Minulla on vanha talo rossipohjalla. On painovoimainen ilmanvaihto, joka on täydennetty korvausilmaventtiilillä.

Olen huomannut, että joissain seinissä on diffuusiomuovi ja joissain pahvi. Pitäisikö minun remontin yhteydessä korvata samalla materiaalilla vai laittaa pahvia kaikkiin seiniin/kattoon?

Syynä vaihtamiseen on se, että aion vaihtaa kaikki eristeet vähitellen remontin yhteydessä, hiiret ovat tehneet tehtävänsä eristeissä, jotka ovat olleet paikallaan jopa 40 vuotta.

S
joko kaikki muovi tai kaikki pahvi.

Minäkin ajattelen niin, mutta vanhan talon muovittaminen luonnollisella ilmanvaihdolla ei tunnu oikealta, vai olenko väärässä?

S
oikealla muovilla se toimii.
mutta tarkistaa miltä koko seinä näyttää. on iso ongelma.
kuinka suuri talosi on?

130m2 alakerrassa viistokaton kera yläkerrassa. Kaikki huoneet tulee remontoida ja se vie aikaa, koska meillä on lapsia ja aiomme asua täällä tänä aikana, joten se tehdään huone kerrallaan.

Näyttää siltä, että pohjakerros, joka koostuu suurelta osin runkoseinästä, on paperilla tai ei ollenkaan. Yläkerros, jossa on jyrkät seinät/katto, on muovia. Pitäisikö minun korvata samalla vai laittaa paperia kaikkialle.

Sent from my MB860 using Byggahus

Bump
Joku?

Sent from my MB860 using Byggahus

Onko se tavallista villaeristystä (lasivilla/kivivilla)? Muovin käyttöä on keskusteltu vilkkaasti. Viimeisin kuulemani ystävältäni, joka on rakennusinsinööri, on että seinissä olevan muovin käyttöä on alettu kyseenalaistaa, mutta sitä pitäisi olla ulkokatossa, ellei eristä diffuusioavoin materiaalilla.

Koska se on selvästi toiminut 40 vuotta talossasi, olisin pitänyt muovin katossa/vinokatto, mutta käyttänyt vain tuulensuojapaperia seinissä.

Ok. mutta voinko sitten käyttää lasivillaa/kivivillaa muovin alla ja eristettä, joka on enemmän kosteutta kantava muualla talossa?

Joo, se on ehkä paras. Mutta kuten sanottu, uskon että mineraalivilla pärjää hyvin seinissä. Aiotko lisätä eristystä vai jääkö se suunnilleen entiselleen? Jos et aio tehdä suuria muutoksia, tekisin kuten ennenkin, sehän toimii todistetusti.

Mutta kuten sanottu, tämä ei ole mitään tarkkaa tiedettä. Varmasti tulee paljon kommentteja kohonneesta kosteuspaineesta ym. osissa ilman muovia.

Itse olen lisäeristänyt yläkerran katot ja käyttänyt muovia. Seinät ovat alkuperäiset ilman muovia (cutterspån ja puu). En ole saanut ongelmia kosteuden kanssa ullakolla tms.

Ole varovainen muovin kanssa. Jos sinun on pakko käyttää muovia, ole erittäin tarkka, kun rakennat seiniä. On olemassa esimerkkejä hirsitaloista, jotka eivät ole kestäneet sellaista eristystä, ja taloja, jotka ovat selviytyneet. Mutta se on hyvin anteeksiantamaton tapa kunnostaa vanhaa hirsitaloa, joka ei jätä tilaa monille virheille. Jos jätät muovin pois etkä käytä mineraalivillaa, kunnostus on huomattavasti hauskempaa ja helpompaa. Pitkällä aikavälillä talolla on myös suurempi mahdollisuus selviytyä. On olemassa suuri historiallinen arvo hirsitaloissa, koska ne vähenevät koko ajan, ja me, jotka asumme tällä alueella, meidän pitäisi huolehtia rakennusperinnöstämme, koska se on ainutlaatuinen Suomessa poikkeuksena Öland ja Gotlanti.

Lisäksi katto ja vinot katot ovat viimeisiä paikkoja, joihin laittaisin muovia. Muista ilmanväli hirren ja eristyksen välillä sekä jättää hieman vapaata tilaa ylälankun kohdalta, jos valitset muovitetut seinät, ja varmista, että kaikissa huoneissa on hyvä ilmanvaihto.

Kiitos yksityiskohtaisesta vastauksesta.
Muutama seuraavakysymys vain...

Minulla on vain baale seinissä alakerrassa ja näissä seinissä ei ole muovia tänään.
Ajattelin jatkaa paperilla kuten tänään.

Seinissä, jotka rajoittuvat kattoviileään siellä ylhäällä, ja katossa on muovia, mutta en tiedä mikä eristys siellä on, mutta epäilen mineraalia.

Ehkä on turvallisinta käyttää paperia kaikkialla ja selluloosaeristystä???

Näin se on kaikissa tuntemissani "moderna" bålehus. On varmasti turvallisinta käyttää pahvia ja jonkinlaista eristystä, joka voi tasapainottaa kosteutta, erityisesti jos suunnittelet tehdä sen erissä. Toivottavasti ei ole syytä purkaa sitä, mitä sinulla on yläkerrassa, mutta on tärkeää tarkkailla kattoa, jotta se pysyy tiiviinä. Voin suositella sinulle pahkan korvaamista jonkinlaisella kankaalla, esim. bisonduk, joka on helpompi asentaa ja huomattavasti kestävämpi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.