Hei!

Suunnittelen rakentaa carport/garage omilla mitoilla ja tarvitsen apua puutavaran mitoituksessa. Olen etsinyt rakennusohjeita svenskträ:stä mitoitusoppaan löytämiseksi, mutta en ole löytänyt mitään, joka suoraan sopisi suunnitelmiini.

Rakennuksen suunnitellut mitat ovat (L)3.5m x (P)5.4m (K)2.4m (Kattopalkki) ilman kattolippaa ja sen pitäisi kestää lumikuorman 2.0.

Ajatellen leveyttä, ajattelin että jonkinlainen harjakatto (pelti) sopisi parhaiten, ellei ole parempia ratkaisuja?

Esimerkki.

Pylväät: 220+220+220 4x2kpl
Kantava palkki: 220mm.
Kattopalkit (tukiilla): 2kpl pulttiliimattua 220mm cc60.

Voisiko tämä olla kestävä ratkaisu?

Olen erittäin kiitollinen ratkaisuista ja ehdotuksista.

Terveisin, Vold

Jos jänneväli on alle 3,5m, pitäisi 45*220 toimia hyvin. Vinkkinä on valita parempi puutavara eli korkeampi lujuusluokka (tai laittaa kattopalkit tiheämmin).

Itse olen rakentanut traktorikatoksen kotisahatulla 2*8", se pitää erinomaisesti ja jos taipuma on hieman suurempi kuin suositeltu, se ei häiritse minua, koska en yleensä ole katolla.

• Tykkään
vold
  • Laddar…
Hei, Tässä löydät mitä tarvitset rakennuksen mitoittamiseen. Huipputyökalu!

F fribygg sanoi:
Jos jänneväli on alle 3,5 m, pitäisi 45*220 toimia. Yksi vinkki on muuten valita parempaa puutavaraa eli korkeampi lujuusluokka (tai laittaa kattopalkit tiheämmin).

Itse olen rakentanut traktorin katoksen itsepilkotuista 2*8" laudoista, jotka toimivat erinomaisesti, ja jos taipuma on hieman suurempi kuin suositeltu, ei se haittaa minua, kun en yleensä oleskele katolla.
Ok, kiitos vastauksesta!

Eli arvioiden mukaan C24 kestopuut mitoilla 45x220 CC60 toimisivat mutta olisivat rajoilla, eikö totta? Pidän vähän järeämmistä mitoista, jotta olen varma puolella ja pysyn sääntöjen mukaisena.

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta kasvaako vai väheneekö kuormitus riippuen kattorakenteesta? Esimerkkini harjakatto painaa toki enemmän, mutta kestää samalla suurempia rasituksia kuin "yksinkertainen katto" kun on kyse tuulesta ja lumesta, vai mitä? Olen täysin avoin ehdotuksille täällä ja tekisin mieluiten tämän niin yksinkertaisesti itselleni kuin mahdollista, koska en ole aiemmin rakentanut kattoa.

Samanlainen esimerkki (katso linkki) vain hieman pienemmillä mitoilla, löytyy byggbeskrivningar.se:stä, mutta siinä on sekä heikommat mitat, huonompi lujuus että suuremmat CC-etäisyydet. Kuitenkin se on "yksinkertainen katto" kokonaiskorkeudella 2,4 m verrattuna esimerkkiini, josta luultavasti tulee lähemmäs 4 m. Mietin harjakattoa, koska kuvittelen sen olevan vahvempi rakenne korkeammalla korkeudella? En ole kovin huolissani lumesta, mutta voimakkaat tuulet "yksinkertaisella katolla" saavat aikaan aivan erilaisen tuulen vaikutuksen kuin harjakatossa, joten tarvitsee järeämpiä mittoja?

https://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Broschyr-Carport-SvensktTr%C3%A4-Byggbeskrivningar.ashx?File=8785&Doc=Broschyr

Viimeksi muokattu:
M Magnus_Nordmark sanoi:
Hei,
Täältä löydät mitä tarvitset rakenteen mitoittamiseen. Erinomainen työkalu!
Kiitos mutta en näe mitään linkkiä?

M Magnus_Nordmark sanoi:
Missasin linkin aiemmin, täältä löydät erinomaisia mitoitusohjeita:

[linkki]
Kiitos. Joo, lähden vähän liikkeelle siellä olevista kuvauksista, mutta minulla on vaikeuksia soveltaa sitä suoraan suunnittelemani rakennuksen mittoihin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.