Hei kaikki!

Tänään minulla on autotalli, jossa on betoniharkkoseinät, valettu betoniholvi kattona (noin 15 cm paksu), ja sen päällä on W-kattotuolit aluskatteella ja pellillä päällystettynä.

Tällä hetkellä autotallissa on kaksi kääntöovea, kooltaan 2800x2600, joissa on keskijalka, jonka leveys on 520 mm. Sisäkorkeus on 3010.

Olen tilannut kattonostoluukun Krokomista, mitoiltaan 5000x2610.

Ajatus on:
1. Tukipalkkien asettaminen aukkoon, pylvään irrottaminen ja yläpuolisen "betonipalkin" sahaaminen pois.
2. Lecaseinän muuraaminen noin 80 cm leveäksi kummallekin puolelle, vahvistettuna vanhaan teräskaarmeen hitsatuilla terästangoilla.
3. Tarkistaa ja tasoittaa niin, että kaikki on suorassa ja linjassa
4. Noston liimapuupalkki, joka sitten päällystetään ulkokipsillä, kanaverkolla ja pinnoitetaan ulkopuolelta.

picture.php

Eräs kaverini, joka on rakennesuunnittelija, teki laskelmia ja sanoi, että itse betonilaatta on todennäköisesti lähes kantava (riippuen sen vahvistuksesta), ja sanoi, että 115x315 liimapuupalkki riittää yläosaan.

Olen ajanut sen joissakin simulaatioissa ja saan noin 50 % käyttöä ja 20 mm muodonmuutosta, jos käytän 140x405 liimapuupalkkia.

Uskon, että saan mahtumaan MAKSIMISSAAN 400 mm palkin.

Liitän kuvan, jotta näette suunnilleen, miten ajattelin:

Sininen: Liimapuu
Punainen: Lecaseinät
Oranssi: 45x120 runkopuu, jonka avulla on helpompi kiinnittää ovikiskot.

Ottakaa mielellään kantaa tai antakaa konkreettisia ehdotuksia.

Terveisin Jocke

En ole suoraan mitään näkemyksiä muuta kuin että mielestäni sinun pitäisi kuunnella ystävääsi, joka on konstruktör, koskien palkin mitoitusta. Miettisin myös teräspalkkia puun sijaan. Mielestäni 20 mm on liikaa. L/300 suurempi taipuma alkaa olla silminnähtävissä ja suuremmat taipumat aukkojen yli voivat aiheuttaa ongelmia, kun palkki alkaa painaa karmia jne.

• Tykkään
mcuj
  • Laddar…
B bossespecial sanoi:
Ei ole suoria huomautuksia, mutta mielestäni sinun pitäisi kuunnella ystävääsi, joka on insinööri, kun on kyse palkin mitoista. Harkitsisin myös teräspalkkia puun sijaan. Mielestäni 20 mm on liikaa. L/300 suurempi taipuma alkaa näkyä silmälle, ja suuremmat taipumat aukkojen yläpuolella voivat aiheuttaa ongelmia, kun palkki alkaa painostaa karmeja jne.
Joten mielestäsi minun pitäisi tehdä kuten hän sanoi, vaikka paksumpi liimapuupalkki taipuu 20mm?

Terästä haluan mieluiten välttää, koska sen peittäminen on paljon hankalampaa, mutta teräspalkin avulla voisin toki pienentää mittoja huomattavasti.

Nyt en tiedä, miten te laskitte sen tai mitä oletuksia tai kuormituksia käytitte. Mutta suunnittelijana toivottavasti on hieman suurempi ymmärrys rakenteiden ‭toiminnasta ja voi ”hyväksilukea” itselleen hieman enemmän. Mutta ehkä olen samaa mieltä siitä, että pieni palkki ei oikeastaan toisi niin paljon lisää. Minulla oli myös sama asenne teräkseen ennen kuin todella tarvitsin teräspalkkia kotona, se oli yllättävän ”helppo” työstää terästä ja ei ollut ongelmaa pukea se(y).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.