Hei,

Olen parhaillaan remontoimassa kellaria. Olen purkanut kaiken betoniin saakka, asentanut nivels-kehikkosysteemin, sen päällä on lattiavaneri ja EPS-muovia, johon on jyrsitty urat lattialämmitysputkille. Tämän päälle ajattelin laittaa ohuemman kerroksen lattiavaneria. Tarvitsenko vanhentumatonta muovia solumuovin ja lattiavanerin väliin? Olen ostanut muovia kotiin eikä sen asentaminen ole työlästä, joten minulle sillä ei ole merkitystä. Mutta kysymys on, mikä on oikea ja asianmukainen tapa? :)

Terveisin

Stefan
 
Muovin olisi valitettavasti pitänyt olla betonilattian päällä, ennen kuin asetit nivellilattian. JOS olet täysin varma, ettet ole tekemisissä nousevan maakosteuden kanssa, mikä on yleensä tapaus kellarissa. Koska epäilen, ettet halua tehdä kaikkea uudestaan nyt, jätä muovi kokonaan pois, muuten on riski, että ensimmäinen lattialaudoitus, eli se, joka on nivellilattiaa vasten, huononee.

Parempi vaihtoehto olisi ollut, että olisit asettanut solumuovin suoraan betonilattiaa vasten, muovin ja sitten lattialaudan. Mutta et varmaan halua kuulla tuotakaan nyt...

Onnea!
 
kimpo sanoi:
Plastin olisi valitettavasti pitänyt olla betonilattian päällä, ennen kuin laitoit nivellilattian. JOS olet täysin varma, ettei sinulla ole maaperän kosteutta, mitä yleensä löytyy kellareissa. Koska epäilen, ettei halua nyt tehdä kaikkea uudelleen, jätä kokonaan muovi pois, muuten on riski, että ensimmäinen lattialevy, eli se, joka on nivellilattiaa vasten, huononee.

Parempi vaihtoehto olisi ollut, jos olisit laittanut solumuovin suoraan betonilaattaa vasten, muovin ja sitten lattialevyn. Mutta et varmaan halua kuulla sitäkään nyt...

Onnea matkaan!
Terve,

Siitä en ole samaa mieltä. Nivell ei sano, että muovia pitäisi olla betonilattiaa vasten, he eivät suosittele tätä. Ajatukseni tästä on, että sen sijaan että kuljettaisi kosteuden pois, niinkuin tekee tuuletetulla nivellilattialla, sulkee vain kosteuden muovin alle. Jos laittaa palan muovia betonilattialle ja antaa sen olla siellä pari päivää, se on ehdottomasti kostea alta.

Solumuovin laittaminen suoraan betonia vasten on vaihtoehto, halvempaa kuin nivell, mutta ei parempaa. Solumuovi on hyvä, jotta ei olisi orgaanista materiaalia betonia vasten, mutta samaa kuin muovin laittaminen suoraan lattialle, ongelma jatkuu. Jos taas kuten nivellilattialla kuljettaa kosteuden pois, niin siitä pääsee kokonaan eroon. Sekä solumuovilla että muovilla suoraan betonia vasten sulkee kosteuden alle.

Se on ainakin minun uskomus :)
 
Nivell ei sano mitään muovin käyttämisestä betonilattian päällä, he eivät suosittele tätä.
Aivan oikein, mutta valitettavasti lattialaudan valmistajat sanovat, että pitäisi olla muovia, jos on kosteusvaara.

Mutta kuten kirjoitin, jatka eteenpäin, mutta jätä muovi pois. Silloin et ainakaan sulje mitään lastulevyjä muovin alle. Valitettavasti nivell ei kuljeta kosteutta pois ilman tuuletinta, mutta se auttaa tuulettamaan tilaa ja varmistaa, ettei mikään orgaaninen materiaali ole kosteaa betonilattiaa vasten.

Onnea lattian kanssa!
 
kimpo sanoi:
Aivan oikein, mutta valitettavasti lattialautavalmistajat sanovat, että pitäisi olla muovia, jos on kosteuden riskiä.

Mutta kuten kirjoitin, jatka eteenpäin, mutta jätä muovi pois. Silloin et ainakaan sulje mitään lastulevyjä muovin alle. Valitettavasti nivell-lattia ei kuljeta kosteutta pois ilman tuuletinta, mutta se auttaa tuulettamaan tilaa ja varmistaa, ettei mitään orgaanista materiaalia ole kosteaa betonilattiaa vasten.

Onnea lattian kanssa!
Jo, siinä voit olla oikeassa. Jätän muovin kokonaan pois.

Nyt minulla on tuuletettu lattia, jossa on kaksinkertaiset kanavapuhaltimet, jotka puhaltavat ilmaa sisään. Toivon, että tämä voi auttaa pitämään kosteuden poissa.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.