MrJay
Aion rakentaa useita sisäseiniä ja suunnitelma on ollut tehdä nämä tavalliseen tapaan 70mm koolauksella, 11mm OSB ja 13mm kipsilevy. Aloin miettiä, onko olemassa moderneja korvaajia OSB/plyfa + kipsilevy-yhdistelmälle? Ajattelen sellaista levyä, jossa olisi kaikki edut (jämäkkyys, paloluokitus, kestää suurta kuormitusta) ja joka maksaisi vähemmän kuin nämä kaksi levyä yhdessä. Etuna minulle olisi, että saisin hieman suuremman asuinpinta-alan ja toivottavasti alhaisemmat kustannukset, kun on paljon seiniä, jotka täytyy pystyttää.

On olemassa kovempia kipsilevyjä, joihin voi ruuvata suoraan ilman proppua. Minulla ei kuitenkaan ole kokemusta siitä. Mutta tavallinen kipsiseinä kestää useimpien asioiden ripustamisen ilman ongelmia, kunhan käytät oikeita kiinnityksiä.

H huggan sanoi:
Finns en hårdare gipsskivor
Ajattelet hardgips, minulla on sitä talossani, mutta se ei ole samaa tasoa kuin osb.

• Tykkään
KeyserZ
  • Laddar…
MrJay
H huggan sanoi:
On olemassa kovempia kipsilevyjä, joihin voi ruuvata suoraan ilman proppua. Mutta minulla ei ole kokemusta niistä. Tavallisella kipsiseinällä voi ripustaa useimmat asiat ongelmitta, kunhan käyttää oikeita kiinnityksiä.
Kiitos vastauksestasi, mutta tämä ei valitettavasti ole se, mitä etsin. Olen melko hyvin perillä erilaisista kiinnityksistä ja olen aikaisemmin asentanut kuitukipsilevyjä eri muodoissa. Ne ovat hyviä, jos haluaa suurempaa pistekuormitusta kuin mitä tavallinen kipsilevy tarjoaa, mutta etsin jotain, mitä voi käyttää koko talossa, joka yhdistää kaikki OSB+kipsin edut. Unohdin mainita, että sen pitäisi olla sileä, sillä en laita tapetteja vaan maalaan, mutta se on toissijaista.

Viimeksi muokattu:
Kipsilevy maksaa varmasti kaukana sadasta ja OSB jossakin pohjoisempana. Täytyy todella kiristää säästönappia, jos aion ajatella, että se on erityisen kallista ottaen huomioon formaatin.

Jos tulisi korvaaja, joka yhdistää molemmat, se olisi varmasti kalliimpi. Mutta lopulta mahdollisesti halvempi, koska kalliiksi tässä yhteydessä tulee se, kuka ruuvaa sen kiinni.

MrJay
Nyfniken Nyfniken sanoi:
Kipsilevy maksaa varmasti kaukana sadasta ja OSB jossain pohjoisessa siitä yli. Minun täytyy todella vaivata säästöhermoani, jos pitäisi sanoa, että se on erityisen kallista ottaen huomioon formaatinkin.

Jos tulisi korvaaja, joka yhdistäisi nämä molemmat, se olisi taatusti kalliimpi. Mutta loppujen lopuksi mahdollisesti halvempi, koska se on puuseppä, joka ruuvaa sen kiinni, joka on kallis yhteydessä.
Työkustannusta ei tarvitse ottaa huomioon, koska minulla on omia sopimuksia ja miehiä sekä teen paljon itse. Se on selvä etu, jos korvaaja on halvempi kuin OSB ja kipsilevy, mutta jos on niin, että kyseinen levy maksaa minulle 2-3 kertaa enemmän ostaa, niin se on tietysti dealbreaker. Suuri voitto on mielestäni se, että voittaa ne muutamat sentit, monta pientä puroa...

En tunne sellaista levyä. Mutta toinen tapa tehdä seinästä ohuempi on käyttää 45 mm rankaa 70:n sijaan. Toinen ei tietenkään sulje pois toista.

Moderni ja nykyaikainen, mutta ruuviliimattu lastulevy kipsilevyn takana on rakenteellisesti vahvempi ja halvempi kuin OSB. Se on myös muotopysyvä ja voi hieman jännittyessä suoristaa käyriä seinärangasia. Kuitenkin vaatii esiporauksen, jos haluaa kiinnittää ruuveja optimaalisen vahvasti.

• Tykkään
kayen85 ja 1 muu
  • Laddar…
MrJay
Olen alkanut vilkuilla Magnesiumoxid (MgO) -levyä, nämä vaikuttavat täyttävän kaikki vaatimukset ja kun otetaan huomioon, että suunnittelen käyttää sitä vain sisäseiniin lähes passiivisessa talossa FTX-ventilaation kanssa, uskon etteivät ne aiheuta ongelmia, joita on esimerkiksi saatu käytettäessä niitä julkisivuun kylmässä ilmastossa (kosteuden muodostuminen ja korroosio). Täytyy lukea lisää ja tehdä oma esitutkimus, jos kukaan muu ei anna lisäehdotuksia :)

Mitä ne maksavat?

MrJay
Nyfniken Nyfniken sanoi:
Mitkä niiden hinnat ovat?
Näyttää siltä, että ne pitää tuoda maahan, noin 75 kr sisältäen Ruotsin ALV:n. Toimituskulut lisätään.

Anteeksi, että herätän vanhan ketjun, mutta olen utelias tietämään, miten se meni?

MrJay
R Raufus sanoi:
Anteeksi, että käynnistän vanhan ketjun, mutta olen utelias tietämään, miten meni?
Ehdottomasti, koko rakennus viivästyi huomattavasti naapurini takia, joka halusi valittaa kaikissa oikeusasteissa MÖDiin saakka, kuten odotettiin, hän sai siellä selkäänsä, kuten kaikissa muissakin oikeusasteissa, mutta se on tarina toiselle päivälle... MgO on edelleen ajankohtainen, saatan joutua tuomaan sitä toisesta EU-maasta, Ultra Board Norgipsilta/Knaufilta on muuten vaihtoehto.

Jos en ole ihan väärässä, MgO on magnesiumin harmaa pinta, joten miten he ovat tehneet levyn siitä?

Ajattelen kylpyhuonejärjestelmiä, kun näen vaatimukset materiaalille, vaikka vedenpitävät osat voidaan jättää pois. FIBO:lla on yksi järjestelmistä.
Nyt en tiedä, täyttääkö se vaatimukset tarkalleen nykyään (mieluiten ei ruuvata vedeneristeeseen), mutta tulevaisuudessa se vaikuttaa olevan mahdollinen kätevä ratkaisu levy ja pinta yhtenä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.