7 194 lukukertaa ·
4 vastausta
7k lukukertaa
4 vastausta
Mitoitus liimapuupalkki, poikkipureminen, rei'itys ulkoseinässä Hajom liukuosa
On vaikea löytää mitoitustyökaluja, onko vinkkejä tai joku asiantuntija täällä, joka voi antaa neuvoja liimapuupalkkien mitoista?
Aion tehdä aukon 7,60 m liukuseinälle.
Liukuseinä (Hajom) on kahdella kantavalla pilarilla ja ajattelin lisätä 90x90 liimapuurakenteita kantaviksi pilareiksi seinän ympärille.
Katsoin puuopasta, mutta en saanut selvyyttä siitä, pitääkö minun käyttää niin korkeita palkkeja kuin 90x360/90x405. Jos näin on, minulla ei ole tilaa seinän ja sisäkaton välissä.
Liukuseinällä on siis kaksi kantavaa pilaria, joten leveys ei ole 7,6 m pilarien välillä... saatan liioitella liikaa.
Palkki kantaa painoa 6 kattotuolilta c/c 120, joiden jänneväli on 8 m (ristikkokattotuolit/W-kattotuolit), lumialue 1 (Länsi-Skåne).
Ystävällisin terveisin, Joakim
Aion tehdä aukon 7,60 m liukuseinälle.
Liukuseinä (Hajom) on kahdella kantavalla pilarilla ja ajattelin lisätä 90x90 liimapuurakenteita kantaviksi pilareiksi seinän ympärille.
Katsoin puuopasta, mutta en saanut selvyyttä siitä, pitääkö minun käyttää niin korkeita palkkeja kuin 90x360/90x405. Jos näin on, minulla ei ole tilaa seinän ja sisäkaton välissä.
Liukuseinällä on siis kaksi kantavaa pilaria, joten leveys ei ole 7,6 m pilarien välillä... saatan liioitella liikaa.
Palkki kantaa painoa 6 kattotuolilta c/c 120, joiden jänneväli on 8 m (ristikkokattotuolit/W-kattotuolit), lumialue 1 (Länsi-Skåne).
Ystävällisin terveisin, Joakim
Jos voit kantaa kuorman kattohirsistä jollakin muulla tavalla, voit vähentää palkin kokoa merkittävästi. Tämä voidaan tehdä ullakolla antamalla niiden tukea toinen palkki siellä, mutta se voi olla monimutkainen operaatio itsessään. Vaihtoehtoisesti voit työskennellä rinnakkain kahdella palkilla. Se on varmaan ulkoseinä, joten voit olla ulompi ja sisempi palkki, jotka kantavat puolet kuormasta kummatkin, ehkä jopa kolmas niiden välillä, mutta silloin menetät ehkä liikaa eristeestä. Teräspalkki, joka kantaa kattohirsisiä ja paljon heikompi puupalkki liukuoven kiinnittämiseen, on toinen vaihtoehto. Ajattele luovasti!
Osa on 215 mm syvä, joten tilaa on selvästi leveämmälle palkille kuin 90, mutta toivon, että voin pienentää mitoitusta alemmaksi kuin 90x360, koska osassa on kantavia pilareita.
Täysin oikein ajateltu luovasti, yksi vaihtoehto minulle on sijoittaa tukirakenne ullakolle kattotuoleihin. Pääsen ullakolle aika helposti, sillä päädyssä on vain peitepaneeli. Kuitenkin joudun purkamaan paljon hyllyjä (ja hyllyjen runkoa), jos valitsen tämän vaihtoehdon.
Jos tarvitsen suuremman mitan liimapuuta, joka ei oikeastaan mahdu, siitä tulee teräspalkki, mutta se on todella raskas ja riski rakentajille on merkittävä, kun se asennetaan.
Ottaisin mielelläni apua liimapuupalkin mitoitukseen, kuten sanottu, ensimmäisenä vaihtoehtona.
Täysin oikein ajateltu luovasti, yksi vaihtoehto minulle on sijoittaa tukirakenne ullakolle kattotuoleihin. Pääsen ullakolle aika helposti, sillä päädyssä on vain peitepaneeli. Kuitenkin joudun purkamaan paljon hyllyjä (ja hyllyjen runkoa), jos valitsen tämän vaihtoehdon.
Jos tarvitsen suuremman mitan liimapuuta, joka ei oikeastaan mahdu, siitä tulee teräspalkki, mutta se on todella raskas ja riski rakentajille on merkittävä, kun se asennetaan.
Ottaisin mielelläni apua liimapuupalkin mitoitukseen, kuten sanottu, ensimmäisenä vaihtoehtona.
Mutta mikä on maksimi vapaa jänneväli? Sehän sen määrää. Partion kantavat pilarit kannattavat kai kuormaa!?W wasseng sanoi:Osa on 215 mm syvä, joten siellä on selvästi tilaa laittaa leveämpi palkki kuin 90, mutta toivon, että voin pienentää mitat alle 90x360, koska osalla on kantavat pilarit.
On aivan oikein ajatella luovasti, yksi vaihtoehto minulle on laittaa huojunta ullakolle kattotuoleja vasten. Pääsen ullakolle melko helposti, koska vain paneelit ovat lyhyellä sivulla. Kuitenkin joudun purkamaan paljon hyllytasoa (ja hyllyjen runkoa), jos valitsen tämän vaihtoehdon.
Jos kuitenkin tarvitsen suurempia liimapuupalkin mittoja, jotka eivät oikeastaan mahdu, siitä on tultava teräspalkki, mutta siitä tulee todella raskas ja riski rakentajille merkittävä, kun se on asennettava.
Olisin mielelläni saanut vähän apua liimapuupalkin mitoituksessa, kuten sanottu, ensimmäisenä vaihtoehtona.
Juuri niin, niiden tulee kantaa kuorma.L largab sanoi:
Jos tulkitsen piirustusta oikein, on kahden kantavan pilarin väli osassa 3790mm, joten oletan, että se = vapaa jänneväli.
Jos katson puuopasta, niin mahdollisesti riittää 90x180 liimapuupalkki...mutta tämä ei todellakaan ole minun erikoisalaani...
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Väli lamellipuupalkissa ongelmia mittojen kanssa
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Limträbalk i nock på gammalt torp, avväxling, ta bort takstolar?
Byggnadsvård -
Liimapuupalkin mitoitus autotallille
Mitoitusapu Liimapuupalkki
Liimapuupalkin mitoittaminen kantavan seinän väistössä
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka