676 lukukertaa ·
6 vastausta
676 lukukertaa
6 vastausta
Muovia/foliota vai ei?
Hei!
Aion laajentaa olemassa olevaa vanhaa rakennusta, jota käytetään vierasmajana ja lämmitetään joskus, mutta se on enimmäkseen kylmänä. Se on vanha ja siinä on seinissä ruohoa/savea sekä hirsiä. Olen poistanut ulkoverhouksen ja laittanut eristettä hirsien väliin siltä puolelta, johon sauna rakennetaan. Sauna on käytössä noin kerran viikossa ja tilaa, jossa se sijaitsee, saatetaan lämmittää joskus yhdessä vieraiden kanssa. Saunarakennuksen seinät ovat ulkovuoraus, ilmarako, tuulensuoja, eristys, ilmarako, sisäpaneeli. Ja kysymys on, pitäisikö minun laittaa saunafolio eristyksen ja sisemmän ilmarakon väliin olemassa olevaa rakennusta, kattoa tai muuta vastaan?
Ystävällisin terveisin, Stefan
Aion laajentaa olemassa olevaa vanhaa rakennusta, jota käytetään vierasmajana ja lämmitetään joskus, mutta se on enimmäkseen kylmänä. Se on vanha ja siinä on seinissä ruohoa/savea sekä hirsiä. Olen poistanut ulkoverhouksen ja laittanut eristettä hirsien väliin siltä puolelta, johon sauna rakennetaan. Sauna on käytössä noin kerran viikossa ja tilaa, jossa se sijaitsee, saatetaan lämmittää joskus yhdessä vieraiden kanssa. Saunarakennuksen seinät ovat ulkovuoraus, ilmarako, tuulensuoja, eristys, ilmarako, sisäpaneeli. Ja kysymys on, pitäisikö minun laittaa saunafolio eristyksen ja sisemmän ilmarakon väliin olemassa olevaa rakennusta, kattoa tai muuta vastaan?
Ystävällisin terveisin, Stefan
Flastfolion käyttö taloissa, jotka ovat kylmiä talvella, on hieman hankalaa. Keväällä voi olla -10 astetta yöllä ja sisällä voi olla pakkasta, mutta kun aurinko alkaa paistaa ja esimerkiksi aurinkoseinällä voi olla 15 plusastetta, on riski, että muovin ulkopuolella, eli seinän sisällä, muodostuu kondensaatiota. Jättäisin muovin pois.H Hunneberg sanoi:Hei!
Aion laajentaa olemassa olevaa vanhaa rakennusta, jota käytetään vierastupana ja lämmitetään satunnaisesti, mutta se on enimmäkseen kylmä.
Se on vanha ja sen seinissä on kaislaa/savea ja hirsiä. Olen poistanut ulkovuorauksen ja laittanut eristettä hirsien väliin sille puolelle, johon sauna rakennetaan. Saunaa käytetään noin kerran viikossa, ja tila voi olla joskus lämmitetty vieraiden kanssa. Saunan seiniin tulee ulkovuoraus, tuuletusväli, tuulensuoja, eriste, tuuletusväli, sisävuoraus. Ja kysymys on, tarvitseeko minun laittaa saunafoliota eristyksen ja tuuletusvälin väliin olemassa olevaa rakennusta, kattoa tai muuta vasten?
Terveisin, Stefan
Kiitos vastauksestasi! Kyllä, näyttää olevan monia mielipiteitä molemmilta suunnilta, mutta se kuulostaa järkevältä, kuten kirjoitat! Näyttää siltä, että olisi järkevää olla ilman muovia.N Nissegandhi sanoi:On hankalaa, että taloissa, joissa on talvella kylmä, on flastfoliea. Keväällä voi olla -10 astetta yöllä ja sisällä tulee pakkasta, sitten aurinko tulee esiin ja saattaa olla 15 astetta plussaa aurinkoseinällä, jolloin on riski, että muovin ulkopuolelle, eli seinän sisälle, muodostuu kondenssia. Jättäisin muovin pois.
