukas kävellä, ei eläimille eikä ihmisille. Muovimatto voi muuttua erittäin liukkaaksi, ja lankkulattia on vaikea pitää puhtaana.Mazen sanoi:
Hiiriongelma jälleen...ei tarvitse kutsua heitä sisään (ruoka-automaatti täynnä öisin) eikä helpottaa heidän tuloaan (eristys seinissä, joka on helppo rakentaa hiiripesää varten), mutta sen, että pari hiirtä tulee kanalaan, on enemmän tai vähemmän väistämätöntä eikä mikään katastrofi. Kanat metsästävät ja syövät hiiriä, itse asiassa. Ne jopa metsästävät parvessa!
Olen itse ollut kanan omistaja noin 15 vuotta, ja on melkein mahdotonta kuvitella elämää ilman niitä
Jos aiot laittaa hyttysverkolla varustetut tuuletusaukot, aseta ne niin, että pääset helposti puhdistamaan niitä. Kanatalon pöly tukkii tuuletusaukot melko nopeasti, jos käytetään hyttysverkkoa. Kokemuksesta viisastuneena! ;-)A AndersS sanoi:Ei muovia ja kanat ovathan selviytyneet historiallisesti eristämättömissä kanataloissa.
Mutta pelkkä eristys seinissä ei tee haittaa, riittää kun on tuulitiivis eristyksen ulkopuolella. Mutta myös ilmanvaihto on oltava. Jos on luonnollinen tuuletus, aseta kattotuulettaja, niin se on "paras" poistoilmalle.
Ja kuten on huomautettu, varmista, että tiivistät ja asetat hiirenestonauhat.
Hm.. betonilattia olisi optimaalinen, mutta puhumme täällä pienemmästä huvimajasta, jossa on lattiarunko leca- tai laatoilla. Ehkä lattiasta voisi tulla kelluvaSågspånPappspikEternit sanoi:
Lattiaksi mielestäni betonilattia on ehdottomasti paras. Toisena vaihtoehtona, jos ei voi/halua valaa levyä, voi käyttää sileitä betonilaattoja. Olemme asentaneet 40x40 cm betonilaattoja yhdelle linturyhmistä, toimii erittäin hyvin ja on helppo puhdistaa. Eikä lattia ole liukas kävellä, ei eläimille eikä ihmisille. Muovimatto voi olla erittäin liukas, ja lautalattia on vaikea pitää puhtaana.
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 655 viestiä
Yksinkertainen perusta (rapatut?) lecaharkot, joilla seinät lepäävät, tampattu (tai tiukasti tallattu vähemmän kunnianhimoisella tasolla) sorapatja sisällä betonilaattojen kanssa, jotka on asetettu lattiana.
Joo, se voisi olla mahdollisuus, koska kuitenkin täytyy kaivaa ja tasoittaa leca/laattoja varten.SågspånPappspikEternit sanoi:
Täytyy tutkia edellytyksiä enemmän, sillä en halua tehdä rakennelmaa, joka vaarantaisi painumat.
Kiitos kaikista vastauksista.. ei ainakaan tule muovia