Mutta kysymys koski nyt siitä, mikä tulee olemaan sisäseinä? Ja se ei tule paljoa aurinkoa saamaan.N Nissegandhi sanoi:
En silti puolusta muovia, mutta se riippuu muista olosuhteista.
Kyllä, se koski sisäseinää, sisäpaneelin ilmarakon takana. Ajattelin, että hän tarkoitti, että lämmin ja kylmä ilma kohtaavat ja tiivistyvät siellä?W Weimik sanoi:
Tässä on kylläkin riskinä väärinkäsitys.H Hunneberg sanoi:
Tarkoitan sisäseinällä sellaista, joka ei ole ulkoseinä. Jos ymmärsin sinut oikein, teet laajennuksen, jossa toinen saunan seinä rakentuisi vierasmökkiä vasten. Siitä tulee siis sisäseinä siitä, mikä aiemmin oli ulkoseinä. Mutta saatoin ymmärtää väärin, mitä kirjoitit.
Jos seinässä on muovi, sen pitäisi olla lämpimällä puolella, mikä yleensä on seinän sisäpinnassa, mahdollisimman lähellä sisäpaneelia. Mutta kun talo jätetään kylmäksi, ei ole aina varmaa, että sisällä on lämpimämpää kuin ulkona. Sitä @Nissegandhi tarkoitti (luulen).
Jos kyseessä on sisäseinä saunan ja vierasmökin välillä, kysymys on eri, ja sitä tarkoitin. Tätä sisäseinää voisi ainakin teoreettisesti harkita, että siinä olisi muovi, riippuen rakennuksen rakenneratkaisusta. Sisällä saunan puolella siis.
Et ymmärtänyt väärin, entisestä ulkoseinästä tulee sisäseinä. Poistin kuitenkin ulkopaneelin, joten se on oikeastaan vain runkoseinä, johon lisäsin nyt myös eristystä. Kysymys koskee siis sekä sitä että uudisrakenteisia seiniä. Entisestä ulkoseinästä tulee sisäseinä kahden huoneen välillä, joissa on suunnilleen sama lämpötila (lämmitetään samaan aikaan), mutta sielläkin on tietty riski, jos aurinko paistaa yhdessä huoneessa ja toinen on varjossa, suljettu väliovi välissä. Sitten mietin, kuinka se voi kuivua kunnolla, kun saunotaan ja ulkona on kylmä, mutta sen pitäisi onnistua jälkilämmön hitaasti laskiessa ja kuivattaessa, kuten olen ymmärtänyt.W Weimik sanoi:Tässä voi olla väärinymmärryksen riski.
Se mitä tarkoitan sisäseinällä on kaikki mikä ei ole ulkoseinä. Jos ymmärsin sinut oikein, teet laajennusta, jossa yksi saunan seinä rakennetaan vierasmökkiä vasten. Tämä tarkoittaa, että entisestä ulkoseinästä tulee sisäseinä. Mutta saatoin ymmärtää väärin sen, mitä kirjoitit.
Jos on muovia, sen pitäisi olla lämpimällä puolella, joka normaalisti on seinän sisäpuolella, mahdollisimman lähellä sisäpaneelia. Mutta kun talo jätetään kylmilleen, ei ole varmaa, että sisällä on aina lämpimämpää kuin ulkona. Tätä @Nissegandhi tarkoitti (luulen).
Jos nyt tulee sisäseinä saunan ja vierasmökin välille, siitä tulee toinen kysymys, tätä tarkoitin. Sitä sisäseinää voisi ainakin teoreettisesti harkita olevan muovia, riippuen siitä miten rakennus on rakennettu. Sisimmäksi saunan puolelle siis.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Kondensväv eller byggfolie/plast
Tak & Vind -
Gammal plastfolie eller ny ångspärr i badrum?
Badrum -
Plastfolie på "platta på mark" bra eller dåligt?
Grund & Markarbeten -
Muovikalvo kosteudenkestävän lastulevyn yli tai alle lämmittämättömässä kuistilla
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Radonskydd med plastfolie - mot flisbädd eller ovanpå första lagret cellplast?
Grund & Markarbeten